Proč jsem si knihu vybral?
V loňském roce jsem si vyzkoušel a prošel rolí team leadera a jeden ze stylů vedení, který jsem v té roli nevyužíval byl koulovací styl vedení. Zjistil jsem ale, že dobrý lídr by měl být schopen koučování ovládat. A já bych takovým lídrem být chtěl. Sice mám zkušenosti s tím být koučovaný a měli jsme na koučování i jedno TS, zjišťuji ale, že nemám teoretické základy na to začít koučování zkoušet a praktikovat. Rozhodl jsem se proto si tuto knihu, kterou mi do začátku náš kouč doporučil, přečíst a použít, co se v ní dozvím.
Poznámky z knížky
Knížka je super základ a předala mi super praktické informace a „návod“ jak s koučováním začít a na jakém principu koučování funguje. Co jsem si odnes nejvíc je model (proces) koučování GROW.
Goals
Nejdřív se musíme dopátrat, kam chceme jít? Jaké jsou cíle koulovaného - jak dlouhodobé tak pro konkrétní sezení. Je třeba nastavit co nejkonkrétnější cíl, a dát si pozor aby ten cíl byl „opravdový“ - ten, který koučovaný opravdu chce.
Otázky co je vhodné pokládat: (čerpáno jak z knihy tak z tréninku)
Reality
Jak na tom momentálně koučovaný je, odkud se chce posunout - jaký je jeho výchozí bod.
Otázky co je vhodné pokládat: (čerpáno jak z knihy tak z tréninku)
Opportunities
Dostáváme se k divergentní části koulovacího procesu. Tady se z kouč snaží z koulovaného dostat co nejvíce cest, možností a příležitostí, jak stanoveného cíle dosáhnout.
Otázky co je vhodné pokládat: (čerpáno jak z knihy tak z tréninku)
Way Forward
Konvergentní proces se zaměřuje na určení dalších konkrétních kroků, které teď koučovaný udělá. Může se na ně reflektovat na dalším koučování.
Otázky co je vhodné pokládat: (čerpáno jak z knihy tak z tréninku)
Přestože, existuje tento grow model, tak není nutné a asi ani úplně žádoucí se ho na sílu držet, důležitější je schopnost na koučovaného reagovat a vycítit jeho naladění. „Největší nástroj kouče je jeho osobnost“ - Jukka Hassinen / Tomáš Konrád
ATP
S koučováním v roli kouče jsem se setkal poprvé asi před půl rokem, kdy jsme měli toto téma na Training Session, tam jsme si prošli GROW model a pokoušeli se navzájem koučovat, hlavním výstupem, byla zpětná vazba od crossfertilizantů, kterým toto koučování pomohlo ale bylo vidět, že jsme chvílemi tápali a až moc na sílu se drželi postupu z GROW modelu. O pár měsíců později jsem se rozhodl přečíst tuto knihu a koučování mě zaujalo. Téma koučování se znovu ocitlo na TS a tentokrát jsem ho spolu-vedl. Na tomto TS jsme šli rovnou do praxe a ve dvojicích jsme se navzájem koučovali. Já byl ve dvojici s prvákem Andrejem, celou dobu jsem byl v roli kouče a zde je naše reflexe: Nejdůležitější je dobrá definice cíle a vracení se k němu; je velmi náročné udržet si koulovací a ne mentorovací přístup -> hlídat si to; dobře pracuji s tichem; osobně jsem si chvílemi nebyl jist tím co dělám a otázky nepřicházeli přirozeně.
Po tomto TS jsem se s naším koučem domluvil na spolupráci a pomoci při jeho koučování prvního ročníku a jeho samotného. Z toho si zatím odnáším hlavně toto: Dobrá práce s tichem; udržet široké spektrum otázek; pozor na navádějící otázky a přeskakování od tématu k tématu!; déle hledat možnosti jak dosáhnout cíle a na konci i když tlačí čas nezapomenout na Will (viz. GROW model).
Hlavními výstupem pro mě je, že postup z GROW modelu funguje a je dobré se ho přidržovat (ne na sílu) a dávat si pozor na to, abych jako kouč nevkládal vlastní názory, ať už přímo nebo nepřímo, do hlavy koučovaného - musí si najít vlastní a rozvinout je.