Důvod přečtení:
Jednou jsem se bavil s jedním svým kolegou a ten zmínil pár myšlenek z této knihy, které mi přišly natolik zajímavé, že jsem o ní získal zájem. Jednalo se o to, proč lidé nemyslí logicky a statisticky což mě štve v běžném životě až překvapivě často.
Myšlenky knihy:
Systém 1 - typ myšlení, který dává priotŕitu na přímé spojitosti věcí a je z velké části podvědomí. Zajišťuje v podstatě rychlou, intuitivní reakci na nějakou událost, která historicky znamenala okamžité přežití. Jeho nevýhodou je ale snadné přistoupení k zaujatosti, protože nedokáže pochopit statistické “chytáky”.
Systém 2 - typ myšlení, který už je typický hlavně pro lidstvo. Zajišťuje v podstatě rozlišování mezi korelací a kauzalitou a podobně složité spojitosti věcí. Takto přemýšlet můžeme pouze v klidu, kdy nepotřebujeme systém 1 a proto se v dnešní době dává obecně větší priorita na myšlení systému 2. Lidé totiž už nemusí tak často rychle a intuitivně jednat, aby přežili.
Ukotvení - jev při kterém člověk porovnává prvky (např. ceny), které spolu nemusí souviset. Dělá se to na základě myšlení systému 1 a dá se to využít například při cenotvorbě. Můžeme totiž vytvořit jedním produktem cenovou kotvu pro jeden typ zboží a s tím pak porovnávat to, co reálně chceme prodat.
Ztráta předčí zisk - jednoduše řečeno se člověk více bojí ztráty, než je stejnou měrou nadšen do zisku. Je to určité vyhýbání se risku, které může být výhodné z pohledu stability, ale není nutně vždy výhodné z pohledu maximalizace zisku.
Důležitost slov - autor popisuje jakým způsobem může ovlivnit například pořadí, nebo znění slov následné mínění.
Minulost by neměla natolik ovlivňovat budoucnost - pokud máme různá rozhodnutí a na těch automaticky stavíme následující, která nás ovlivní v budoucnu, pak může nastat to, že budeme natolik ovlivněni svými minulými rozhodnutími, že ta nová nebudou v rámci systému 2 smysluplná.
Praxe:
Autor zmiňuje spoustu věcí ohledně statistiky, což mi přišlo super a to samotné mi propojilo několik věcí ze statistiky a sociologie. To beru jako praktický vzdělávací posun.
Dál jsem využil jednotlivé myšlenky při propagaci, což vedlo k poměrně pozitivním výsledkům, které mohou být způsobeny využitím těchto myšlenek.