Leading with Questions - Michael J. Marquardt


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 29.03.2024

Leading with Questions   Michael J. Marquardt

Kniha se zaměřuje na efektivní komunikaci skrz pokládání správných otázek. Autor radí, jak správně tyto otázky klást v rámci (nejen) leadershipu a proč je kladení těchto otázek tak důležité.


Podle autora se i Titanic potopil, protože lidé se báli klást otázky, když měli obavy, aby nevypadali „hloupě“.

„Efektivní lídr pokládá otázky, ale nepřikazuje.“ – Dale Carnegie

 

9 principů efektivního leadera podle Druckera:

·      Ptají se „Co se musí udělat?“

·      Ptají se „Co je dobré pro firmu?“

·      Dělají akční plány

·      Berou na sebe zodpovědnost za rozhodnutí

·      Berou na sebe zodpovědnost za komunikaci

·      Soustředí se spíše na příležitosti než na problémy

·      Pořádají produktivní meetingy

·      Myslí a používají spíše zájmeno „my“ ne „já“

·      Nejdřív poslouchají a jako poslední mluví

 

Otázky k reflexi, které by se mi mohli v praxi hodit při vytváření správných otázek:

1. Jak mohu používat otázky, abych byla efektivnější vůdce?

2. Jaké problémy jsem způsobila, protože jsem nepokládala otázky?

3. Jaké jsou skvělé otázky, které jsem položila ostatním?

4. Jaké skvělé otázky jsem během svého života dostala?

5. Jsem schopna říct „nevím“?

6. Komu kladu otázky a proč?

7. Jaké otázky mohu položit, abych pomohla lidem kolem sebe učit se?

8. Jak mohou otázky budovat kulturu učení v mé organizaci?

9. Povzbuzovala jsem ostatní kolem sebe, aby kladli otázky?

10. Jak mohu zlepšit své dovednosti v kladení otázek?

 

Důležité je klást „empowering“ otázky, nesoustředit se tak na to, proč daná osoba nemohla uspět a nebýt v defenzivním postoji. "Empowering" otázky by měli lidem umožnit nést vlastní odpovědnost za vlastní výsledky.

Příklad: Místo „Jaký je problém s tímto projektem?“ je lepší se ptát „Jak se ohledně tohoto projektu zatím cítíš? Jak by měl projekt podle tebe vypadat? Co bys potřeboval? Jaké jsou tvé dosavadní úspěchy? Jaké budou benefity tohoto projektu pro zákazníky/náš tým…? Apod.


Rozdíl „learner“ a „judger“.

Přístup „learner“ vede k vyšší efektivitě, průlomům a transformacím. Přestože je to styl náročnější, výsledek je pro všechny zúčastněné mnohem odměňující. Mít mentalitu učence vede k objektivnímu myšlení, vytváření řešení a navazování vztahů, kde obě strany vyhrávají. Je ale důležité klást upřímné otázky a otázky, na které ještě neznáme odpověď.

 

Proces kladení otázek:


  1. prolomení ledů „mohu se tě na něco zeptat?/jak se dneska máš?...“
  2. set the stage“ je o nastavení konverzace, aby druhý znal náš záměr „chtěla bych vědět tvůj názor na…“
  3. otázky ( které jsou „empowering“)
  4. naslouchání a projevení zájmu (upřímné, například i tím, že se doptáme)
  5. follow up“, protože by dotazovaný měl vědět o tom, co se díky konverzaci změnilo/událo.

 

V knize je nespočet konkrétních příkladů a situací, které pomáhají koncept pokládání správných otázek pochopit. Myslím si, že kniha je opravdu přínosná nejen pro leadery, ale pro všechny, kdo by se chtěli zlepšit v komunikaci a to nejen po pracovní stránce. Nicméně je podle mě důležité, aby se pravidla dodržovala s rezervou, jelikož z mojí zkušenosti se mi občas stávalo, že měly principy opačný efekt. Když například cítím, že se mě někdo snaží koučovat tak, že na sílu používá některé i zde zmiňované principy, mám pocit, že to není upřímné. Je důležité (což zmiňuje i autor), personalizovat komunikaci a myslet věci opravdu upřímně, používat to spíš jako nápomocnou příručku, abychom nebyli „judgers“, ale přesný návod zkrátka neexistuje. I když už jsem o některých tipech četla v dalších knihách, pomohlo mi to si znovu zvědomit, jak řešit problémy lépe – opravdu se zaměřovat na člověka, a ne na problém. I když něco nemusím myslet útočně, může to tak z některých frází, které používám, vyznít. Myslím si, že se to snažím do pracovní komunikace dlouhodobě postupně zařazovat, ale chce to pořád trénovat.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: