Proč jsem si knihu vybral?
Mistrovské řízení lidských zdrojů přináší pohled na význam a funkce personálního řízení v současných firmách. Ukazuje, jak mohou manažeři a personální manažeři spolupracovat tak, aby vytvořili organizaci, která se dokáže měnit a učit rychleji než konkurence a být tak úspěšnější. Klade důraz na hodnoty, kterou HRM přináší zaměstnancům, investorům a zákazníkům, a ukazuje měřítka jejich výkonu. Kniha je velmi čtivá a je podložena reálnými příklady, kterých má autor mnoho ze své vlastní praxe.
Autorem knihy je David Ulrich, profesor pro řízení podniků na School of Business (University of Michigan) a co-director univerzitních programů v oblasti řízení lidských zdrojů. Jeho výuka a výzkum jsou zaměřeny na capacity building - to, jak se organizace mění, učí, odstraňují hranice a zlepšují činnosti v oblasti lidských zdrojů, aby přidaly hodnotu pro zákazníky. David Ulrich drží spousta ocenění - například Business Week ho označil jako jednoho z nejlepších světových vzdělavatelů v oblasti lidských zdrojů. Rovněž vytvořil celonárodní databázi o organizacích, které hodnotí vazbu mezi jejich strategiemi, činnostmi v oblasti lidských zdrojů a schopnostmi lidských zdrojů.
Úvod
Human resource management, neboli personální management je obor, který se zaměřuje na lidské vztahy, získávání kvalitních zaměstnanců pro firmu, jejich motivaci a práci s nimi. Kloubí se zde teorie s praxí. Pro každý podnik jsou nejdůležitějším prvkem lidé, jelikož pomáhají firmě dosáhnout svých cílů, primárně zisku, a proto se s nimi nesmí zacházet jako se stroji.
Propojení s praxí
Ačkoliv je kniha psaná v roce 1996 (v Česku vydaná v roce 2009), tak i tehdy bylo tempo změn vyžadovaných technologiemi, globalizací, růstem a požadavky zákazníků velmi vysoké. Nyní je samozřejmě o dost vyšší. Tím pádem se velkou konkurenční výhodou stavá organizační schopnost a efektivní pracovní síla. David Ulrich popisuje ve své knize “Multiple role model”, který má za cíl usnadnit právě tyto atributy, a myslím, že by se dal použít i v našich projektech.
Strategic partners - převádějí obchodní strategie do praxe a zároveň ladí postupy HR. Výsledkem je provedení strategie.
Administrative experts - zdokonalují procesy, aplikují principy obchodních procesů na procesy HR, vytváří hodnoty, přehodnocují kvalitu práce. Cílem je porovnání práce z hlediska efektivity - nákladů a kvality. Výsledkem je efektivní infrastruktura.
Employee champions - naslouchají, reagují a nacházejí správnou rovnováhu mezi požadavky a zdroji, které mají zaměstnanci k dispozici. Výsledkem je zvýšení odhodlání a schopností zaměstnanců.
Change agents - rozumějí teorii a používají ji k vytvoření změn. Změny nejprve provádějí na úrovni HR, a až pak teprve v dalších úrovních. Slouží jako zprostředkovatelé a návrháři systémů pro změnu. Výsledkem je obnovená organizace.
Jak bych knihu hodnotil?
Kniha je dle mého názoru dobrým nástrojem k proniknutí do světa HR. Vzhledem ke stáří knihy jsou některé případové studie zastaralé, ale pro představu to stačí i běžnému uživateli. Ten, kdo by se rád o HR zajímal více, bude tato kniha sloužit jako základ, který se dá doplnit novějšími studiemi od samotného autora. Obecně knihu hodnotím pozitivně ale ne jako nutnou k přežití.