Proč jsem si knihu vybral?
Chtěl jsem se naučit, jak tvořit kvalitní copywriting, abych mohl pomoci při tvorbě obsahové strategie pro náš nový produkt nebo značku. Každý den jsme vystavováni obrovskému množství reklam, takže dobrý copywriting považuji v dnešní době za úplný základ, jelikož přeci chceme, aby zákazníky zaujal právě náš text.
Kniha obsahuje 33 kapitol, které popisují metody a autorčiny zkušenosti, jak tvořit copywriting zajímavě.
Jak by měl vypadat dobrý marketingový text?
Ideálně by měl komunikovat 1 hlavní nosnou myšlenku a 2-3 doplňkové – není důležité říct v textu úplně vše.
Klíčové techniky copywritingu, které mne zaujaly a dají se využít v Team Academy?
Brainstorming:
Věřím, že brainstorming má v Team Academy obrovskou sílu, jelikož jsme každý jinak kreativní. Jak ho ale dělat správně, abychom vymysleli opravdu dobrý nápad?
- Brainstorming by měl být ideálně moderovaný – jedno Téčko by mělo zapisovat všechny naše nápady na tabuli (aniž by cokoli hodnotilo nebo kritizovalo)
- Na problém by se všechny Téčka měli dívat z několika různých hledisek (znalosti, intuice, zdravý selský rozum, naše osobní zkušenosti). Také je dobré přidat několik nápadů „out of the box“ – na první pohled třeba úplně hloupých.
V knize se píše, že je dobré se na závěr inspirovat otázkami používaných při pohovorech do špičkových technologických firem, jako je Amazon nebo Google. Jeff Bezos přijde k nám do Team Academy a řekne nám, že od něj můžeme získat milion dolarů na realizaci našeho nejlepšího podnikatelského nápadu. Co mu nabídneme?
- Poslední krok je tedy odstranění bezvýznamných nápadů a vybrat ty nápady, které stojí za to rozvinout (při třídění nápadů můžeme využít metodu bodování).
Náhodný vstup:
Tato technika podporuje laterální myšlení (způsob myšlení zaměřený především na kreativní řešení problému) – spojíme tedy zdánlivě nespojitelné, abychom odkryli nové souvislosti.
Náhodný vstup se hodí pro posílení kreativity u Téček, kteří si myslí, že moc kreativní nejsou nebo když potřebujeme copywriting obzvláštnit, jelikož nám produkt připadá nudný. Věřím, že touto technikou lze posunout na první pohled nezáživný produkt směrem k lovebrandu.
V knize se popisuje přesný postup, jak se metoda náhodného vstupu používá, vypadá opravdu zábavně.
Power words:
Slova, která zaútočí přímo na smysly člověka. Určitě se nám budou hodit v Team Academy při tvoření sloganu nebo v prodejních textech, když budeme mít v úmyslu zahrát na emoce a přidat našemu sdělení energii. V knize je mnoho příkladů slov, které je vhodné využívat.
FAB, FAS a BAB:
FAB je zkratkou pro Features - Advantages – Benefits, zákazníkovi řekneme co nabízíme, jaké to má výhody a na konec řínosy.
FAS je zkratkou pro Problem – Agitation – Solution, zákazníkovi popíšeme problém, pak ho demonstrujeme (například nepříjemnou situací, ve které se může zákazník nacházet) a na konec poskytneme řešení.
BAB je zkratkou pro Before – After – Bridge, zákazníkovi nejdříve popíšeme „jeho svět“, poté mu nabídneme řešení a na závěr mu popíšeme jak se k řešení může dostat.
Co se mi líbilo?
Kniha je krátká a velice čtivá, u většiny kapitol je cvičení, jak metodu správně používat. Také ilustrace jsou vydařené a dost mi pomohly k pochopení některých metod.
Co se mi nelíbilo?
U některých metod mi přišlo, že je nereálné je využívat při copywritingu, ale je to asi tím, že jsem je ještě nevyzkoušel v praxi.