Hlavní znalosti a myšlenky, které si z knihy odnáším:
Základní teoretická východiska definice kreativity
V publikacích badatelů, kteří studují kreativitu můžeme najít shodu v tom, že hlavními rysy kreativity je kreativita a jistá forma prospěšnosti popisovaná jako užitečnost, přeměřenost nebo společenská hodnota. Různí autoři, kteří o kreativitě píší se v popisu hlavní charakteristiky kreativity mohou lišit, každopádně společným jmenovatelem je vždy orginalita a velmi často i prospěšnost.
Myšlení nás všech ztěžuje příliš velká převaha logického myšlení a chaos způsobovaný tím, že jsme přehlcen informacemi, myšlenkami, problémy a do toho se snažíme často dělat příliš věcí najednou.
Tyto nevýhody se dají eliminovat účinnou metodou, o které jsem četl samostatnou knihu. Jedná se o techniku šesti myslitelských klobouků od de Bona. Co jednotlivé klobouky znamenají uvádím ve své eseji na knihu od de Bona.
Hlavními přínosy, která tato technika přináší jsou:
Kreativní proces
Preparace -> Inkubace -> Iluminace -> Verifikace
Jednotlivé fáze kreativního procesu lze popsat takto:
Preparace je obdobím identifikace problému a získávání faktů, jedná se o období, ve kterém je akumulovaná zkušenost. Každý kreativní produkt totiž pochází z minulé zkušenosti. Sbírání zkušeností může být usměrňování určitým druhem tvorby či problému, na který se jednice vědomě zaměřuje, ale může to být i jen bloumání životem bez jakéhokoliv cíle.
Inkubace je období, ve kterém se snažíme o problému vědomě přemýšlet, mentálně včak zůstáváme nasměrování na budoucí kreativní produkt a je to v rozsahu stále mentálně aktivní, v průběhu inkubace dochází k nevědomé mentální práci.
Iluminace je krátké období, v němž se v našem vědomí vyklube řešení problému nebo nápad, který v řešení problému vede. Jedná se o okamžik jenž překvapí svou náhlostí a novostí.
Verifikace je stádium ve které probíhá ověřování a hodnocení. Obsahuje jak praktické posouzení nápadu, tak i jeho realizaci a kritické zhodnocení.
Jak podpořit kreativitu a inovace v našem projektu?
Především bychom se měli snažit o kooperativní styl vedení, ten podporuje členy týmu a stimuluje jejich motivaci. Dále bychom měli budovat heterogenní tým, který je ideální pro generování nápadů a homogenní tým, který zajišťuje hladkou implementaci nápadů. Důležité je také hledět na délku existenci týmu. Výsledky studií ukazují, že týme trvající krátce byly tvořivější. Také je vhodné se zaměřit na strukturu týmu, jelikož organičtější vnitřní struktury se lépe přizpůsobují novým problémům.
Diverzita týmových rolí je v každém projektu v Tiiimiakatmia klíčová
Autorka se v knize také zabýbá diverzitou týmových rolí. S týmovými rolemi se každý Teampreneur setká již hned při nástupu do Tiimiakatemia. My jsme se v Tiimiakatemia setkali s testem od Belbina, který identifikuje 9 týmových rolí. Autorka v knize uvádí, že pro vysoce výkonné týmy je charakteristická rovnováha týmových rolí. To znamená, že každý role je reprezentována alespoň jedním členem týmu, pro kterého je přirozená a který ji vysoce preferuje.
Definice inovace
Inovace představuje zvláštní druh změny - a to změny záměrné, nové a prospěšné.
Typy inovací
Inovace jsou kategorizovány podle stupně originality a obsahové zaměření:
Podle obsahového zaměření lze inovace rozdělit dále na:
Jaké praktiky bychom jako manažeři projektu měli mít, abychom dokázali ovlivnit kreativitu a inovace?
Každý manažer projektu v Tiimiakatemia by si měl uvědomovat a respektovat, že u každého Teampreneura je kreativita funkcí tří komponent: mistrovství, schopností (dovedností) kreativního myšlení a motivace. V knize autorka uvádí hezký graf, který se mi osobně pojí s
ikigai.
Šest hlavních manažerských praktik ovlivňujících kreativitu