Nejlépe strávená minuta je ta, kterou investuji do lidí
Autora knihy Spencera Johansona jsem znal už dříve. Ze začátku školního roku v prvním ročníku jsem objevil knihu Vrcholy a Údolí, která mi zásadně změnila pohled na život a zásadně pozměnila mé hodnoty. Jsem rád, že po takové době jsem se k autorovi vrátil. Opět ve mne zanechal věci k zamyšlení. Knihu Minutový manažer už mám doma dlouhou dobu, ale vzhledem k tomu že se mi zatoulala do šuplíku jsem na ni skoro zapomněl. Když jsem nedávno šuplíky třídil a uklízel a knihu po té době našel, tak jsem si řekl že je správný čas osvěžit si znalosti v oblasti manegmantu.
Kniha je v celku krátká ale skrývá se v ní spoustu užitečných informací. Kniha je taky velmi dobře čtivá, je psána stručně v menších odstavcích a forma příběhu je prezentována doptávaním zvědavého muže, který se chce stát nejlepším manažerem a tak cestuje a poznává spoustu zajímavých a úspěšných manažerů, vládních úředníků a akademiků.
Hlavní myšlenkou knihy je způsob minutového řízení které se komponuje z minutového stanovení cílů, minutové pochvaly a minutového pokárání. Pro pochopení minutového řízení níže specifikuji nejdůležitější body jednotlivých kategorií.
Minutové cíle
· Pro stanovení minutových cílů je zapotřebí se ztotožnit se svými cíli a následně si stanovit vhodný postup k jejich dosažení
· Definovat si každý jednotlivý cíl a následný postup k jeho splnění na zvláštní list papíru a použít nanejvýše 250 slov
· Při následném plnění cíle je důležité si napsané cíle na tomto papíru opakovaně pročítat, a to by nemělo zabrat více jak jednu minutu našeho času
· V průběhu dne se vícekrát zamyslet na tím jak plním své stanovené cíle a následně zhodnotit, jestli zvolený postup směruje/ odpovídá našemu stanovenému cíli
Zastav se na minutu – Podívej se na své cíle – Zhodnoť svůj postup – Porovnej svůj postup se svými cíli !!
Minutové pochvaly
Minutová pochvala je funkční pokud :
· Řekneme lidem předem, že jim dáme vědět jak si vedou v práci
· Pokud je možnost za co chválit – chválit okamžitě
· Je důležité říct lidem, co udělali dobře – ideálně to specifikovat konkrétně
· Říct, jak dobrý pocit máme z jejich práce a jak velký přínos pro organizaci jsou
· Na chvilku je vhnodné se ulmčet, aby si mohl pracovník uvědomit, jak dobře se cítíme my
· Vyzveme je, aby v takové práci pokračovali nadále
· Podáme si s ruku, nebo se jich lehce dotkneme (vytváří to důvěru) – aby bylo jasné že v jejich práci pro společnost stojíme za nimi
Lidé kteří se cítí dobře, dosahují dobrých výsledků
Minutové pokárání
Minutové pokárání je funkční za předpokladu, když řekneme lidem předem, že budeme úpřímně a otevřeně hodnotit výsledky jejich práce. Minutové pokárání se následně podle autora dělí na dvě části.
První část
· Pokárání je důležité udělit okamžitě
· Řekněte lidem, co udělali špatně – je nutné být konkrétní a kritiku specifikovat
· Otevřeně řekněte lidem, jaké povcity v nás jejich chyba vyvolala
· Následně se zas na chvilku odmlčíme a vytvoříme pár vteřin nepříjemného ticha, abychom jim dali najevo, jak e cítíme
Druhá část
· Podáme jim ruku nebo se jich dotkneme, abychom jim dali najevo že jsme na jejich straně, stejně jako u předchozích postupů
· Připomene jim, jak si jich ceníme
· Znovu je potřebné zdůraznit, že o nich samotných smýšlíme pozitivně, né však o jejich řešení dané situace
· Uvědomíme si, že když je pokárání u konce, je skutečně u konce a nebudeme se tak k vyřešenému problému znovu vracet !!!!!
ATP:
- Neztotožňujte osobnost s chováním – Své chování si řídíme sami
- Je podstatné problémy řešit okamžitě
- Naučme se chodit po míči, a nikoliv po hráči
Tyto myšlenky po přečtení knihy budu následovat a následně pozorovat jejich vliv na mé prostředí.