Proč jsem si knihu vybral?
Blížilo se finální BG a já jsem potřeboval další inspiraci na metody a hry. Z toho co jsem si o této knížce zjistil z esej banky, tak se mi zdálo, že je to naprosto ideální knížka na rozvoj mých dovedností v oblasti inovačního procesu a přicházení s kreativními řešeními. Zalíbilo se mi, že kniha dává důraz i na týmové řešení problémů a jsou v ní techniky na všechny části procesu řešení problému.
Cílem bylo načerpat nové metody k BG a i dále, které jsem chtěl hned použít v praxi. Mnoho metod, které se v knize objevili jsem již znal, nebo je našel v jiných zdrojích (například kartičky idea-pakka z finské Team Academy).
Poznámky z knížky
Co bylo pro mě nejdůležitější byly techniky, které kniha popisovala. Zde uvedu příklad těch, které jsem doposud neznal:
V knize mě velmi zaujalo i 99 otázek na prozkoumání problému. Jeden náš moudrý člen týmu totiž chytře prohlásil, že Einstein řekl, že kdyby měl hodinu na řešení problému, tak 55 minut stráví jeho prozkoumáváním a pochopením. (Fotku jsem si vypůjčil z eseje Barči Dvořákové)
Ještě jsem si odnesl, jaké aspekty nejčastěji naopak kreativitu narušují a brzdí.
ATP
Výsledkem mého čtení této knihy bylo mimo jiné hlubší pochopení některých aspektů Design Sprintu, které jsem si zdůvodňoval správně ale neměl jsem to podložené dalším zdrojem. Příkladem může být i banalita jako zdravá strava (a hlavně nějaká strava) a čerstvý vzduch, na což jsme dbali i při našem finálním BG.
Co jsem ale opravdu využil byla metoda SCAMPER, kterou do přípravy na TS přinesl Ondra, takže jsme ji na TS ozkoušeli a zařadil jsem ji i do procesu finálního BG, který jsem vytvářel. Na BG se nakonec bohužel nestihla využít, ale na tom dalším jistě využijeme a nebo taky jindy.
Začal jsem velmi aktivně používat myšlenkové mapy, skeče a různorodé diagramy na vizualizaci procesů. Příkladem může být třeba právě proces finálního BG, který jsem vytvořil v aplikaci Mimo, která je na myšlenkové mapy přizpůsobená. https://miro.com/app/board/uXjVKeAl5Ps=/?share_link_id=211808543157
Dále mi přišlo mnoho uvědomění, například o týmovosti, a jak se tým zachová, když ho jeden člen při kreativní části tahá dolů kvůli svém egu a potřebě kontroly. To se nám bohužel stalo a bylo to velmi nepříjemné. Zamezilo to nefiltrované kreativitě všech. Zároveň se mi potvrdilo, že je naprosto nezbytné udržet nápady na uzdě dokud se nepochopí problém pořádně aby se procesy mohly rozvinout naplno bez omezení.
No a postupně se začínám prokousávat 99 otázkami pro analýzu problému. Hodí se jak do tvorby inovací, tak do koučování.