Proč jsem začal knihu číst
Nejprve jsem ji začal číst jen kvůli zkoušce, pak jsem si ale uvědomil že v této činnosti mám veliké mezery a že někdo kdo vystupuje Tiimiakatemia by se v této dovednosti měl alespoň trochu posunout. Další motivací byla prezentace o koučování od mistra Dařílka.
Informace z knihy, které mě zaujaly
Koučování uvolňuje potenciál člověka a umožňuje mu tak maximalizovat jeho výkon
Mentoring - předávání znalostí a zkušeností - lze rozvíjet jen do určitého bodu, nepředám víc, než sami umíme
Při koučování bychom neměli koukat na lidi z pohledu jejich výkonu, ale možného potenciálu. - hezká myšlenka
Dva základní principy koučování - vnímání reality a odpovědnost
Nemusíme sami hledat problém, stačí lidi “navnadit”, aby na něj přišli sami. U lidí je neskutečně důležité nechat je rozvíjet jejich vlastní potenciál, ukázat jim, že to je možné, utlumit ego a nechat je být lepšími, než jste vy.
Pokud nám jde o čas (jsme v krizové situaci atp…), je nejlepší zvolit způsob přikazování či si to udělat a zajistit sami
Pokud jde však o kvalitu či o učení, je vhodnější určitě koučování
Důležité je si uvědomit, že jako kouč můžete mít v určité sekci mnohem menší přehled než koučovaný. Je to o tom odstoupit s egem a snažit se pomoct.
U koučování bychom se měli vyhnout častému používání slovíček Proč a Jak, které jsou většinou nevhodné. Lepší je se ptát na detaily.
Poznámky z TS Petra Dařílka
GROW model
Kouč je člověk, který pomáhá zlepšit vnímání reality...nemá radit
Měl by:
Je snazší se naučit koučovat než se odnaučit radit
Lidi využívají přibližně jen 40 % svého potenciálu - promrhá se zbylých 60 %. Kouč by měl navozovat koučovanému pocit toho, že to zvládne.
Interpersonální neporovnatelnost - měli bychom brát lidi, jako odborníky na jejich život
Zhodnocení knihy
Nakonec jsem byl rád, že jsem si knihu přečetl. Byly zde myšlenky, nad kterými jsem se nikdy nepozastavil. Koučinku rozhodně teď přikládám větší váhu a již v něm vidím rozhodně smysl. Také jsem se přistihl že ve svém okolí začínám pokládat více otázek než kdy dřív. Každopádně si ale myslím, že pokud v nějaké tématice jsem začátečník, tak je vhodné využít společně s koučinkem i mentoring, který proces může akcelerovat.