Proč jsem si tuto knihu vybrala?
Tuto knihu jsem si vybrala proto, abych dokázala lépe do oblasti koučování proniknout a uvědomovat si věci, které dělá i Zdeněk, protože jsem občas zmatená a spíš mě reakce rozčílí. Myslím si, že pokud si praktiky a alespoň nějaké zásady koučování hodím do povědomí, budu pak mnohem klidnější.
Co mě na knize nejvíce zaujalo?
V první řadě musím říct, že jsem konečně nalezla odpověď na otázku - K čemu je vlastně koučování dobré? Do teď jsem to vnímala jako kecání do všeho. Po přečtení knihy mi došlo, že koučování vytváří i u nás v týmu prostor pro vzdělávání a růst člověka. Zároveň se v nás Zdeněk snaží objevit náš potenciál a maximalizovat tak naše výkony a růst.
Pro koho je koučování? Já si myslí, že koučovat se dá úplně každý člověk. Jak bylo v knize zmíněno, kouč by měl jednotlivé lidi vnímat, jako žaludy s potencionálem vyrůst v košatý dub. Proto si myslím, že koučování má vliv na každého. Primárně se ale koučování používá při: motivaci zaměstnanců, delegování, řešení problémů, řešení vztahových problémů, vytváření týmu, ocenění a hodnocení, realizace úkolů, plánování a kontrola, osobní růst zaměstnanců, činnost týmů.
Jaké otázky by měl klást kouč? Kouč by měl za každou cenu klást otázky, které jsou otevřené. Tak donutí koučovaného přemýšlet a dostane lépe odpověď na otázku, protože se koučovaný neuzavře. Takové otázky by měli začínat co, kdy, kolik a kdo. Naopak pokud začneme větu proč nebo jak může to v dotyčném vyvolat spíše uzavírající se reakci a nikam se nedostaneme.
Vnímání reality a odpovědnost – Kouč nám svými otázkami pomáhá vnímat realitu, protože občas ji mají lidé zkreslenou nebo si ji nechtějí připustit. Objektivní rada kouče zvládne pomoci a ukázat nám jinou a lepší cestu. Také odpovědnost vzniká, když máme možnost volby a možnost volby máme jenom když jsme tázáni. Kdyby nám koučové stále něco přikazovali. Nikdy nedostaneme odpovědnost za svoje činy.
Model Grow
Goals: Cíle – poslední dobou se snažíme si v týmu dávat cíle. Jaké jsou? Do kdy budou splněny? Kdo je splní? Jsou měřitelné? Těmito otázkami nám může kouč hodně pomoci.
Reality: Realita – Kde se nyní nacházíme? Jaký je aktuální stav?
Options: Možnosti – Jaké jsou alternativy? Plán A, B, C?
Will: Volba a vůle – Co si zvolíme? Co uděláme?
Závěr ATP
Jsem hrozně ráda, že jsem si knihu přečetla a našla odpověď na svoje otázky. Budu si hlídat spoustu věcí a snažit se i malinko číst ostatní řečí jejich těla, abych mohla třeba taky hodit nějakou promyšlenou otázku. Ode dneška budu o moc více vnímat koučování a snažit se přispívat procesu, když vím, jak je důležitý. Chci s tímto vědomím pracovat a posouvat se jak za pomoci Zdeňka, tak svého vědomí.