Marketéři musí vyřešit digitální rozdělení a propast mezi generacemi a lidmi, kteří věří v potenciál digitalizace a mezi těmi, kteří ne. Digitalizace přináší strach z hrozeb ztráty práce a porušení soukromí. Na druhé straně přináší a slibuje exponenciální růst a lepší žití pro lidstvo. Musí tak lidi ujistit, že technologický pokrok půjde dopředu a nebude vítán s odporem.
Marketing 5.0 je podle definice aplikací technologií napodobujících člověka k vytváření, komunikaci, poskytování a zvyšování hodnoty na cestě zákazníka. Je to skupina technologií jejichž cílem je napodobit schopnosti lidských obchodníků. Zahrnují AI, roboty, VR, blockchain apod.
Díky strojovému učení AI si například společnosti mohou představit, zda nový produkt se specifickými funkcemi pravděpodobně uspěje s pomocí prediktivního algoritmu, může pomoct odhalit nákupní vzorce e-prodejců apod.
Pořád neexistuje nástroj, který by dokázal navázat „human-level connection“ se zákazníky. Dokáží rozeznat chování (behavior), ale ne přístup (attitude) a hodnoty (values).
Generation Gap:
Podle autora firmy, které dokážou věřit generaci Z a generaci alfa, vyhrají soutěž v éře marketingu 5.0.
Jednou z nejtěžších výzev lidstva je prohlubující se propast mezi bohatými a chudými, což činí společnost extrémně polarizovanou ve všech aspektech života. Někteří tvrdí, že technologie vyrovná podmínky a zpřístupní lepší život všem. Ale po letech výzkumů je většina technologických řešení stále drahá. Bez řádného zásahu budou technologické inovace zaměřeny na bohaté, kteří mají lepší přístup. Například lidé s vyšším vzděláním a vysoce hodnotnými zaměstnáními by mohly prosperovat pomocí automatizace, zatímco ti na druhém konci by o práci přišli. Využívání technologií pro lidstvo je stále více soustředěné na vrchol. Firmy budou pochopitelně posílat peníze a zavádět technologie do segmentů, které mají obchodní potenciál. Algoritmy umělé inteligence se tedy příliš zaměřují na mapování chování několika vyvolených a předpokládají že jsou podobné masové většině. Pokročilá technologie má tendenci být pro většinu lidí irelevantní. To je potřeba změnit, aby marketing 5.0 fungoval, je nezbytné zlepšit dostupnost a relevanci technologií.
Polarizace společnosti pramenící z rostoucí majetkové nerovnosti může mít hluboký dopad na mnoho aspektů lidských životů. Nesmíme ignorovat propast mezi lidmi, kteří sotva přežívají, a lidmi, kterým se v globalizaci a digitalizaci daří. Podniky jsou částečně zodpovědné za nerovnoměrné rozdělení bohatství. Trhy očekávají, že to budou společnosti, které to napraví inkluzivnější a udržitelnějším přístupem k prosazování růstu.
5A – aware, appeal, ask, act, advocate
Kombinace/rozlišení silných stránek lidí a strojů:
ATP:
Přestože kniha byla velice zajímavá, nejsem si jistá, jak konkrétně právě teď tyto znalosti využiji například v projetku. Knihu jsem si vybrala hlavně z důvodu, že se zajímám o marketing a jeho budoucnost. Přesto jsou pro mě tyto poznatky cenné a pomohly mi v otázce budoucnosti. Utvrdila jsem se alespoň v důležitosti empatického pohledu na svět, ne jenom z důvodu morálních hodnot, ale i z těch byznysových. Bohužel ale spoustu firem větší inkluzivitu a udržitelnost jen využívá k tomu, aby zvýšila svoje prodeje a nemyslí to upřímně (greenwashing apod.). Také jsem lépe pochopila, jaké přednosti technologie mají a jak je využít k tomu, aby mi sloužili lépe při práci (hlavně sběr dat). Líbilo se mi i rozdělení generací, které odráželo aspekty, v čem daná generace vyrůstala a jak si na základě toho vzájemně mohou pomoci. Nakonec to ve mně vyvolalo potřebu zjistit si více informací o polarizaci společnosti a zjišťování nových způsobů, jak tomu mohou lidé pomáhat na úrovni jednotlivce nebo firmy a to i v návaznosti na politiku.