Kreativní management v praxi – Ivana Hospodářová
Knihu o kreativním managementu jsem si přečetla k původnímu zadání své bakalářské práce. Doporučuji ji jako doplňkovou četbu k managementu a leadershipu, jsou v ní užitečné rady k nastartování kreativity, správné komunikace a motivace v organizaci.
Co si z knihy odnáším?
Lepší porozumění role manažera, rozdílu mezi manažerem a lídrem, tipy na různé metody a jejich vyzkoušení v praxi. Ohledně kreativního myšlení mě překvapil fakt, že se dá naučit. Pokud chce být člověk více kreativní, musí posílit svou vnímavost skrz své aktivity v životě. Ke zvýšení myšlení out of the box je důležité chodit ven, sportovat, žit společenský život, učit se nové věci, dobře spát, relaxovat a správně se stravovat. Já osobně si myslím, že jsem kreativní dost, a je to právě díky tomu, že mám neustále nové vjemy. Často jezdím na výlety, dovolené, za rodinou, objevuji nová místa v přírodě a tohle všechno mi dává prostor přemýšlet jinak a uvolnit se.
Rozhodla jsem se, že až se umožní chodit do Tiimiakatemie v normálním režimu (snad na podzim), vytvořím kreativní tabuli na problémy. Kdokoli půjde kolem, může vzít post-it lísteček a navrhnout řešení.
„Manažer je ten, kdo určuje, jaké žebříky ke zdi přistavit, jak rychle a kdo po nich bude šplhat nahoru, v jakém pořadí. Vůdce určuje, o jakou zeď budou opřeny.“ P. Drucker
Kompetence manažera:
· předpovídá a plánuje
· rozhoduje
· deleguje práci
· přemýšlí a analyzuje
· organizuje pracovní postupy
· sleduje a kontroluje
· motivuje a podporuje učení
· řeší problémy, přesvědčuje a usmiřuje
· Moderní manažer = MLS (manažer + lídr + správce)
· „Řídit znamená dosahovat výsledků prostřednictvím lidí s jejich pomocí.“
Tři klíčové otázky našeho života: Kdo jsi? Kam jdeš? Co tam budeš dělat?
· Jsou to banální otázky, ale stejně jsem ze u odpovědi zapotila a donutilo mě to více přemýšlet nad tím, zda svou vizi a své plány mám dobře promyšlené.
· Cíl nás musí přitahovat jako magnet, vyžaduje vytrvalost a trpělivost.
· Sebepoznání, sebepřijetí a sebevědomí jsou základem vedení sebe i druhých.
Bariéry bránící naší tvořivosti: mentální dialog, logické myšlení, návyky, obavy a strachy, časový stres, potřeba moci a kontroly
· Rozvoj tvořivosti je procesem rozvíjení vnímavosti.
· Myšlenky mají své preferované dráhy a díky smyslovým vjemům je nutíme z nich vybočit.
Metody podporující tvořivost:
ANALOGRAM
· Slovní analogramy se vytvářejí tak, že pro každé písmeno slova pojmu hledáme nejméně jedno slovo, jehož první písmeno je stejné. Metoda využívá slovních asociací.
· Např. PENÍZE – potřeba, euro, nula, í, zbytek, emoce
BRAINSTORMING
· V TAP praktikujeme často, nebudu zde postup rozepisovat.
90 SEKUND
· Pomáhá najít první myšlenku.
· Zavoláme kamarádovi, domluvíme se s přáteli, poté položíme otázku, např. „Co tě napadá, když řeknu Vnikovka?“ Po uplynutí 90 sekund se již odpovědi dále nerozvádějí.
DENNÍ SNĚNÍ podle Alberta Einsteina
· Alespoň 15 minut denně zavřete oči a sněte o čemkoli.
· Osobně mě nejlepší nápady napadají ve sprše, kde často přijdu s novým řešením.
Další metody: kreslení, myšlenkové mapy
Jak podpořit kreativitu v organizaci?
· Tým má mít vyhrazený čas na kreativní meetingy, kde se pomocí technik a metod budou snažit vyřešit problém nebo přijít s novým nápadem.
· Vytvořte nástěnku problémů a nechte kreativním způsobem ostatní ve firmě, ať navrhnou řešení. K dispozici mějte u tabule barevné fixy, post-it lístečky a tužky.
· Odměňujte tvořivost, nápady oceňujte
Změna v organizaci
· Odpor ke změně je přirozená lidská reakce.
· Změny jsou a budou denním chlebem pozice manažera.
· Příčiny, proč se lidé brání změnám: úzký osobní zájem, nepochopení a nedostatek důvěry, různost pohledu a hodnocení situace, malá snášenlivost změn.
· Vždy je důležité každou změnu v rámci organizace dobře komunikovat a o celém procesu změny informovat.
· Pro přijetí změny musí lidé vědět, moci a chtít.
· Změna musí jít ruku v ruce s firemní kulturou.
Komunikace v organizaci
Jednou z podmínek správného fungování firemní komunikace je, že všichni znají cíle své organizace. Tato podmínka mě zaujala a myslím si, že možná vysvětluje, proč máme problém v komunitě (i v týmu) komunikovat, proč dochází k nepochopení, komunikačním šumům a domněnkám. Jednoduše je to z důvodu, že nemáme společnou vizi ani cíl.
V knize se také doporučuje chodit na obědy s kolegy z jiného oddělení, aby měl člověk komplexnější přehled o tom, co se kde děje a na čem se pracuje. V Tiimiakatemii máme k tomuto účelu crossfertilizace, Birth Givingy a cross projekty. V projektu Learning Expedition jsme mix lidí ze všech týmů a ročníků a vidím v tom velkou výhodu, nejenom ze vzdělávací stránky, ale právě i z té informativní.
Jak motivovat?
· Buďte sami motivovaní.
· Rozeznejte, co druhé motivuje.
· Informujte
· Stanovte podnětné a realistické cíle
· Zacházejte s každým člověkem jako s osobností
· Buďte spravedliví
· Chvalte
· Upozorňujte na to, co se nedaří
Signály nedostatečné motivace v organizaci: nízká morálka, odmítavý přístup k úkolům, neochota spolupracovat, nedodržování termínů, svalování viny na druhé…
Základním kamenem motivace je informovanost.
Konflikty v organizaci - vyřešíme správnou komunikací a sdílením svých potřeb a tužeb
· Nejzákladnější příčinou konfliktů jsou rozdílné zájmy a potřeby jednotlivých lidí, které jsou zcela přirozené.
· Příčinou může být také přepracovanost, napětí a emoce.
· Dalším důvodem jsou situace, kdy hranice mezi členy konfliktu nejsou jednoznačně vymezeny.
· Posledním důvodem může být obyčejná nuda. Když se člověk nudí, má málo práce a podnětů, začne „vyrábět“ konflikty.