Knihu Kreativní copywriting jsem si vybrala přečetla hlavně proto, že se s copywritingem setkávám (až) příliš často a práci s jazykem považuji za naprosto nezbytnou součást mých dovedností. Jistě ji využiji při nabízení služeb a produktů.
Co mě v knize zaujalo?
Pravidla myšlenkových map
Myšlenková mapa je základním nástrojem pro uspořádání myšlenek a můžeme ji využít například při týmových meetinzích.
- Mapa má být rozvětvená do max. 7 větví pro udržení přehlednosti.
- Dále: používejte obrázky, papír mějte na šířku, používejte barvy.
Technika C.C. Crawforda – technika pro odhalení co největší škály názorů na jedno téma.
- 3-12 účastníků, hodí se, pokud nemáme čas na dlouhou diskuzi a potřebujeme rychle sesbírat větší množství názorů. Spočívá v písemném zodpovídání jedné otázky neustále dokola, díky čemu nás donutí přemýšlet nad tématem mnohem hlouběji.
- Kdy ji použít? Když v týmu vázne komunikace a opadne počáteční nadšení z tvoření obsahu.
Metoda Walta Disneyho
- Nápady se vyplatí zkoumat ze třech různých rolí: snílek, realizátor a kritik. V tomto pořadí se pak role ve skupině vystřídají, dokud se nedosáhne uspokojivého řešení.
Laterální myšlení
- Z něj vyplývá technika 6 klobouků (de Bono)
- Protiklad: sekvenční kritické myšlení.
- Má za cíl vymanit se z klasických myšlenkových postupů.
Jak vnímáme informace?
Rozlišení dle smyslu, který přednostně využíváme při ukládání informací: vizuální (zrak), auditivní (sluch), kinestetický (činnost) a auditivně-digitální.
Tipy pro psaní:
- Vyměnit racionální úřednická slova za smyslová: místo poskytnout napsat dát.
- Užívání power words: stanovte si pro svůj produkt vlastní sadu power words – slova, která zaútočí přímo na smysly zákazníka.
- Mimikry: použijte stejnou tonalitu, výrazy a způsob mluvy, jakou používají vaši zákazníci. O to se snažíme například na sockách projektu Second Hoof.
- Copywriter se musí soustředit na fakta a emoce, a ne na pouhé vychvalování produktu nebo služby.
- Potřeba afiliace – souvisí s FOMO (fear of missing out) – chceme patřit k druhým lidem a být tam, kde se něco děje. Může se jednat například o potřebu být na soc. sítích.
- Pro makreting je velmi důležitý příběh. Značka sama je příběh. Pokud by vaše značka byla příběh, jaký by vyprávěla?
- Sdílejte svůj příběh multimediálně na různých kanálech – pak je větší možnost, že vás zákazník zachytí a všimne si vás.
- Tři hlavní nároky na produkt: free, perfect and now. Ale zákazníci jsou přesycení, denně na ně míří až 3000 různých reklam. A to znamená, že zde platí pravidlo méně je více.
- Dobré + jiné = úspěch. Na trhu musíme vyniknout a neustále inovovat.
- Emoce prodávají. Nejprve zaútočte na srdce a poté na zákazníkův mozek.
Na závěr bych dodala, že mi pořád v hlavě běží jedna věc: vžijte se do zákazníka a buďte rozmazlení. Přijde mi, že všechno se točí kolem toho, abychom hýčkali svého zákazníka. Hladili mu duši i ego, svěřovali mu tajemství, nechali ho nakouknout pod pokličku a dávali lákavé nabídky. A to všechno tak, aby se necítil jako ptáček chytaný do klece ale jako orel, co si jde pro svou kořist – vysněný produkt nebo službu.