Kreativní management v praxi


1 bod

Hodnocení: 96.7 %

Přidáno: 03.06.2021

Kreativní management v praxi   Ivana Hospodářová

Kreativní management v praxi – Ivana Hospodářová


Knihu o kreativním managementu jsem si přečetla k původnímu zadání své bakalářské práce. Doporučuji ji jako doplňkovou četbu k managementu a leadershipu, jsou v ní užitečné rady k nastartování kreativity, správné komunikace a motivace v organizaci.


Co si z knihy odnáším?

Lepší porozumění role manažera, rozdílu mezi manažerem a lídrem, tipy na různé metody a jejich vyzkoušení v praxi. Ohledně kreativního myšlení mě překvapil fakt, že se dá naučit. Pokud chce být člověk více kreativní, musí posílit svou vnímavost skrz své aktivity v životě. Ke zvýšení myšlení out of the box je důležité chodit ven, sportovat, žit společenský život, učit se nové věci, dobře spát, relaxovat a správně se stravovat. Já osobně si myslím, že jsem kreativní dost, a je to právě díky tomu, že mám neustále nové vjemy. Často jezdím na výlety, dovolené, za rodinou, objevuji nová místa v přírodě a tohle všechno mi dává prostor přemýšlet jinak a uvolnit se.

Rozhodla jsem se, že až se umožní chodit do Tiimiakatemie v normálním režimu (snad na podzim), vytvořím kreativní tabuli na problémy. Kdokoli půjde kolem, může vzít post-it lísteček a navrhnout řešení.


„Manažer je ten, kdo určuje, jaké žebříky ke zdi přistavit, jak rychle a kdo po nich bude šplhat nahoru, v jakém pořadí. Vůdce určuje, o jakou zeď budou opřeny.“ P. Drucker


Kompetence manažera:

·      předpovídá a plánuje

·      rozhoduje

·      deleguje práci

·      přemýšlí a analyzuje

·      organizuje pracovní postupy

·      sleduje a kontroluje

·      motivuje a podporuje učení

·      řeší problémy, přesvědčuje a usmiřuje


·      Moderní manažer = MLS (manažer + lídr + správce)

·      „Řídit znamená dosahovat výsledků prostřednictvím lidí s jejich pomocí.“


Tři klíčové otázky našeho života: Kdo jsi? Kam jdeš? Co tam budeš dělat?

·      Jsou to banální otázky, ale stejně jsem ze u odpovědi zapotila a donutilo mě to více přemýšlet nad tím, zda svou vizi a své plány mám dobře promyšlené.

·      Cíl nás musí přitahovat jako magnet, vyžaduje vytrvalost a trpělivost.

·      Sebepoznání, sebepřijetí a sebevědomí jsou základem vedení sebe i druhých.


Bariéry bránící naší tvořivosti: mentální dialog, logické myšlení, návyky, obavy a strachy, časový stres, potřeba moci a kontroly

·      Rozvoj tvořivosti je procesem rozvíjení vnímavosti.

·      Myšlenky mají své preferované dráhy a díky smyslovým vjemům je nutíme z nich vybočit.


Metody podporující tvořivost:


ANALOGRAM

·      Slovní analogramy se vytvářejí tak, že pro každé písmeno slova pojmu hledáme nejméně jedno slovo, jehož první písmeno je stejné. Metoda využívá slovních asociací.

·      Např. PENÍZE – potřeba, euro, nula, í, zbytek, emoce


BRAINSTORMING

·      V TAP praktikujeme často, nebudu zde postup rozepisovat.


90 SEKUND

·      Pomáhá najít první myšlenku.

·      Zavoláme kamarádovi, domluvíme se s přáteli, poté položíme otázku, např. „Co tě napadá, když řeknu Vnikovka?“ Po uplynutí 90 sekund se již odpovědi dále nerozvádějí.


DENNÍ SNĚNÍ podle Alberta Einsteina

·      Alespoň 15 minut denně zavřete oči a sněte o čemkoli.

·      Osobně mě nejlepší nápady napadají ve sprše, kde často přijdu s novým řešením.


Další metody: kreslení, myšlenkové mapy


Jak podpořit kreativitu v organizaci?

·      Tým má mít vyhrazený čas na kreativní meetingy, kde se pomocí technik a metod budou snažit vyřešit problém nebo přijít s novým nápadem.

·      Vytvořte nástěnku problémů a nechte kreativním způsobem ostatní ve firmě, ať navrhnou řešení. K dispozici mějte u tabule barevné fixy, post-it lístečky a tužky.

·      Odměňujte tvořivost, nápady oceňujte


Změna v organizaci

·      Odpor ke změně je přirozená lidská reakce.

·      Změny jsou a budou denním chlebem pozice manažera.

·      Příčiny, proč se lidé brání změnám: úzký osobní zájem, nepochopení a nedostatek důvěry, různost pohledu a hodnocení situace, malá snášenlivost změn.

·      Vždy je důležité každou změnu v rámci organizace dobře komunikovat a o celém procesu změny informovat.

·      Pro přijetí změny musí lidé vědět, moci a chtít.

·      Změna musí jít ruku v ruce s firemní kulturou.


Komunikace v organizaci

Jednou z podmínek správného fungování firemní komunikace je, že všichni znají cíle své organizace. Tato podmínka mě zaujala a myslím si, že možná vysvětluje, proč máme problém v komunitě (i v týmu) komunikovat, proč dochází k nepochopení, komunikačním šumům a domněnkám. Jednoduše je to z důvodu, že nemáme společnou vizi ani cíl.

V knize se také doporučuje chodit na obědy s kolegy z jiného oddělení, aby měl člověk komplexnější přehled o tom, co se kde děje a na čem se pracuje. V Tiimiakatemii máme k tomuto účelu crossfertilizace, Birth Givingy a cross projekty. V projektu Learning Expedition jsme mix lidí ze všech týmů a ročníků a vidím v tom velkou výhodu, nejenom ze vzdělávací stránky, ale právě i z té informativní.


Jak motivovat?

·      Buďte sami motivovaní.

·      Rozeznejte, co druhé motivuje.

·      Informujte

·      Stanovte podnětné a realistické cíle

·      Zacházejte s každým člověkem jako s osobností

·      Buďte spravedliví

·      Chvalte

·      Upozorňujte na to, co se nedaří


Signály nedostatečné motivace v organizaci: nízká morálka, odmítavý přístup k úkolům, neochota spolupracovat, nedodržování termínů, svalování viny na druhé…

Základním kamenem motivace je informovanost.


Konflikty v organizaci - vyřešíme správnou komunikací a sdílením svých potřeb a tužeb

·      Nejzákladnější příčinou konfliktů jsou rozdílné zájmy a potřeby jednotlivých lidí, které jsou zcela přirozené.

·      Příčinou může být také přepracovanost, napětí a emoce.

·      Dalším důvodem jsou situace, kdy hranice mezi členy konfliktu nejsou jednoznačně vymezeny.

·      Posledním důvodem může být obyčejná nuda. Když se člověk nudí, má málo práce a podnětů, začne „vyrábět“ konflikty.



Hodnocení: 96.7 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 01.09.2021 - 08:41


To vypadá jako velmi zajímavá kniha. Moc mě zaujalo to, co jsi s námi i sdílela: Kdo jsi? Kam jdeš? Co tam budeš dělat? Popis signálů nízké motivace v organizaci mi připadá jako současná pocovidová situace TAPu. Nejvíce mi v době covidu chyběla nástěnka - to se mi spojilo s tou informovaností. Svou vlastní jsem si doma přes covid udělala, ale chyběla mi "komunitní" nástěnka. Pevně doufám, že covid je již minulost a začneme tvořit - Tebou navrženou nástěnku a mnoho dalších vymakávek, které nás posunou dopředu!

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

28.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Vedení

Body: 2

Kategorie: Vedení

Body: 3

27.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

27.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: