Kreativita a její rozvoj


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 26.04.2023

Kreativita a její rozvoj   Petr Žák

Kniha je napsána velmi teoreticky a je užitečná, pokud se opravdu chcete podívat kreativitě na zoubek a je to téma, které vás velmi zajímá. Pak je to asi taková malá bible, jak Marketing od Kotlera. Nicméně já jsem hledala spíše techniky, které budu moci jednoduše aplikovat do praxe. O překážkách a dalších tipech už jsem psala v jiných esejích. Vypíšu tady techniky, které se mi z knihy líbily a které jsem si odnesla. 



5W a 1H

Technika kladení otázek, která se používá ke shromažďování informací nebo k pomoci při řešení problémů pomocí šesti klíčových otázek: Kdo, Co, Kde, Kdy, Proč a Jak.


Otázky 5W a 1H jsou následující:


Who - Kdo? - Díky této otázce se dozvíme, kdo jsou osoby nebo skupiny, kterých se situace týká. Kdo je všechno zapojen. I nepřímo. 


What - Co? - Slouží k identifikaci problému nebo tématu o kterém se diskutuje. Pokud bychom např. vymýšleli marketingovou kampaň, byla by to otázka: Jaký produkt propagujeme? 


Where - Kde? - Odkazuje na místo nebo lokalitu, kde se problém odehrává. Pokud řešíme např. ztracený prstýnek, otázka by mohla znít: Kde jsi naposledy prstýnek viděla? 


When - Kdy? - Slouží k určení doby, kdy problém nastal nebo se vyskytuje. U příkladu se ztraceným prstýnkem by otázka mohla znít např: Kdy jsi měla prstynek naposledy? 


Why - Proč? - Objasňuje nám důvod problému nebo na motivy zúčastněné osoby nebo skupiny. 


How - Jak? - Tato otázka už nám říká, jakým způsobem budeme problém řešit. Jakou metodu použijeme. 


Metoda 5W a 1H je častá technika řešení problémů, která lze použít v různých kontextech, včetně žurnalistiky, vyšetřování, řízení projektů a marketingu. Jejím cílem je položit řadu klíčových otázek a shromáždit všechny relevantní informace. Proto myslím, že se dá použít i na osobní život. 


FISHBONE diagram

Nebo tzv. diagram rybí kosti, Ishikawův diagram a nebo taky diagram příčin a následků. Spousta názvů, ale stále to samé. Tento diagram je vizuální nástroj používaný k identifikaci potenciálních příčin problému nebo záležitosti. Je to užitečný nástroj pro brainstorming a uspořádání myšlenek kolem problému nebo záležitosti. 



Diagram má (nečekaně) tvar rybí kosti, přičemž problém nebo záležitost je v její hlavě a potenciální příčiny se rozvětvují jako kosti. Hlavní kategorie příčin jsou na rybí kosti obvykle znázorněny jako větve, z nichž se odvíjejí specifické faktory nebo dílčí příčiny.


Jak na to? 










Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: