Koučování


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 06.11.2023

Koučování   John Whitmore


Proč jsem si knihu vybral?

V loňském roce jsem si vyzkoušel a prošel rolí team leadera a jeden ze stylů vedení, který jsem v té roli nevyužíval byl koulovací styl vedení. Zjistil jsem ale, že dobrý lídr by měl být schopen koučování ovládat. A já bych takovým lídrem být chtěl. Sice mám zkušenosti s tím být koučovaný a měli jsme na koučování i jedno TS, zjišťuji ale, že nemám teoretické základy na to začít koučování zkoušet a praktikovat. Rozhodl jsem se proto si tuto knihu, kterou mi do začátku náš kouč doporučil, přečíst a použít, co se v ní dozvím. 

Poznámky z knížky 

Knížka je super základ a předala mi super praktické informace a „návod“ jak s koučováním začít a na jakém principu koučování funguje. Co jsem si odnes nejvíc je model (proces) koučování GROW. 

Goals

Nejdřív se musíme dopátrat, kam chceme jít? Jaké jsou cíle koulovaného - jak dlouhodobé tak pro konkrétní sezení. Je třeba nastavit co nejkonkrétnější cíl, a dát si pozor aby ten cíl byl „opravdový“ - ten, který koučovaný opravdu chce. 

Otázky co je vhodné pokládat: (čerpáno jak z knihy tak z tréninku)


  • Kam se chceš dostat? 
  • S čím dnes přicházíš? 
  • Jak poznáš, že jsi toho dosáhl? 
  • Co to pro tebe / všechny zúčastněné znamená? 
  • S jakým výstupem chceš odcházet?
  • Co opravdu očekáváš? 
  • Co na současné situaci máš pod kontrolou?
  • Do kdy toho chceš dosáhnout? -> SMART
  • Po čem z těchto cílů toužíš nejvíc? - prioritizace
  • Co ještě? 

Reality

Jak na tom momentálně koučovaný je, odkud se chce posunout - jaký je jeho výchozí bod.

Otázky co je vhodné pokládat: (čerpáno jak z knihy tak z tréninku)


  • Kde se teď nacházíš? 
  • Co jsi pro svůj cíl už udělal? 
  • Už jsi něco takového zkoušel a jak blízko jsi se dostal?
  • Jak jsi se se už poučil? 
  • Co ještě? 
  • Jaké schopnosti k tomu máš a použiješ? 
  • Kolik času a energie tomu věnuješ?

Opportunities

Dostáváme se k divergentní části koulovacího procesu. Tady se z kouč snaží z koulovaného dostat co nejvíce cest, možností a příležitostí, jak stanoveného cíle dosáhnout. 

Otázky co je vhodné pokládat: (čerpáno jak z knihy tak z tréninku)


  • Co pro to uděláš? 
  • Jaké máš možnosti? 
  • Jaká vidíš rizika? 
  • Co tě motivuje, 
  • Co bys poradil kamarádovi aby dělal? 
  • Když uděláš tohle, tak co se stane? 
  • Kdo ti s tím pomůže? 
  • Kdo o tom musí vědět? 
  • Co ti to přinese? Co to přinese ostatním? + co ztratíte? 
  • Co potřebuješ k tomu abys to uskutečnil? 
  • Co ještě, jak ještě, kdo ještě? 

Way Forward

Konvergentní proces se zaměřuje na určení dalších konkrétních kroků, které teď koučovaný udělá. Může se na ně reflektovat na dalším koučování. 

Otázky co je vhodné pokládat: (čerpáno jak z knihy tak z tréninku)


  • Co uděláš? 
  • Jak jsi odhodlaný to provést, 
  • Jakou podporu ještě potřebuješ? 
  • Až se příště setkáme, co bude jinak? 
  • Jaké budou tvé první kroky, 
  • Co si vybereš? 
  • Kdy to uděláš? …

Přestože, existuje tento grow model, tak není nutné a asi ani úplně žádoucí se ho na sílu držet, důležitější je schopnost na koučovaného reagovat a vycítit jeho naladění. „Největší nástroj kouče je jeho osobnost“ - Jukka Hassinen / Tomáš Konrád

ATP

S koučováním v roli kouče jsem se setkal poprvé asi před půl rokem, kdy jsme měli toto téma na Training Session, tam jsme si prošli GROW model a pokoušeli se navzájem koučovat, hlavním výstupem, byla zpětná vazba od crossfertilizantů, kterým toto koučování pomohlo ale bylo vidět, že jsme chvílemi tápali a až moc na sílu se drželi postupu z GROW modelu. O pár měsíců později jsem se rozhodl přečíst tuto knihu a koučování mě zaujalo. Téma koučování se znovu ocitlo na TS a tentokrát jsem ho spolu-vedl. Na tomto TS jsme šli rovnou do praxe a ve dvojicích jsme se navzájem koučovali. Já byl ve dvojici s prvákem Andrejem, celou dobu jsem byl v roli kouče a zde je naše reflexe: Nejdůležitější je dobrá definice cíle a vracení se k němu; je velmi náročné udržet si koulovací a ne mentorovací přístup -> hlídat si to; dobře pracuji s tichem; osobně jsem si chvílemi nebyl jist tím co dělám a otázky nepřicházeli přirozeně. 

Po tomto TS jsem se s naším koučem domluvil na spolupráci a pomoci při jeho koučování prvního ročníku a jeho samotného. Z toho si zatím odnáším hlavně toto: Dobrá práce s tichem; udržet široké spektrum otázek; pozor na navádějící otázky a přeskakování od tématu k tématu!; déle hledat možnosti jak dosáhnout cíle a na konci i když tlačí čas nezapomenout na Will (viz. GROW model).

Hlavními výstupem pro mě je, že postup z GROW modelu funguje a je dobré se ho přidržovat (ne na sílu) a dávat si pozor na to, abych jako kouč nevkládal vlastní názory, ať už přímo nebo nepřímo, do hlavy koučovaného - musí si najít vlastní a rozvinout je. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: