Kreativní copywriting
Autor: Anna Sálová
Proč právě tato kniha?
Momentálně se v projektu Holy Smoke zabýváme tvorbou webových stránek. Společně s naším web mastrem řešíme nejrůznější texty, které bychom mohli na stránky umístit, ale jedná se o mnohem náročnější činnost, než jsme si mysleli. Právě proto jsem se rozhodl obrátit se na literaturu, která by mi pomohla k vytvoření úderných textů, které by zaujaly naše potenciální zákazníky a návštěvníky webu. Dalším důvodem je také to, že jsem málo kreativní a potřebuji se v této oblasti zlepšit. :)))
Co mi kniha dala?
Power words = slova, která mají větší emocionální dopad než jiná slova. Ve stručnosti se jedná o slova, která v nás vzbudí nějaký cit nebo nás namotivují k nějakému činu. Těmito slovy zaujímáme, zbavujeme se neatraktivních slovíček a nahrazujeme je těmi lákavými.
Disneyho metoda = jedná se o metodu, který je složená z celkem tří různých charakterů, mezi které patří:
1) Snílek – staví se do postoje, kde nic není nemožné, jakákoliv překážka se dá pomocí kreativního řešení překonat.
2) Realizátor – tato role má na starosti sdělit reálné a faktické údaje, které se týkají zmíněného nápadu.
3) Kritik – jeho úkolem je odhalit slabé místo nápadu, není jeho cílem smést úkol ze stolu nýbrž poukázat na jeho nedostatky, které jsou potřeba domyslet.
V Disneyho metodě jde především o zkoumání a jiný úhel pohledu na naše a cizí nápady. Jednotlivé nápady jsou rozebrány z pohledu těchto tří charakterů, jejichž cílem je zjištění, zda-li nápad stojí za to. Snílek je role, která má za cíl přecházet hranice fantazie. Realizátor se snaží nápad zhodnotit a určit, jestli je realizovatelný a kritik se snaží najít nedostatky, které by měly být eliminovány.
Storytelling je další zajímavou technikou, jak zaujmout. Lidi mají rádi příběhy, a ještě více ty, do který jsou nějakým způsobem vtaženi. Storytelling má několik způsobů, pomocí kterých se dá provést. Jsou to spíš takové struktury, kterých se můžeme držet. Mezi tyto struktury patří například model hory, vnořené smyčky, sparklines nebo falešný start. Pomocí těchto příběhů šíříme povědomí o produktu/službě nebo celé značce.
Dobrý text obsahuje pouze jednu hlavní myšlenku – v případě většího počtu hlavních myšlenek v textu následně čtenář ztrácí pojem o tom, co je vlastně ta důležitá informace, a tudíž se plně nesoustředí ani na jednu z nich. Zkrátka kdyby se člověk zaměřil na několik informací a snažil se nutně předat všechny, tak znejasní celý text a čtenář si z toho spíš neodnese ani jednu.
Jako nejdůležitější myšlenku, kterou jsem si z knihy odnesl je to, že mám veškeré texty psát jen a pouze pro svou cílovou skupinu, která by měla být co možná nejkonkrétnější – je třeba se vyvarovat psaní textů „jen pro sebe“ nebo pro někoho, o kom si myslím, že je nějaký, ale vlastně to nemám vůbec zjištěno. Vždy je dobré si ujasnit a ověřit, pro koho daný text je a myslet na to po celou dobu psaní.
Tajemství a zvědavost – Vzbuzení zvědavosti je něco, čeho bychom měli docílit naším textem. Díky vzbuzení zvědavosti lépe nalákáme nové zákazníky, protože právě zvědavost je něco, co má každý z nás už od narození v sobě zakořeněno. S tajemstvím pracujeme především v předmětech emailu a v titulcích či nadpisech. Naznačíme, o co půjde, ale zbytek kontextu zahalíme, aby nebyl jasný celý obsah. Pokud něco není cíleně zmíněno, tak to může vést k dalšímu prokliku, který chceme, aby náš čtenář udělal.
Zvýraznění textu – textem můžete zaujmout například prvotně vizuálně tím, že budete mít zajímavé formátování. Nebo například můžete vyloženě vyzývat k tomu, aby se člověk na něco podíval, jako například na přiložený graf. Nebo můžete naopak vyzvat čtenáře k nějakému poslechu, například přiložené hudby. Dále můžete cílit více na fyzických prožitků například tím, že jim připomenete, jaký je materiál vašeho produktu. Nebo je pobídnete něco okamžitě udělat.
Závěr:
Knihu hodnotím pozitivně, protože mi rozšířila obzory v copywritingu a také v tom, jaké existují možnosti psaní textů. Myslím, že nám to v rozhodně pomůže v dalším rozvoji našeho webu. Něco, co bych chtěl nějakým způsobem aplikovat do praxe je zvýrazňování textu a vzbuzování zvědavosti. Knihu bych rozhodně doporučil těm, kteří plánují komunikovat jak přímo tak nepřímo se svými zákazníky.