Marketing 5.0


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 18.10.2022

Marketing 5.0   Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan


Zatím poslední z knih Philipa Kotlera o vývinu marketingu. Marketing 5.0 je o nejnovnějších trendech v marketingu a budoucnosti technologií, které by firmy měli využívat aby se drželi na hraně inovací. Pojednává o aplikaci technologií napodobující lidi k tvorbě, komunikaci, doručení služeb a vylepšení zákaznické cesty. 

Kniha je velmi aktuální, jelikož se v ní mluví i o dopadech pandemie Covid-19 na market i psychologii zákazníků. Celkově je knížka spíše o metodách a radách, které jsou mimo náš dosah (big data, augmentovaná realita…) ale snažil jsem se z ní vytáhnout dobrou praxi i pro nás, jako základní využití chatbotů, propojení off a onlinu, a celkové vnímání společnosti, na které je dobré myslet. 


Poznámky z knížky 



Generační rozdíly

Je důležité myslet na rozdíly v generacích. Každá z nich totiž reaguje jinak a je rozdílně připravena na éru digitálních technologií. Momentálně jsou pro nás nejdůležitější tři generace jelikož tvoří většinu nakupujících: Generace X (1965 - 80), Y (1981 - 96) a Z (1997 - 2009). 

Generace X vyrůstala před revolucí a proto více věří lidem ze známosti, svým přátelům a jejich doporučení. Věří ovšem i velkým zaběhlým značkám. Jsou momentálně v nejvyšších manažerských pozicích a zastupují největší část pracovní síly. Technologiím poměrně rozumí, jelikož vznikaly v době jejich životů. 

Generace Y je první generací, která je silně aktivní na sociálních sítích a na rozdíl od jejich rodičů žijí spíše pro zážitek než pro honbu za vlastnictvím. Díky jejich velké konektivitě dávají na doporučení lidí na internetu a svých známých, se kterými jsou v nepřetržitém kontaktu. 

Generace Z. S technologiemi jsme už vyrostli, jsou nám tedy velmi přirozené a jsme vysoce digitálně zdatní. Zároveň se více zajímáme o hodnoty značek jako je enviomentalismus, nebo jaký jiný přesah firmy mají. Nejdeme pouze za kvalitou produktu ale také hledáme co nejlepší zákaznický zážitek (CX - customer expirience)

Polarizace společnosti

V posledních letech díky nastávající finanční krizi a pandemii se nůžky mezi lidmi roztahují. Dopady to má takové, že lidé se nižším příjmem se dostávají na pokraj chudoby kde zkusili levnější produkty, které jim přijdou dostatečné a už se k dražším nevrátí Naopak ti bohatí za pandemie neztratili, bohatnou a rádi si připlatí za kvalitu a příjemný CX.

Změna a hodnoty

Již od Marketingu 3.0 je vidět trend, kdy značky musí myslet na to, jaký mají dopad a jak ji lidé vnímají. Teď ovšem ta změna nepřichází jen z venkovního tlaku ale jelikož se z generací Y a Z stávají pracovníci, tak otočka k enviromentalizmu a dalším hodnotám přichází už i zevnitř. Hodnoty se už musí ukazovat nejen zákazníkům ale i zaměstnancům. 

Další dopady pandemie

Covid-19 silně urychlil digitalizaci a potřebu všudypřítomného personalizovaného marketingu. To znamená, že vaše offline platformy musí být opřeny o silnou online přítomnost. 

AI

AI (artificial inteligence) technologie začíná být častějším nástrojem, který značky využívají. V naší situaci bychom mohli využívat například chatboty na eshopech nebo voice asistenty. 

Další zajímavé body


  • Inovovat je třeba nejen produkt ale i zážitek a zákaznickou cestu (CX).
  • Mladí zákazníci požadují měnící se, originální personalizovaný zážitek. 
  • Je důležité udržet konstantní vysokou úroveň engagementu (zapojení) -> udržíme pozornost zákazníka a jeho spokojenost. 
  • Musíme udržovat omni-přístup (ze všech stran) - propojení high-tech a high-touch CX

Paradox Hanse Moravce  - počítače nás mnohanásobně předčí v logice ale nedokážeme je naučit motoriku batolete

Nové typy marketingu


Data-driven marketing - Díky velké konektivitě zákazníků jsou firmy schopné shromažďovat velké množství informací o jednotlivých zákaznících. Díky počítačům jsme schopni tyto informace ve velkém zpracovávat a využít je k velmi přesnému zaměření na naše cílové skupiny.


Predictive marketing - Právě díky velkému množství dat a jejich analýze jsme schopni předpokládat zákazníkovo chování a vývoj trhu. 


Contextual marketing - Výhodou nových technologií je možnost personalizovat každou reklamu, kterou zákazník vidí. Na tom právě tento typ marketingu stojí.

 

Augmented marketing - Propojení nových technologií a člověka. Využívá IA (inteligence augmentation), takže jde o co největší zjednodušení zkušenosti zákazníka ale i zaměstnance - vybavit je moderními technologiemi atd…


Agile marketing Agilní marketing je styl marketingu, ve kterém je značka rozdělena na více marketingových týmů, které mají vlastní autonomii, vytvoří kampaň a ihned po ukončení se přesouvají k další. Musí být navázán na rychlý vývoj nových produktů a jejich uvádění na trh. 

ATP

Přestože je kniha velmi aktuální (vydána 2021), tak v naší situaci v ní není moc konkrétních technik a metod, které bychom mohli momentálně použít. To ale neznamená, že jsem si z ní nic neodnesl. Naopak je plná zajímavých myšlenek a pro mě zjištění, čeho jsme jako lidé schopní. Nejpřínosnější mi přijde první část o rozdílech v generacích, na které mohu myslet při tvoření vlastní kampaně. Celkově kniha ale výborně staví na Marketingu 4.0, který bych pro okamžité použití doporučil víc. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: