Kreativita a její rozvoj


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 18.01.2022

Kreativita a její rozvoj   Petr Žák

Kreativita a její rozvoj, Petr Žák


Proč jsem si knihu vybrala?


Někdy mi přijde, že jsem docela i kreativní člověk. Jednou jsem byla až tak kreativní, že jsem si ji přála k Vánocům od Ježíška a nevím, jak to ten Ježíšek udělal, ale ta kniha pod tím stromečkem fakt byla.

Jsem kreativní duše, která ráda vymýšlí nové nápady, ať už se to podnikání týče nebo co se životem.


Co si z knihy odnáším?


Kreativita nemá jasně danou definici. Pro toto slovo je několik různých popisů a každý zní trochu jinak, obzvlášť když se na to podíváme z vědecké nebo psychické strany. Souhlasím však s tím, že kreativita je jakýsi styl myšlení nebo mentální proces, při kterém dokážu vyřešit problém, vymyslet spoustu nápadů, nakreslit obraz, nebo vyrobit stůl. Kreativita je pro mě jakási forma odpočinku, jelikož ty nápady, které mi stále běhají v hlavě vyjdou ven v různé podobě. 


Rysy kreativní osobnosti:

-       kreativec není svázán jedním výkladem, naopak se snaží směřovat k více výkladům

-       kreativec nemá hranice

-       kreativec potřebuje svobodu

-       kreativec je flexibilní, dokáže se odprostit od nemožného řešení a jde vymýšlet další

-       kreativec je ochotný riskovat

-       kreativci mají radši zmatek než jednotný řád

-       kreativci jsou vytrvalí a jen tak se nevzdají

-       odvaha je nejdůležitější předpoklad úspěchu tvořivého člověka


Další rysy kreativní osobnosti: vnímavost vůči problémům, sklon k emočním poruchám, větší sebeovládání, flexibilita v konvergentním a divergentním myšlení, vyšší průměrné IQ, otevřenost vůči zkušenostem, zodpovědnost, láska k dětem, samostatnost, zpochybňování statusu quo, ideová a myšlenková nezávislost, důvěra k vlastním podnětům a emocím, sebeřízení, kreativci jsou raději sami, optimismus, nápaditost, originalita


Kreativita je jednou ze základních potencialit člověka. Míra této schopnosti, stejně jako jiné schopnosti jsou dané individuálními dispozicemi jedince, prostředím, výchovou,..


Kreativita musí splňovat tyto kritéria: originalita, správnost, aplikovatelnost a hodnota (přínos).


Co nám překáží v tvořivosti?


Lidé s příliš kritickou povahou k zadání přistupují s pevně danými kritérii a ty nehodlá v průběhu procesu měnit. Také záleží na druhu osobnosti, buď jsi extrovert nebo introvert.

Velkou roli v kreativitě také hraje celková životospráva a tělesná kondice jedince – záleží na tom, co jíš a jak žiješ. Velkou překážkou je strach. Spousta z nás má strach z odmítnutí, nezvládnutí úkolu, z osobního zesměšnění, ze ztráty hrdosti nebo z nedostatečně kreativního procesu a výstupu.


Fáze skupinové práce


V první fázi si jsou členové skupiny nejistí, dávají si od sebe odstup a testují facilitátora. Jejich přístup je takový, že to moc dělat nechtějí a nechtějí se ztrapňovat. V druhé fázi přichází boj o moc, kontrola a kvašení. Personifikují se členové skupiny, každý kritizuje ostatní, bojují takzvaně o status a dělají manévry k utajení. Ve třetí fázi se objevuje důvěra, intimita a vyjasnění. Otevřeně mezi sebou komunikují, je mezi nimi dynamika, vyměňují si nápady a názory. Ve čtvrté fázi nastává diferenciace a jednání. Omezuje se zde individualita, nastává skupinová práce a samořiditelnost skupiny. V páté fázi je rozchod. Členové projevují neklid, ukazují se ambivalentní vztahy a porušují se sehraná pravidla.


Dále mě zaujalo, že alkohol, cigarety, káva či drogy kreativitu spíše potlačují. Byla jsem také tou osobou, která si myslela, že alkohol pomůže odbourat napětí. Alkohol ničí nervové buňky v mozku a především zrovna v levé hemisféře, na kterou je vázané logické uvažování a jazyk. Dále je také zajímavé, že kreativita pomáhá odstraňovat deprese, mánii nebo alespoň zmírní dlouhodobé deprese.


Mozek


Máme 3 mozky sjednocené do jednoho orgánu. Jednotlivé části odpovídají evolučnímu vývoji: plazí mozek, savčí mozek, mozek, který se učí.

