Proč jsem si knihu vybral?
Knihu jsem využil k mé bakalářské práci a zároveň jsem na ni dostal doporučení ohledně jejího krásného popisu a doplnění základních 4P marketingu. Kniha je dostupná online v PDF formě, tak jsem se zase poprvé vrátil.k začátkům čtení knih, kde jsem je četl z PDF a ne z fyzické, nebo Bookport formy.
Main points;
Definice marketingu – zas a znova
Definicí je mnoho, v této knize se opírá o definici následovou. Marketing je schopnost učinit z nabídky a spotřeby produktu odpovídajícího zákazníkovým potřebám mimořádný, nezapomenutelný zážitek – hodnotu.
- Je zde soustředění na zákazníka a jeho potřeby, jako u většiny definic marketingu.
Teď k marketingovému mixu – důvod přečtení této knihy
Product
Základní složky produktu:
Jádro – To hlavní, co náš produkt zákazníkovi dopřává
Reálný produkt – Kvalita, design
Rozšířený produkt – výhody, když zákazník nakupuje = doprava, odeslání do 24h…
Autor také dobře vypisuje samotný životní cyklus produktu (zavádění, růst, zralost, úpadek) – je velice komplikované uvědomit si, v jaké fázi se náš produkt nachází. Pokud si to ale uvědomí, může to mít klíčové budoucí následky produktu a firmy. (Mimochodem karetní hra se nacházi na konci sféry zavádění)
Price
Je několik principů, za kterými je cena produktu tvořena (nákladově orientovaná, na základě poptávky, konkurence, nebo také i marketingových cílů firmy = může jít čistě o brand awarness a produkt se prodávat s minimální marží…)
Autor se také zmiňuje o Baťových cenách, tzv.: “Baťovky” jsou tady s námi docela dlouho, i v karetní hře Přihořívá jsme s tímto principem počítali a jedna karetní hra s dopravou stojí celkem 499 Kč.
Place
Jedná se převážně o distribuci produktu k zákazníkovi, jsou dva hlavní principy:
- Přímá distribuce = výrobce prodává produkt přímo zákazníkovi (máme velký přehled o kvalitě odesílaného zboží, o datech o zákazníkovi)
- Nepřímá distribuce (ta se potom jmenuje podle počtu mezičlánků= dvoufázová…) – výrobce předá zboží zprostředkovateli (e-shopu) a ten ho poté předá zákazníkovi. (Výhodou je, že díky tomu můžeme oslovit zákazníky, které bychom my třeba neoslovili. Nevýhoda naopak to, že nemáme přímý kontakt se zákazníkem, nevíme v jaké kvalitě se zboží odesílá a nemáme zákazníkovy data.)
Promotion
Zde autor knihy krásně rozepisuje celkový komunikační mix:
- Reklama = propagace produktu za účelem prodeje, nebo při podpoře prodeje, kde velké firmy přejí zákazníkům krásné svátky apod.
- Osobní prodej = zde je hlavní soustředění na způsobilost prodejce, je převážně kladen důraz na psychologii potenciálního zákazníka a možnost vyvrátit mu jeho nejasnosti.
- Podpora prodeje = vzorky zdarma, balíčkové principy, nebo také slevy.
Hodně se mi líbil princip 3D reklamy, který byl znázorněn hrnečkem s logem firmy. Uživatel hrnku si firmu automaticky spojuje s dobrou kvalitní značkou = pořád si do čaje dělá čaj a značka se mu připomíná. (Takhle hodně hodně funguej starbucks s jeho hrnky a to-go kelímky.)
- Vztahy s veřejností = zvýšit zkrátka povědomí o dané firmě. Pořádání akce, sponzoringu akcí, nebo taky komunikace s novináři, kteří následně píší článek pro veřejnost.
Co jsem si uvědomil?
- Je dobré mít po ruce příklady, příklady z praxe jsou v knížce vyobrazeny v šedých rámečcích. – dokážu si díky tomu udělat lepší obraz daného tématu.
- I když 4P znám, uvědomil jsem si, že když je kniha napsaná opravdu dobře, dokáže mi předat více, než jsem si myslel = myšlenky třeba s 3D reklamou, nebo také principy podpory prodeje jsem neznal a díky knize pochopil jejich princip.
- ATP je v mé bakalářské práci, protože jsem se v ní hodně věnoval marketingovému mixu, doporučuji tedy přečíst. Praxe je použita pro karetní hru Přihořívá.
Kniha se zaobírá i marketingovým plánem = je tam výborný příklad jedné společnosti, poté taky strategický marketing - tyhle témata ale pro mě nebyly úplně relevantní, proto jsem psal spíše o mixu.