Kniha Kraď jako umělec si mě získala už obalem a názvem. Přečetla jsem to hned dvakrát (což vzhledem k tloušťce knihy nebylo nic náročného), abych si všechny myšlenky zaryla víc pod kůži.
Kniha má vzbouzet kreativitu ať už je člověk umělec či ne, všechny rady jsou radami pro starou verzi samotného autora. Já jsem knihou tak unesena, že bych tuto esej ráda využila jako soubor myšlenek knihy, které si poté kdykoli lehko oživím.
,,Umění je krádež.” - Pablo Picasso
1.Kraď jako umělec
Tato myšlenka říká, že nic není originál, vše vychází z děl a nápadů našich předchůdců, které zase vychází z děl a nápadů jejich předchůdců… Nejdřív ale člověk musí zjistit co stojí za krádež.
,,Nestuduji jiná umělecká díla, než ta, ze kterých můžu krást.” - David Bowie
,,Všechno, co mělo být řečeno, už někdo někdy řekl. Ale protože nikdo neposlouchal, musí se to zopakovat.” - André Gida
,,Co je to originalita? Neodhalené opisování.” - Wiliam Ralph Inge
,,Ve výsledku jsi směsicí všeho, čemu dovolíš vstoupit do svého života. Jsi součtem vlivů, které na tebe působí.”
,,Googluj všechno. Opravdu všechno. Vzdělávej se. Čti.”
,,Schovej si kořist na později: ber s sebou všude notes a zapisuj si nápady
Zlodějský pytel (márnice) - složka na věci co ukradnu ostatním, jedno místo, kam ukládám vše co mě zaujalo. Nevím co dál? Otevřu pytel.”
,,Je lepší vzít si něco, co vám nepatří, než aby to tam dál jen tak leželo.” - Mark Twain
2.Nečekej s prací na to, až zjistíš, kým jsi
,,Začínáš falší, staneš se ryzím.” - Glenn O'Brien
3.Napiš knihu, kterou bys chtěl sám číst
Piš o tom, co máš rád.
4.Pracuj rukama
V dnešní době se člověk lehko upoutá k technice. Je ale důležité pracovat rukama, mít s tím přímé spojení.
Autor doporučuje mít dvě pracovní místa - jedno tvořivé (bez technologie) a druhé digitální (tam člověk pouští svá díla do světa).
,,Nevíme, kde se berou naše nápady. Na druhé straně víme jistě, že nepřicházejí z počítače.” - John Cleese
5.Vedlejší projekty a koníčky jsou důležité
Autor upřednostňuje dělat více projektů najednou - můžeme mezi nimi potom přepínat.
,,Co děláte při prokrastinaci, je nejspíš prací, které byste se měli věnovat po zbytek svého života.”
,,Nedělej si hlavu s autorskou jednotou . tvé dílo je sjednoceno pouze skutečností, že jsi jeho autorem.”
6.Odváděj dobrou práci a děl se o ni s ostatními
Sdílením se posouvám nejvíc, získám totiž zpětnou vazbu. Tvoření do šuplíku mě nikam neposune.
7.Nezáleží na tom, kde žiješ
„Jestli tě nebere svět, ve kterém musíš žít, můžeš si kolem sebe vybudovat svůj vlastní.“ pomocí internetu si člověk lehce spojí s kýmkoli po celém světě.”
„Naordinuj si samotu a dočasné uvěznění“
8.Nebuď svině
Karma. Hledej přátelé, network.
,,Stoupni si vedle talentu, přímá inspirace, obměňuj lidi - pokud zjistíš, že jsi v místnosti nejnadanější, potřebuješ změnit místnost.”
Piš fanouškovské dopisy - level up, pozvi tvůj vzor na zákaznickou schůzku:D
Schovávej si pochvaly, až ti bude nejhůř vytáhnou tě z bryndy.
,,Moderní umění = To bych mohl udělat taky + jo, jenže neudělal.”
9.Nesnaž se být cool. Cesta úspěchu je roubena nudou
„Žijte pravidelný a spořádaný život, abyste mohli být divocí a nespoutaní ve svém díle“ – Gustave Flaubert
Nenadělej si dluhy.
Pořiď si kalendář - začerňuj okénka, nepřetrhni řetěz.
Veď si lodní deník - zapisuj pouze highlighty dne, co nejlepšího mě dnes potkalo?
10.Tvorba je škrtání
Omezení je výhoda, rozhodovací paralýza, parkinsovo pravidlo, BG
ATP
Co jsem převedla do praxe?
Uvědomění - nemusím vědět na 100 % kým jsem na to abych začala tvořit.
Velké souvislosti s Tiimi učením - obklopovat se inspirativními lidmi (ZS), networkovat, mít více projektů najednou, lodní deník + zlodějský pytel (learning diary), učení se z chyb, zpětné vazby...