Plazí mozek obstarává základní životní funkce, jako je dýchání, zažívání, pohyb a oběhový systém. Tento mozek zpracovává všechny instinkty, je centrem podvědomě vykonávaných rituálů spojených se základními biologickými potřebami. Odtud třeba vychází pud sebezáchovy nebo sexuální pud.

Savčí mozek mají všichni savci a je schopen projevovat a zpracovávat základní emoce. Umí vytvářet citové vazby, vznikají zde emoce, které ovládají naše chování a jednání.

         Lidský mozek tvoří největší část našeho mozku, je to centrum logiky, kreativity, jazyka,.. Pro naší praktickou potřebu je nejdůležitější. Náš jediný mozek se vyvinul tak, že jako jediní dokážeme informace zpracovávat, ale i vytvářet, je schopen dedukce, logického uvažování.

Kreativní proces


Nejvíce mě zaujala varianta Wallasova modelu  symbolická konstrukce dr. Jošira Nakamatse.

1.     FÁZE = SUJI – znalost - do této fáze spadají všechny okolnosti, které budou anebo by mohly být v souvislosti s řešením problému v budoucnosti využity.

2.     FÁZE = PIKA – Inspirace – dr. Nakamatsu ji chápe jako logickou a podmíněnou činnost, k jejíž existenci je zapotřebí zvládnout dokonale první fázi. „Inspiraci se musí vyjít vstříc“

3.     FÁZE = IKI – praktičnost – sem patří nejen vyhodnocení validity nabízeného řešení, ale i jeho samotná aplikace na problém, komunikace, realizace a ověření validity v praxi.



Kompetenční model kreativity


Kreativita je úhrn postojů, schopností a procesů. Pomocí těchto 3 složek vzniká kreativní jednání. Jednotlivé aspekty se prolínají a ovlivňují se navzájem. Pokud tedy rozvíjíme každou z těchto složek přispíváme tak k rozvoji kreativity jedince jako celku.Flexibilita v používání technik zlepšuje kreativní postoj. 

Změna postoje zlepšuje kreativní schopnost a rozvíjení schopností vylepšuje kvalitu technik a dovedností. 

Změna postoje = odbourání bloků

Větší schopnost = silnější postoj

Častější používání = rozvinutější schopnost

Techniky, které mě zaujaly:


Soudní síň – na zvýšení schopnosti kreativně rozvíjet nápady a myšlenky

Co by se stalo kdyby – pro uvědomění si souvislostí řešeného problému, pro vnímání rizika a problému

Fotolaboratoř – využívat před fázemi kreativního procesu, které jsou spojeny s analýzou, sběrem informací, hledání souvislostí

Asociační řady – pro generování nápadů založených na volném toku vědomých asociací a myšlenek

Ředitel cihelny – pomáhá k odbourání funkční fixace (blok kreativity)

Brainstorming

Rolestorming

Brainwriting 6-3-5

Osbornův seznam – na jakýkoliv problém se snaží najít adekvátní odpověď

6 klobouků

Myšlenkové mapy

Laterální myšlení


Problém


Také je v knize definování problému, kdy v literatuře je problém chápán jako sporná otázka nebo nesnadná úloha. My bychom se měli tyto problémy naučit analyzovat. Analýzou problému myslím důsledné pojmenování všech dílčích složek problémů, vymezení všech faktorů, které ke vzniku vedly a které jej ovlivňují. Analýza je také pro určení aspektů, které mohou být přínosné při řešení problému. Techniky:

-       5W a 1H

-       Analýza CATWOE

-       Analýza SWOT

-       AIDA

-       Ventilátor






ATP model


Knížka je naprosto úžasná! Obsahuje spoustu zajímavých informací a je to úplně něco jiného než ostatní knížky, které jsem četla. 

         Sama jsem si ověřila, že když kreativitu nejvíce potřebuji, tak jen tak nepřijde. Také jsem dost kreativně omezená, když jsem unavená. 

         Měla jsem tu čest vyzkoušet pár technik z knížky, jako je třeba brainstorming. Brainstorming používáme velice často a je to jedna z mých nejoblíbenějších technik. Dříve jsme ji používali špatně a nápady, které jsme sázeli na papír jsme hned kritizovali, to nás dost omezovalo. Dále často užívám myšlenkové mapy. Je na to taková skvělá aplikace, kde ji můžete nasdílet i zbytku týmu. Díky myšlenkové mapě vznikl název našeho družstva nebo název mého projektu Creatido. S Learning expedition jsme na začátku nebo při našich kreativních meetinzích využívali různé laterární úlohy, které nás odreagovaly od dlouhé online schůzky nebo pro nastartování našich mozečků.

         V čem ještě dost pokulháváme jsou různé analýzy. Stále nám dělá problém udělat správnou a pořádnou SWOT analýzu.






Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: