Proč jsem začal si vybral tuto knihu?
Začal jsem ji číst díky zvědavosti na první knihu na kreativitu, ale především díky nutnosti získání bodů za creativity skill ve skill profilu. Zde v eseji si dovolím důrazně nesouhlasit s myšlenkou, že knihy týkající se kreativity nám zvednou celkovou schopnost kreativně myslet/konat. Pomůže nám, zkoušení a praxe jednotlivých metod, knihy beru v této sekci jen jako byrokratickou povinnost nutnou k splnění studia a myslím si, že by si těch 12 povinných bodů zasloužilo jiné odvětví knih.
Co jsem si z knihy odnesl?
Kreativitu lze jako vše jiné trénovat a zdokonalovat, není to čistě vrozená vlastnost, ačkoli k ní můžeme mít predispozice. Je to také ovlivněno typy temperamentu.
4 prvky, které musí kreativita obsahovat
Originalitu - Nové nekonvenční spojení - je to něco nového.
Správnost - Musí zde být nějaké mantinely, kde se máme držet.
Aplikovatelnost - Musí to být v rámci opět nějakých mezí, které musí být uskutečnitelné.
Hodnotu - Vyšší přínos pro nás či pro společnost.
Překážky a bariéry v rozvoji kreativity
Překážek je mnoho a jsou z velké většiny naprosto logického původu (viz strach, životospráva atp.) Jde zde ve své podstatě o veškeré tělesné a duševní nedostatky.
Bariéry, které mě překvapily byly vrozeného původu, ať už se jedná o převahu levé mozkové hemisféry, typ temperamentu nebo vysoce vyvinuté superego.
Po roce mi kniha připomněla metodu 5W 1H, díky čemuž jsem se musel zamyslet, proč jsem ji přestal využívat. - WHO, WHAT, WHERE, WHEN, WHY, HOW? - díky této metodě máme ucelenější a kvalitnější výstupy, jelikož nám to pomůže se zamyslet nad problémem z více úhlů pohledu.
Diagram příčin a následků (rybí kosti)
Cílem je zde nalezení nejpravděpodobnější příčiny řešeného problému.
Každý problém má svou příčinu nebo kombinaci různých příčin.
Tato metoda se nám snaží otevřít mysl, abychom nesklouzávali k nejjednoduššímu řešení a dostali se hlouběji.
Důležité je vnímat podněty, které kolem sebe máme a snažit se vnímat vše z “celkového pohledu”. Ve chvíli, kdy budeme mít přehled o celku tak zvýšíme pravděpodobnost prvků kreativity, kterými jsou správnost a aplikovatelnost.
Jestliže chceme zvýšit naší míru kreativity, musíme se naučit:
Asociace - Začneme s jednou myšlenkou, kterou budeme dále rozvíjet a snažit se navazovat - zde můžeme naprosto upustit uzdu fantazii
Levá hemisféra
Pravá hemisféra
Metoda SCAMPER
SUBSTITUTE nahraďte
COMBINE kombinujte
ADAPT přizpůsobte
MODIFY upravte
PUT to another use použijte k něčemu jinému
ELIMINATE odstraňte
REVERSE přeskupte
Hodnocení knihy
Hlavní pozitiva plynoucí z přečtení této knihy jsou praktické metody, které nám mohou pomoci při “nekreativní chvíli”. Těmito metodami - Scamper, BS, BW, diagram rybí kosti atp… můžeme efektivně pracovat v týmech i samostatně a podle počtu lidí a situace zvolit vhodnou metodu. Nicméně si myslím, že mnohem více než přečtení této knihy mi pomohlo si některé metody prakticky vyzkoušet a porovnat jejich přínos a využití při různých akcích (jako je například BG).