Moderní time management
Autor: Kevin Kruse
Proč právě tato kniha?
Knihu mi doporučil Ottík s tím, že je to asi nejlepší kniha o time managementu, kterou kdy četl. Já sám mám stále velký problém s řízením svého času, a tudíž byla tahle kniha jasnou volbou. Na knize je super i to, že není tak dlouhá a po náhodném nalistování stránky se člověk něco dozví nebo si přečte citát od úspěšného člověka. Zároveň celý název knihy zní „Moderní time management – zdvojnásobte svou produktivitu, aniž byste se cítili přepracovaní“ což se mi hodně pojí s tím, co říkala Janča u nás na dialogu à „Work smart, not hard“.
Síla správných priorit
Kapitola, která mě velmi zaujala začíná otázkou Jak by vám pomohlo, kdybyste měli naprosto jasno v tom, co je vaše „jedna věc“?
Je nesmírně důležité si uvědomit, jestli plníme vlastní sny nebo sny někoho jiného – ať už to je náš šéf nebo naše přítelkyně. Když nebudeme pracovat na vlastních cílech, tak vždy pracujeme na snech nebo přáních někoho jiného.
- Nalezení svého nejdůležitějšího úkolu
Ať už je to cokoliv tak je nejpodstatnější, aby byl cíl konkrétní a měřitelný (úplně vidím ten můj LC…) – Mým cílem není získat přes prázdniny co nejvíc bodů za eseje, ale nasbírat do 4.9.2020 celkem 40 bodů z esejí (+ si vytvořit konečně návyk na psaní esejí, k čemuž mi naše výzva na prázdniny zaručeně pomůže)
Po stanovení nejdůležitějšího cíle si musíme určit, které činnost povedou k dosažení tohoto cíle, a která činnost je nejdůležitější právě teď. Doporučuje se, abychom si vybírali cíle v oblastech našich zájmů, protože priorita následně získává na síle, když ji zároveň budeme dělat s chutí a elánem.
- Dvě úžasné hodiny po ránu
Dan Ariely, profesor psychologie a behaviorální ekonomiky na Dukeově univerzitě, říká, že většina lidí má nejvyšší produktivitu a nejlepší kognitivní funkce v prvních dvou hodinách od plného probuzení à náš nejdůležitější úkol bychom měli plnit právě v těchto hodinách.
Úspěšní lidé dělají hned po ránu ty nejméně příjemné úkoly, což je (i v TA) známá strategie pod názvem „nejdřív sněz žábu“ – jedná se o techniku proti prokrastinaci, která nám pomáhá zbavit se těch největších „strašáků“.
S kapitolou Síla správných priorit se pojí TAJEMSTVÍ (poučka), které autor přidává na závěr každé kapitoly, a která zní: „Určete si nejdůležitější úkol a pracujte na něm každý den před tím, než začnete dělat cokoli jiného.“
Přestaňte vytvářet seznamy úkolů
Další kapitola, která mě velmi inspirovala je o naprosto jednoduchém způsobu zapisování úkolů a pracovaní na svých nejdůležitějších úkolech. Opět začíná otázkou, která zní: „Opravdu si myslíte, že milionáři a miliardáři chodí po světě se seznamem úkolů v kapse?“
Bill Gates, Steave Jobs, Warren Buffett… zkrátka všichni ti CEO, úspěšní manažeři a podnikatelé rozhodně nepracují tak, že by se sami sebe každý den ptali na otázku: „Co mám udělat teď?“. Pracují chytře…
- Hlavní problém seznamu úkolů
Jedná se akorát o velké množství úkolů, které nemají konkrétní plán na splnění a stagnují tam už dost dlouho. V seznamu úkolů se nerozlišuje důležitost, což znamená, že se tam mixují věci, které zaberou jen chvilku a věci, které jsou na několik hodin – to má za následek to, že při každém pohlédnutí na seznam úkolů si vybereme ty jednoduché a ty složité necháváme ležet.
à Podle výzkumu je prokázáno, že 41 % bodů ze seznamu se NIKDY nedočká splnění a 50 % bodů lze vyřídit do jednoho dne (mnohé i do hodiny od jejich zapsání).
Já: „Co je vlastně klíčem úspěchu k efektivnímu plnění našeho seznamu úkolů?“
Kevin Kruse: „Kalendář, vole…“
Úspěšným lidem stačí pouze dobře vedený kalendář. Autor knihy tvrdí, že prakticky ze všech rozhovorů a výzkumů, které udělal, vyplynula jedna a tatáž věc – ať jde o cokoliv, co opravdu chceme uskutečnit, tak si to musíme naplánovat přesně na čas. Existuje několik hlavních zásad, jak řídit svůj čas podle kalendáře:
1) Časové boxy – naplánovat si čas na všechno, co je pro nás důležité.
2) Důležité věci plánovat na ráno
3) Nerušit naplánované úkoly, ale přeplánovat je
4) Přistupovat k časovým boxům tak, jako by to byly např. naplánované návštěvy lékaře
Ideální kalendář by měl vypadat tak, že si naplánujeme celý týden a rozdělíme svůj čas do časových boxů – tady cítím upgrade pace counteru! :D
TAJEMSTVÍ na konci této kapitoly zní: „Pracujte podle kalendáře, ne podle seznamu úkolů.“
Závěr:
Upřímně… nechce se mi ještě psát závěr, protože bych se tady mohl podobně rozvášňovat o každé kapitole, kterou tahle kniha obnáší (a to jsem stále ještě na začátku)! Začal jsem podle ní dost fungovat a snažím se plnit většinu věcí, které obsahuje (dokonce i ve sportu – viz. naše výzva s Ottíkem). Jsem plný nadšení a trochu i té euforie, protože si přesně takhle představuji skvělou knihu – nabouchaná poučkami, citáty úspěšných, vědecky podloženými fakty a přirovnávání k životu podnikatele. Věřím tomu, že se můj time management rapidně zlepší, a to právě díky této knize. Rozhodně bych ji vnutil všem, kteří mají problém s řízením svého času a doporučil těm, kteří se chtějí dozvědět nové metody o plánování.
…přesně tohle jsem potřeboval!!! <3