Lean podnikání


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 23.04.2023

Lean podnikání   Ash Maurya

Proč jsem knihu začala číst? 


Dlouho jsem bádala nad tématem k bakalářské práci. Pak jsem díky jinému projektu začala číst tuto knihu a začala se Lean Canvasem zabývat více do hloubky. Chtěla jsem vědět, jak každé pole správně vyplňovat, k čemu slouží, jak z nástroje dostat co nejvíce. 


Ash Maurya - autor knihy, je tvůrcem tohoto jednostránkového nástroje pro modelování podniku. Byl zakladatelem a generálním ředitelem společnosti WiredReach, pravidelně pořádá vyprodané workshopy po celém světě a působí jako mentor několika akcelerátorů včetně TechStars, Accelerace, Slingshot a hostuje jako lektor na několika univerzitách včetně MIT, Harvardu a UT Austinu. 


Proč nástroj používat


Základní myšlenkou je včasné a časté testování předpokladů a domněnek. Provádění malých, postupných změn na základě zpětné vazby od zákazníků. Díky tomuto postupu se podnikatel může vyhnout investování času a peněz do nápadu, o který není na trhu zájem.


Jaké jsou výhody Lean Canvasu

Mezi hlavní výhody Lean Canvasu oproti jiným variantám, je především jeho rychlost. Psaní podnikatelského plánu může zabrat i několik týdnů nebo měsíců. Je to soubor na několik (i desítek) stránek. Lean Canvas může být oproti tomu napsaný za pár hodin. Je to především tím, že jak již bylo řečeno výše, LC je pouze na jednu stránku. Tvoří ho tedy pouze podstatné informace a je velice stručný. Díky tomu je také snadněji prezentovaný pro ostatní. Pokud bych měla například první schůzku s investorem, na které bych mu chtěl apřesdtavit svůj podnikatelský nápad. Daleko lépe se mi bude bavit nad jedním papírem, který obsahuje všechny podstatné informace a bude udržovat strukturu schůzky.  

V Tiimi jsme ho také použili např. při BG. Měli jsme zadání rozšířit službu k nové cílové skupině. Po brainstormingu jsme na obří papír načrtli LC a začali doplňovat. Během hodinu jsme měli vyplněno a velmi efektivně jsme tak (aspoň zběžně) ověřili, zda jsme cílovou skupinu zvolili. Zároveň to byl velmi dobrý podklad pro prezentaci pro zadavatele. 


První použití

V rámci naší projektové činnosti jsem se poprvé setkala s Lean Canvasem v prvním ročníku při organizaci SWAPni to! Nástroj nám pomohl k tomu, sesumírovat si myšlenky a v týmu se vyjasnit veškeré oblasti projektu. Jelikož to byl ale první pokus, několika chyb jsme se dopustili. Kupříkladu jsem vyplnili jednostránkový Canvas, ale protože se nám všechny informace do polí nevešly, pokračovali jsme dále vedle do wordu. Ale to je právě jedna z podstat Canvasu - být jasný, stručný, výstižný. Dále jsme taky nedodrželi časový limit. Strávili jsme nad Canvasem daleko více času. 






O rok později

Na konci druhého ročníku jsme již více věděli, jak Canvas používat a myslím, že celkově se nám v projektu více dařilo tzv. Lean podnikání. Pravidelně jsme ověřovali jak s klientem, tak s cílovou skupinou. LC se díky tomu častěji aktualizoval. Oproti první variantě jsme dodrželi časový limit a opravdu psali pouze zásadní informace. Zároveň jsme dodrželi další velmi důležité pravidlo, a to sice: pokud nevíte co doplnit, nechte pole prázdné. Když necháte pole prázdné, je to jasný signál, že to může být slabé místo projektu a je potřeba se na něj při ověřování zaměřit. 







Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: