Kreativita a její rozvoj


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 30.04.2022

Kreativita a její rozvoj   Petr Žák

Proč jsem si vybral tuto knihu?

Osobně se považuji za kreativního člověka, nejvíce svoji kreativitu využívám v marketingu anebo při plánování různých akcí nebo oslav, kde se moje kreativita využívá například ve vymýšlení neobvyklého plánu nebo her. Uvědomil jsem si, že moje kreativní nápady přijdou tak nějak sami od sebe, nepoužívám na to žádné metody nebo techniky. Rozhodl jsem se proto přečíst si tuto knihu, abych blíže pochopil rozvoj kreativity.

 

Co je to kreativita?

Kreativita je schopnost představit si nebo vymyslet něco nového, tvořit nápady, řešení, myšlenky a díla za použití kombinace, změny nebo replikace existujících nápadů.“

Kreativita je zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost. Ta se projevuje jako vynalézavost, jako vznik nového, originálního díla nebo myšlenky, popř. tvůrčím řešením problémů.

 

Překážky kreativity:

Pro kreativitu je potřeba dostatek odvahy. Co mě překvapilo, ale vlastně je to logické je to, že pokud nemáme správnou životosprávu, tak naše kreativita klesá. Se správným životním stylem naopak kreativita roste. Jako děti jsme kreativní skoro všichni, s časem naše kreativita ovšem klesá. Máme strach z odmítnutí a máme strach z neúspěchu. Co se týče skupin, tak pokud není skupina dobře naladěná, je náročné něco kreativního vytvořit. Zaujala mě jedna technika, jak bojovat s odmítnutím. Jedná se vlastně o takovou výzvu nebo úkol, který daný člověk, který chce překonat strach z odmítnutí, plní během určité doby. Většinou se jedná o měsíční výzvu, při které je cílem získat od lidí co nejvíce odmítnutí. Například se zeptat někoho v parku, kdo má psa, zda ho můžeme někdy vyvenčit, zeptat se holky, zda by s námi šla na rande atp. Lepší je vymýšlet trochu „bláznivé“ a netradiční otázky, u kterých je vyšší pravděpodobnost odmítnutí. Po této výzvě budeme schopni čelit odmítnutí a bude to pro nás zcela normální. Nejlepší odpovědí, která dokáže změnit ne na ano je jednoduché slovíčko „proč“. Můžeme si tedy tak pohrát s tím, kdo nás odmítl a zvýšit svoji pravděpodobnost na úspěch. Tato technika může být podpořena ještě jednou technikou, uvedu příklad, který využiji následně v praxi: Rozhodnu se, že oslovím 100 kanceláří s nabídkou úklidu a z toho se 3 z nich chci uzavřít obchod. Začnu tedy obcházet postupně jednotlivé kanceláře a z každého odmítnutí se budu radovat, jelikož vím, že mi stačí cca 33 odmítnutí než mi jedna kancelář řekne „ANO“.

 

Zde je odkaz a inspirace, jak může taková výzva vypadat:

https://www.rejectiontherapy.com/100-days-of-rejection-therapy

 

 

 

Metoda ABCDE:

Touto metodou se snažíme eliminovat naše negativní myšlenky a naopak začít myslet pozitivně.

 

Adversity

Nepříznivá událost: Pojmenujte nepříznivou událost, je opravdu tak nepříjemná? Uveďte kdo, co, kde a kdy. Buďte konkrétní, přesní a objektivní.

 

Beliefs

Přesvědčení: Jaký máme postoj k této události? Musíme přesně zaznamenat naše myšlenky, které se nám honily v hlavě během nepříznivé události. Napište to doslovně.

 

Consequences

Důsledky: Zaznamenejte si důsledky svého přesvědčení. Co jsi cítil a co jsi udělal? Uveďte všechny emoce a všechny reakce.

 

Dispute

Debata – Jaké mám důkazy pro pravdivost svých tvrzení a postojů?

 

Energy

Dodání síly – Mohu událost nějak vyřešit nebo předejít ji? Lze to obrátit v pozitivní stimul? Jak se změnilo naše chování? Jaké vidíte teď řešení, které jste před tím neviděli?

 

Asociace

Asociace je technika, která slouží pro rozvoj kreativního myšlení. Pomáhá nám s přípravou na další techniky a vytváří správné prostředí pro generování nových nápadů. Účastnící této techniky napíšou slovo či myšlenku a následně vytváří asociace. Tematika asociací navazuje na tradiční oblast psychologického myšlení.

 

 

 

 

 

Já osobně nejvíc využívám metodu brainstormingu, která mi zatím přinesla nejvíc kreativních nápadů, když jsme řešili problém v nějakém projektu. Rád bych vyzkoušel metodu, která vychází z brainstormingu, ale je trochu upravená. Tato metoda spočívá v tom, že vyjedete sám nebo ve dvou lidech někam do přírody, například na 3 až 5 dní. Někam, kde nejsou skoro žádní lidé. Odpojíte se od internetu a vypnete si telefony. Celý pobyt v přírodě se věnujete generování nápadů, které si pečlivé zapisujete. V čase anebo až na konci pobytu všechny nápady vyfiltrujete. Jde o to, že klasický brainstorming trvá 2x 20 minut, ovšem tento brainstorming trvá nepřetržitě, což je ten hlavní velký rozdíl.

 

11 bodů, které podporují kreativitu:

·        Touha po sexu

·        Láska

·        Touha po slávě, moci a penězích

·        Hudba

·        Přátelství

·        Spojení dvou a více lidí

·        Společné trápení (útrapy)

·        Autosugesce

·        Strach

·        Drogy a alkohol (do určité míry)

·        Nutnost něco udělat (stav nouze)

 

Co brání kreativitě?

·        Vyrušování

·        Příkazy

·        Zákazy

·        Vláda

·        Nedostatek vlastního názoru

·        Školství

 

Já osobně nejvíce kreativních nápadů dostávám těsně před spaním, když mám naprostý klid a nemusím už nic řešit. Tyto myšlenky si následně zapíšu na papír na stůl, abych je nezapomněl. Upřímně nejvíce nápadů například na různé nové projekty nebo na vylepšení těch stávajících přijde, když jsem na procházce nebo když jedu na kole.


Do praxe určitě využiju metodu Rejection Therapy.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: