Proč jsem si vybral tuto knihu?
Hlavním důvodem bylo, že máme v businessu Holy Smoke nastavené pravidlo, že se budeme střídat u tvoření textů (článků) na našich webových stránkách. Ještě než se stránky spustí, chci mít připravené podklady k tomu, jak se tohoto úkolu zhostit.
Dalším důvodem je opět nutný počet bodů spojený s “creativity skills”, ke kterému jsem se vyjádřil ve eseji “Kreativita a její rozvoj”.
Co jsem si z knihy odnesl/propojil s praxí?
Měli bychom si vždy určit jedno hlavní sdělení, které chceme našemu čtenáři předat a poté dvě až tři vedlejší myšlenky. Jestliže jich text obsahuje více, je to pro průměrného čtenáře zmatené a špatně se v textu orientuje.
Ikdyž u brainstormingu řekne někdo něco na první pohled pro nás hloupého mělo by se to napsat a nezahazovat. Od šílenějších nápadů, které jsou out of the box mohou vzniknout lepší a promyšlenější alternativy, na které se jen tak nepřijde.
Power words - Slova, která v nás vzbudí nějakou emoci, která může být tak silná, že nás zvedne k určité činnosti. Je důležité zjistit, která tyto slova dokáží zaujmout a vyměnit je za neatraktivní synonyma.
Jestliže chceme, aby naše texty měly úspěch, tak bychom si měli nejprve stanovit, pro koho přesně “to” píšeme - Kdo je naše cílová skupina?
Copy persona - připomnělo mi to avatara zákazníka a personu - U všeho se snažíme konkretizovat naši (nabídku) určitému typu.
Neměli bychom opomíjet vizuální změny textu. Jestliže chceme, aby titulek zaujmul, musíme si umět vybrat správná slova, která můžeme “zvýraznit”.
Problem – Agitation – Solution - PAS - Nejprve zákazníkovi připomeneme určitý problém. Poté ho rozebereme a ukážeme názorně na jeho osobní situaci, aby si to mohl lépe a jednodušeji představit. Na konci ukážeme řešení tohoto problému.
Měli bychom si občas zkusit nahradit negativně zabarvené slovo lepším a atraktivnějším. překážka → výzva atp…
Nesmíme vše prozradit, musíme se jen naučit “nahodit” a nechat zákazníka, aby si v případě zájmu dohledal informace sám, bude to poté pro něj hodnotnější
Kniha obsahovala zajímavé metody, které mi alespoň připomněla, jak fungují. Např. Disneyho metoda, BS, BW atp.
Hodnocení knihy
V knize se mi líbila návaznost na praxi, přednášky, odkazy atp. Dále se mi líbilo, že mi to připomnělo svými charakteristikami knihu “Moderní time management” - čtivá, krátká a hlavně na všech stranách přínosná bez “omáčky”. Na druhou stranu jsem MTM četl čistě kvůli osobní potřebě a proto mi přišla přínosnější. Stále jsem však toho názoru, že kniha o kreativitě nezvýší na naší tvořivosti o moc víc, než že bychom vyzkoušeli jednu až dvě metody v praxi. Na rozdíl od předešlé knihy zde oceňuji znalost PAS, důležitost jednoho hlavního sdělení a také připomenutí power words.