Matýskovo zamyšlení nad knihou o tom, co je to Action Learning a jak ho používat


3 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 28.12.2023

Action Learning   Michael J. Marquardt

Knihu jsem začal číst na popud ostatních členů v týmu a bál jsem se, že půjde o zdlouhavou nudnou teorii o něčem, co se musí zažít. Ne, je to skvělá teorie o něčem, co se musí zažít. Kniha sice na konci a částmi i během čtení nějaké postřehy opakuje až zbytečně často a ke konci je kniha spíše shrnutím toho, co jste četli doteď (což vzhledem k tomu, že jsem knihu přečetl za rekordních 5 dní v mém případě nebylo potřeba), ale jinak je teorie poměrně čtivá a pokud knihu čtete s tím, že si z toho chcete vzít co nejvíce potřebných informací sami pro sebe (v mém případě i pro tým) můžete některé stránky po promyšlení přeskakovat a vybrat si opravdu pouze efektivní a aplikovatelný obsah.


Spoustu technik nebo metod, o kterých kniha mluví už ve škole používáme, jelikož Action Learning (dále jen AL) skupiny jsem takové malé učící se organizace a tak se proces v lecčems podobá. Samotný Action Learning se skládá z šesti složek - Problém, Skupina, Otázky, Akce, Učení, Kouč. Díky těmto složkám dochází jak k řešení problému, tak k nepřetržitému učení všech jednotlivých členů skupiny a tím i samotné organizace, jelikož je li Action Learning efektivní a vede k dobrým výsledkům, je potřeba ho v organizaci rozšiřovat a učit jeho používání i ostatní členy.



Problém


Problém musí být pro organizaci nebo jednotlivce skutečný, závažný, významný a naléhavý.

Jde o to, aby členové AL problém považovali za důležitý, chápali jeho podstatu a to, proč je potřeba ho vyřešit. Je potřeba dobře znát kontext tohoto problému a musí být nějak časově ohraničen (je jedno jestli v rámci několika dní nebo měsíců). Čím důležitější problém, tím lépe, jelikož bude skupina více motivována ho vyřešit. Problém musí být zároveň příležitostí k učení, to je pro AL stěžejní a pokud se na problému skupina nemůže nic naučit, nebude AL efektivní a nevyužije se jeho plný potenciál. Jako příklady problémů jsou zde uváděny:

  1. Jak snížit náklady o 100 mil. 
  2. Jak si získat a udržet špičkové odborníky
  3. Jak dostat zaměstnance do práce včas
  4. Jak učit francouzštinu jako školní předmět
  5. Jak překonávat regulační překážky globálního růstu 



Skupina


Skupina může řešit jeden nebo více problémů. Častěji se řeší pouze jeden problém a z mého pohledu to také dává větší smysl, skupina se tak nemusí soustředit na ještě více věcí a může se plně věnovat řešení i učení zároveň. Skupina by měla být tvořena co nejvíce různými lidmi, různě postavení lidé, z různých oborů, jiné národnosti, věku, pohlaví… Čím diverzifikovanější skupina, tím lépe. Je třeba získat co nejvíce různých úhlů pohledu, aby mohlo docházet k efektivnímu učení a sdílení názorů. Měl by zde být někdo s odbornými znalostmi ale i někdo, kdo přihodí zdravý selský rozum a bude se ptát na jednodušší otázky, které by odborníky nenapadly. Je potřeba, aby se členové skupiny (bez ohledu na postavení) vzájemně respektovali a mohli tak spolupracovat v týmu. Skupina by podle knihy měla mít čtyři až osm členů včetně kouče a všichni členové by měli být na každé schůzce. Je třeba všemi možnými způsoby zařídit, aby na každé schůzce byli všichni a aby nikdy nikdo nechyběl, opět by totiž kvůli absenci nedocházelo k dokonalému učení a Al tak ztrácí efektivitu, která je to, čeho při práci v týmu chceme dosáhnout. Pokud někdo z naléhavých důvodů musí chybět, může se schůzka přeložit nebo musí být situace nějak vykompenzována. Skupina si určí kdy, jak a kde se bude scházet, na první schůzce se seznámí s pravidly a principy AL a srozumí se s rolí kouče, odprezentují si problém, zadají si cíl a všichni se zvědomí o tom, jestli vše chápou stejně. Až poté, co je skupina stmelena a na stejné úrovni srozuměna s pravidly a problémem, může se začít problém řešit.



Otázky


V AL se klade velký důraz na reflektivní dotazování a zodpovídání otázek. „Důležité je nepřestat se ptát.“ -  Albert Einstein. Tento citát je skoro prvním textem pod nadpisem kapitoly „Otázky a jejich reflektování“ a dle mého názoru krásně od začátku podtrhuje důležitost tohoto tématu. Otázky vedou k porozumění, porozumění vede k učení. Komunikace v AL probíhá pouze pomocí reflektivního dotazování, oznamovací věty mohou být použity pouze jako odpověď na otázku. Tuto techniku se s týmem snažíme používat už nějakou chvíli a opravdu to vede k hlubšímu zamyšlení, bližšímu porozumění a učení se. Navíc pomocí této metody ustoupí průbojnější členové a vyvstanou na povrch osobnosti introvertnější. Otázky jsou klíčem k úspěchu a na tom je celý AL postaven. Je důležité nebát se ptát na cokoliv, i když vám to bude připadat hloupé, může tím skupina dojít k myšlenkám a názorům, které by je bez otázky nikdy nenapadli a tím se můžete přiblížit k vyřešení problému. Je třeba zbavit se ega a předsudků a brát všechny otázky na stejnou váhu. Časem se ve skupině kvalita otázek bude přirozeně zvyšovat a bude docházet k ještě hlubšímu dialogu.



Akce


Pokud je dialog efektivní a učení se napomáhá samotnému problému, může řešení nakonec zabrat mnohem méně času a zjednoduší se tím. Nicméně samotné řešení problémů Al má čtyři fáze:

Fáze 1: Pochopení a přeformulování problému

Fáze 2: Formulování cíle, jeho zasazení do kontextu

Fáze 3: Zpracování a prověření strategií

Fáze 4: Provedení akce a její reflektování


Obzvláště fáze 4 je podle mě důležitá jelikož reflexe nám může pomoci řešit problém příště ještě efektivněji a dochází u ní k již zmiňovanému učení.

Je potřeba aby měli akce jasný a ucelený časový rámec, využívalo se systémové myšlení a aby byla práce na nich efektivní.







Učení


Jak už bylo zmíněno, hlavní podstatou AL je učení. Během AL se učí jednotlivec, skupina i celá organizace. Jednotlivec musí být proaktivní a s to se učit, aby jeho učení mohlo být efektivní a měl o něj zájem. Během procesu AL si jednotlivec vytváří, rozvíjí a osvojuje poznatky. Přikládám dva obrázky cyklů učení z knihy: 


  1. Kolbův model učení


  1. Model interního AL



Během AL se rozvíjí i takzvaná emocionální inteligence, ta zahrnuje pět základních schopností:

  1. Sebeuvědomění
  2. Řízení emocí
  3. Motivování sebe sama
  4. Empatie
  5. Zvládání vztahů



Kouč


Kouč je v AL členem skupiny, je zde proto, aby kontroloval správné učení se ve skupině. Reflektivně se ve vhodných chvílích dotazuje a napomáhá týmu se v procesu učení neustále rozvíjet a neřešit čistě problém. Slovami knihy: Kouč je katalyzátorem, který optimalizuje AL i potěšení z něj. U nás v akademii máme přesně takového kouče, kterého v knize popisovali. Je až tím posledním, kdo nás upozorní, nechá nás dojít si k odpovědím, řešením a cílům sami a pouze kontroluje to, jestli se jako tým na TS správně učíme, pomáhá nám s premotorolou a postmotorolou (reflexí) a zvědomuje nás v určitých chvílích o tom, co se děje nebo na co bychom se mohli zaměřit. U nás sice není kouč členem týmu, ale je důležitou složkou a umím si představit, že bych někoho takového využil i v osobním životě.



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: