Kreativita a její rozvoj - BG repertoár technik


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 30.03.2024

Kreativita a její rozvoj   Petr Žák


Proč jsem si knihu vybral?

Blížilo se finální BG a já jsem potřeboval další inspiraci na metody a hry. Z toho co jsem si o této knížce zjistil z esej banky, tak se mi zdálo, že je to naprosto ideální knížka na rozvoj mých dovedností v oblasti inovačního procesu a přicházení s kreativními řešeními. Zalíbilo se mi, že kniha dává důraz i na týmové řešení problémů a jsou v ní techniky na všechny části procesu řešení problému.

Cílem bylo načerpat nové metody k BG a i dále, které jsem chtěl hned použít v praxi. Mnoho metod, které se v knize objevili jsem již znal, nebo je našel v jiných zdrojích (například kartičky idea-pakka z finské Team Academy). 


Poznámky z knížky 

Co bylo pro mě nejdůležitější byly techniky, které kniha popisovala. Zde uvedu příklad těch, které jsem doposud neznal:


  1. Osbornův seznam: Tato technika, kterou vyvinul Alex F. Osborn, je založena na vytváření seznamu nápadů bez jakéhokoli hodnocení nebo kritiky. Cílem je generovat co nejvíce nápadů, které mohou být později přepracovány a vylepšeny.
  2. SCAMPER: Tato technika je akronym pro Substitute (nahradit), Combine (kombinovat), Adapt (přizpůsobit), Modify (modifikovat), Put to another use (použít jinak), Eliminate (eliminovat), Reverse (obrátit). Každý krok vede k novým nápadům tím, že se ptá na určité otázky o existujícím produktu, procesu nebo ideji.
  3. Brainsketching: Tato technika je variací na brainwriting, kde účastníci kreslí své nápady místo psaní. Tímto způsobem se podporuje vizuální myšlení a kreativita.
  4. Kreativní abeceda: Popsání situace, činnosti nebo třeba projektu slovy, které postupně začínají na každé jedno písmenko abecedy. 

V knize mě velmi zaujalo i 99 otázek na prozkoumání problému. Jeden náš moudrý člen týmu totiž chytře prohlásil, že Einstein řekl, že kdyby měl hodinu na řešení problému, tak 55 minut stráví jeho prozkoumáváním a pochopením. (Fotku jsem si vypůjčil z eseje Barči Dvořákové) 


Ještě jsem si odnesl, jaké aspekty nejčastěji naopak kreativitu narušují a brzdí. 


  1. Kritická povaha: Kritické myšlení je důležité pro řešení problémů, ale pokud je příliš silné, může potlačovat kreativitu tím, že brání volnému toku nápadů. Je dobré se snažit jí vědomě předcházet, když víme, že je třeba být kreativní. Zásadní je také vytvořit místo, kde se lidé nebudou bát své nápady sdělovat. 
  2. Špatná dieta a tělesná kondice: Zdraví a pohoda mohou ovlivnit naši schopnost být kreativní. Vyvážená strava a pravidelné cvičení mohou pomoci zlepšit naši kreativit. 
  3. Strach: Strach z neúspěchu, kritiky nebo odmítnutí může bránit kreativity. Je důležité naučit se přijímat neúspěch jako součást kreativního procesu. Souvisí s vytvořením příjemného prostředí a dobrého, respektujícího kolektivu. 
  4. Konzervativní zvyklosti: Přílišné spoléhání na tradice a zavedené způsoby dělání věcí může bránit kreativitě. Je důležité být otevřený novým nápadům a přístupům. Podívat se na věci z jiného úhlu a nezavřít se do škatulky například úzké bubliny přímé konkurence. 
  5. Neschopnost změnit úhel pohledu: Kreativita často vyžaduje, abychom se na problém podívali z různých úhlu. Pokud jsme zvyklí vidět věci jen z jednoho úhlu, může to omezovat naši kreativitu. 
  6. Potřeba moci a kontroly: Pokud máme potřebu mít vše pod kontrolou, může to bránit kreativitě, která často vyžaduje určitou míru nejistoty a otevřenosti pro neznámé. Zároveň v tom vidím i nutnost být týmový hráčem a upozadit ego, když se problém řeší s týmem. 


ATP

Výsledkem mého čtení této knihy bylo mimo jiné hlubší pochopení některých aspektů Design Sprintu, které jsem si zdůvodňoval správně ale neměl jsem to podložené dalším zdrojem. Příkladem může být i banalita jako zdravá strava (a hlavně nějaká strava) a čerstvý vzduch, na což jsme dbali i při našem finálním BG. 

Co jsem ale opravdu využil byla metoda SCAMPER, kterou do přípravy na TS přinesl Ondra, takže jsme ji na TS ozkoušeli a zařadil jsem ji i do procesu finálního BG, který jsem vytvářel. Na BG se nakonec bohužel nestihla využít, ale na tom dalším jistě využijeme a nebo taky jindy. 

Začal jsem velmi aktivně používat myšlenkové mapy, skeče a různorodé diagramy na vizualizaci procesů. Příkladem může být třeba právě proces finálního BG, který jsem vytvořil v aplikaci Mimo, která je na myšlenkové mapy přizpůsobená. https://miro.com/app/board/uXjVKeAl5Ps=/?share_link_id=211808543157

Dále mi přišlo mnoho uvědomění, například o týmovosti, a jak se tým zachová, když ho jeden člen při kreativní části tahá dolů kvůli svém egu a potřebě kontroly. To se nám bohužel stalo a bylo to velmi nepříjemné. Zamezilo to nefiltrované kreativitě všech. Zároveň se mi potvrdilo, že je naprosto nezbytné udržet nápady na uzdě dokud se nepochopí problém pořádně aby se procesy mohly rozvinout naplno bez omezení. 

No a postupně se začínám prokousávat 99 otázkami pro analýzu problému. Hodí se jak do tvorby inovací, tak do koučování. 




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: