Manuál copywritingu


2 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 10.03.2024

Manuál copywritingu   Vojtěch Untermüller

Nejprve si definujme dvě základní věci v zadání:

-        Cílová skupina a co ji motivuje

a) Metoda PPO (přání, potřeby, očekávání)

b) Upraveno PPOO – přání, potřeba, očekávání, obavy

c) pomocí empatie se vžít se do zákazníkovy kůže; co chtějí slyšet pro koupi u nás

-        Jak konkrétně pomůže produkt

a) Komplexně zjistit veškeré informace – parametry, charakteristiky….

b) Dramatizovat, co produkt umí (ve vztahu k zákazníkovi) – ulehčuje život, zbaví strachu, zvýší šanci…

c) Produkt není jen hmatatelný – také servis, dojmy a pocity…

d) Fáze „životního cyklu“ produktu – novinka, na ústupu, na vrcholu, vylepšená verze…


Jak pracovat s klientem copywritera (kdo platí a zadává práci)? Klíčovým aspektem je zatáhnout jej do kreativního procesu…

-        2-3 koncepty, než se začne naostro (doporučení: první přesně dle briefu, druhý průměrný, třetí špičkový; a ke každé verzi poznačit explikaci – plusy/mínusy)

-        neprezentovat 100% hotové texty – připravit vzorové texty, pobavit se o tonalitě/stylu/…

-        vyslyšet klientovy návrhy na obsah

-        zainteresovat jej – podklady, názory, apod.


„Není to ono“ – klientova odpověď na první, druhý i třetí verzi. Kde je chyba? Ví klient, co chce? Ano, ví – a proto je důležité být s klientem v kontaktu, požádat jej o pomoc, podklady či návrh. Jelikož klient ví o jeho přání vše konkrétně. Insight (klíčové informace o cílovce, potřebách, představách) neboli vhled je důležitý při analyzování dat a briefu zákazníka.


Požadavky a očekávání klienta budou pravděpodobně vždy totožné – prodat produkt, přilákat nové zákazníky, stáhnout app, objednat se atd. Prodejní text proto musí splňovat AIDAS:

-        zaujmout, udržet pozornost (attention, interest) – 3 VTEŘINY na vrytí do paměti

-        na začátku: říct o čem bude, co ho čeká (neodklánět se z cesty)

-        produkt popsat v nejlepším možném světle

-        uklidnit čtenáře, že nic neriskuje

-        vyvolat dojem urgence (desire)

-        na závěr: jasně říct, co a jak má udělat (action, satisfaction)


Návod:

1.     HEADLINE (key/trigger words, dostatečně šokující aby přiměl číst dál) – Manuál copywritingu

2.     SUBheadline – Jak psát reklamu a marketing

3.     Titulek – a zvítězit nad zákazníkem

4.     Úvodní věta/odstavec/pre-header (mail)/perex (článek) – Chcete se naučit psát texty, které prodávají a vydělávají? My vás to naučíme.

5.     Bullet points (bodový seznam) – naučíte se, zjistíte, objevíte

6.     Záruka – Proč číst dál? Proto, že… vím o čem mluvím, mám zkušenosti, jsem XY, ušetří vám, pomůže, bezpečí, vrátíme peníze, reference …

7.     Urgence – „ZDARMA“ pro prvních…

8.     CTA – „Stáhnout“, „Stačí jeden klik, přece to tu nenecháte.“



Obecná doporučení k textům:

-        Psát jasně, stručně, výstižně

-        Nenechávat dlouhé mezery (bílé místo) mezi odstavci

-        Testimoniál: autentické sdílení zkušeností s produktem předchozích zákazníků

-        Text pro hotový layout: komunikovat s UX grafikem o rozložení textů na stranu, předejte přepisováním textů (vizuál nikdy na úkor obsahu!)

-        Zaměřit se na cílovku (avšak ne u luxusního zboží, u toho je třeba cílit na všechny a tvořit dojem nedostupnosti, prestiže a jedinečnosti; ignorovat konkurenci

-        Storytelling: příběh je lépe zapamatovatelný

-        Racionalita & emocionalita: emoce prodávají, znít sympaticky a osobitě – psát z pohledu zákazníka!

-        Trpný rod – nepoužívat 

-        Tone of voice – potřeba komunikovat firmu jakožto brand, tedy osobnost značky

a) CO komunikovat – identifikovat hodnoty, personu, strukturu firmy

b) JAK komunikovat – na škále formálnosti/neformálnosti, humor, slang 

c) Storytelling – konkrétně, emoce, drama, pravdivé detaily

d) Tone of voice guidelines – portfolio jasných, krátkých a konkrétních příkladů (co říkat/neříkat a jak psát/nepsat u všech typů komunikace) – revidovat 2x ročně!

-        Zapojit zákazníkovu představivost

-        KISS: keep it simple, stupid!

-        USP: unique selling proposition – proč já, ne konkurence

-        Sales funnel: nákupní cyklus zákazníka od prvního kontaktu po nákup – mapovat datai!

-        Adjektiva používat co nejméně, nahradit slovesy (za málo peněz -> ušetříte)

-        B2C se od B2B textů neliší – definovat decision makera, cílit na něho


Každé slovo má svůj význam… (na příkladu předchozího)

„Copywriterův manuál, Jak psát pro reklamu a marketing a zvítězit v každodenních bitvách o pozornost (a peněženky).“

-        „copywriterův“ – trigger word, definuje téma

-        „manuál“, „jak psát…“ – asociuje o čem text bude

-        „vítězit“ – evokuje kvalitu zdroje

-         „každodenních“ – praxe a obživa

-        „v bitvách“ – odkazuje na bezkonkurenční výhodu

-        „o pozornost“ – psychologické

-        „peněženky“ – odkaz na komerční sféru, jistota 


ZÁVĚR – ATP:

Zrovna jsem poslouchal podcast o umělé inteligenci a všech možnostech, které AI nabízí, pokud se s ní člověk naučí pracovat. Ačkoliv nástroj (ChatGPT 4.0) v projektech využíváme běžně, uvědomil jsem si, že nedostatečně efektivně a už vůbec nevyužíváme jejího plného potenciálu. Proto se v následujícím období chci tímto problémem zabývat pro co nejjednodušší uživatelské procesy v budoucnu.


Personalizace je bezkonkurenční – představil jsem si, jak vstupuji do oblíbeného podniku, osloví mne jménem, zeptají se „Stejné jako obvykle?“ a získají si tak mou pozornost. Stejně tak by osobní přístup měl zaznít v textu (stačí v mailu oslovit jménem – robot)…


E-mailing (součást marketingových textů) padá do spamu, pokud jsou použity vykřičníky či otazníky v subjektu, emotikony, speciální znaky nebo pouze velká písmena. To má přínos do projektu!


Kromě užitečných rad a informací pro copywritera z knihy jsem si poznačil také roli „account“, kterou nyní v týmu nemáme zastoupenou, a to z důvodu, že jsme přesně neznali jeho kompetence – stará se o firemní klienty, tlumočí jejich přání dovnitř kreativního oddělení, spravuje budget, vyjednává. To říká, že role „account“ je nepostradatelná při komunikaci se zákazníky, a proto to budu komunikovat týmu.



Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Honza S - 10.03.2024 - 14:44


Velmi pěkná esej, líbí se mi, jak jsi z knihy vytáhl zajímavé techniky a těším se, až si ji také přečtu. Jediné, co bych v eseji ještě rád slyšel je jak jsi využil poznatky v knize zmíněné v konkrétním copy textu/článku, nevím, zda jsi na to měl po přečtení knihy zatím prostor.? Ale zkusit zareflektovat na copy, co jsi již dělal nyní z pohledu knihy by bylo moc fajn! Líbí se mi ještě přidaný obrázek pro lepší objasnění.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: