Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 31.05.2021

Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital   Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setyawan

 

Proč jsem si knihu vybral?

 

Jak už asi známo, sám se o marketing zajímám, nejen kvůli projektu MarkMe, ale i do budoucna bych se v něm rád zlepšoval a třeba se mu i věnoval. Nicméně, myslím si, že základy marketingu budou vždy stejné, a to v čem se můžeme vzdělávat jsou buďto nové metody, nebo psychologie firem a zákazníků. Z názvu této knihy, Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital, jsem cítil zajímavé téma, které znělo, že stojí za to si jej přečíst. Kniha nabízí protichůdné až paradoxní situace vyžadující určité know-how, a nabízí i jejich řešení.

 

Úvod


Před 5 lety, kdy byla kniha vydaná, svět procházel mnoha změnami v oblasti marketingu. Marketing samotný se začal více adaptovat na digitální život. A jelikož marketing a jeho strategie na nás nečekají, musíme se adaptovat s ním. Marketing 4.0 je nový způsob, jak propojit online a offline interakce mezi zákazníky a firmami. Proč ale kombinovat online s offlinem? Nestačilo by se adaptovat na nový online svět? To právě bohužel ne. 


V našem světě se rozmohl nešvar, že digitální komunikace začala vládnout všemu a všem. Jak je známo, každý chce to, co nemá, či nemůže mít. Lidé se dokážou velmi rychle nadchnout pro novotu a podléhat trendům, což způsobuje přehánění ve všech směrech. A jak už to bývá, pokud člověk něco přehání, rád se zase vrátí k původní situaci. V tomto případě začala být samotná digitální interakce nedostačující, a ač je to paradoxní, tak se offline interakce stává opět konkurenční výhodou. Nejlepším řešením se tedy zdá tyto dva světy propojit.


Marketing 4.0 nám může pomoci s přizpůsobivostí a flexibilitou, které jsou tak potřebné při stíhání neustále přibývajících trendů. Zároveň využívá vztahu umělé inteligence a lidí. Umělá inteligence (třeba na sociálních sítích) nám pomáhá zvýšit produktivitu našeho marketingu, kdežto vztah mezi lidmi (sdílení) nám pomůže rozšířit náš dosah. Kniha nabízí i otázky vhodné k zamyšlení pro každého ať už začínajícího, nebo zaběhlého „markeťáka“ – Jak můžeme získat pozornost zákazníků, pokud již tradiční způsoby nestačí? Může podpora pouze stálých zákazníků přilákat nové zákazníky? 


Propojení s praxí


Pro naší praxi se mi nejvíc zalíbila metoda content marketingu a 5 A’s metoda, jelikož mi k projektu MarkMe přišly jako nejvhodnější.


·      Content marketing (obsahový marketing)


Zákazníci jsou v době přehlceného internetu unavení a otrávení ze zbytečných příspěvků, zpráv či reklam. Content marketing je způsob vytváření relevantního a užitečného obsahu přesně stanovenému publiku. To pak vytváří „šum“ sdílením a komunikací o daném tématu, kterým dostává náš obsah mezi další potencionální zákazníky. Jde o to předat zákazníkům důležité informace, zapojujíc i poutavý příběh o naší značce. Content creatoři se tedy mění z pouhých creatorů na vypravěče, a proto content marketing někteří považují i za určitou formu žurnalistiky.


Zároveň bych tu rád sumarizoval malý návod z knihy, jak na efektivní content marketing:


1.     Stanovit si cíle – zvýšit prodeje, povědomí o značce, obojí…?

2.     Zmapovat potencionální zákazníky (cílová skupina) – co zákazníci chtějí, potřebují, na koho mířit…?

3.     Naplánovat obsah – téma, problematika, design…?

4.     Vytvořit obsah – kdo, kdy…?

5.     Zvýšit dosah – interakce se zákazníky, různá média…?

6.     Vyhodnotit úspěšnost/neúspěšnost – metody, splněné cíle…?

7.     Vylepšit obsah – co můžeme zlepšit…?


·      New buyer’s journey – 5 A’s method


Tato metoda spočívá ve správném vedení klienta od začátku až do konce, tedy od chvíle, kdy klient zaregistruje naši značku, až do chvíle, kdy ji začne sám propagovat. V angličtině tuto metodu můžeme nazývat i 5 A’s method. Kroky jsou:


o   Aware (zvědomění) – zákazník musí zjistit, že váš produkt (značka, služba) existuje například s využitím reklam

o   Appeal (zapůsobení) – musíme být jiní (lepší) než konkurence a mít nějakou přidanou hodnotu – ať už designem, přístupem nebo hodnotami naší firmy 

o   Ask (ptaní) – po zaregistrování vaší firmy bude mít zákazník mnoho otázek a bude se jich nějakým způsobem pátrat – je důležité, aby všechny potencionální otázky byly dohledatelné

o   Act (jednání) – v této fázi už přichází koupě – ve většině případech tato fáze přijde po úspěšném splnění předchozích fází

o   Advocate (doporučení) – spokojený zákazník bude váš produkt či firmu doporučovat dále


Jak bych knihu hodnotil?


Kniha obsahuje spoustu užitečných informací a je dle mého názoru určená spíše pro studenty – je jednoduše psaná, protkána spoustou metod a příkladů k nim. Nemyslím si, že se jedná o světobornou knihu, a pokud hledáte inovativní řešení, co změní svět, tak tato kniha asi není pro vás. Ale pokud chcete mít obecný pohled na marketing, různé metody, které můžeme použít, které jsou ještě k tomu velmi srozumitelně popsané, tak knihu velmi doporučuji. Já si 

čtení užil, ačkoliv mi to nedalo úplně nové znalosti.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: