Kniha “Manuál copywritingu” od autora Vojtěch Untermüller.
Sumarizace: Copywriting, marketing, marketingová komunikace, cílové skupiny, styl komunikace
Knihu jsem si vybrala díky doporučení od členů týmu. Kniha je krátká, nádherně čtivá (je poznat, že ji psal copywriter, nedokázala jsem se od ni odtrhnout) a velmi praktická. Autor ukázal copy a kreativní psaní na spoustě příkladů, vyprávěl příběhy a dotknul se i marketingu, jako takového. Přečtení knihy bylo velmi přínosné a všem ji vřele doporučuju!
Před prací na copywritingu si musíme zjistit dvě základní věci: co je naše cílová skupina, co ji motivuje a jak ji konkrétně pomůže náš produkt?
Co musí copy splnit?
Prodejní text by měl zaujmout a udržet pozornost. K tomu nám slouží nadpisy, titulky nebo emailový předměty. Do nich použiju klíčové slova. Poté, co mám zákazníka pozornost, musím ho uvést od děje. Řeknu mu, co ho čeká, aby se rozmyslel, jestli chce pokračovat ve čtení dále. Pokud se rozhodne v too kroku odejít, vůbec nevadí. Nebyl to náš cílový zákazník. K tomuhle slouží první odstavec, úvodní věta. Potom následuje popis mého produktu nebo služby. Vypíchnu nejlepší vlastnosti, nejlépe do odrážek. Dále ujistím, že můj produkt je kvalitní a vytvořím pocit urgence, aby si zákazník nerozmyslel, jestli můj produkt opravdu chce. A jako poslední vybídnu k akci, neboli CTA.
Personalizace
Osobní přístup v reklamě je něco, co mě vždycky chytne. Mám pocit, že má o mě značka zájem a že jsem pro ně důležitý zákazník, kterého nechtějí ztratit. Důležitost osobního přístupu jsem si uvědomila až v průběhu čtení knihy. Vždycky, když jsem cokoliv psala, byl text velmi obecný, a neuvědomovala jsem si, že moje psaní ve finále čte člověk.
Pojí se mi to i s porozuměním naší cílové skupině. Nikdy jsem nepřemýšlela, co by moje určená cílová skupina chtěla slyšet. V 80 % jsem text napsala a hodila do Ai. Teď rozumím, že zákazník a jeho přání, obavy, potřeby, zájmy a všechno kolem toho, jsou jádro pudla.
Plus jsem si uvědomila, že opravdu není příjemné číst texty v trpném rodě, ke kterému se dost při psaní přikláním a vlastně ani nevím proč. Schovám si ho až na bakalářku.
Metody z knihy
Lepší určení cílové skupiny: PPOO = přání, potřeba, očekávání, obavy
Prodejní text: AIDAS = attention, interest, desire, action, satisfaction
KISS = Keep it simple, stupid!
Quotes
Prodejní text má upoutat pozornost a říct si o akci.
Strom poznáš podle ovoce.