Koučování GimiTimi a metoda GROW


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.05.2023

Koučování   John Whitmore

Ke koučování jsem se tento semestr dostala skrz Skill profile, kde mi tato dovednost výrazně chyběla. Rozhodla jsem se v tom zlepšit a tak jsem sáhla po knize od Whitmora. Velice mi pomohlo, že jsme se do této koučovací fáze dostali tak nějak celý tým, začali jsme se víc koučovat na TS (mindsetem) a několik z nás o to projevilo hlubší zájem. Měla jsem tedy více příležitostí a lehčí cestu ke splnění těchto skillů. A velké díky Tomášovi za velkou podporu a otevírání příležitostí na koučování.


ATP 1 - TS asistent kouče


Úvod

Náš kouč Tomáš musel na jedno TS chybět a poprosil nás, jestli by ho někdo nezkusil zastoupit jako asistent kouče. Jelikož jsem zrovna četla tuto knihu řekla jsem si, že je to super příležitost zkusit si ATP a Tomovi jsem napsala. Měla jsem si zvolit koučovací styl, který jsem zvolila po vzoru Tomáše, moc nezasahovat, pozorovat kam TS směřuje a otázkovat pokud tým odbíhá od tématu nebo se v něm dlouho motá, případně otázkovat pokud jsem je zastihla v zásadním opomenutí nějakého tématu. Tak jdeme na to.


Jak to probíhalo/moje pocity

Na začátku TS jsem všem řekla, že se v této roli nacházím, při check-inu jsem po vzoru Tomáše šla poslední a celý ho tím ukončila. Když TS začalo rychle jsem začala pozorovat jak vnímám jeho průběh úplně jinak, pozorovala jsem JAK se lidi baví a né o čem. Více jsem pozorovala kdo se zapojuje a co přináší (například Kryštof facilituje, Síma posouvá TS novou metodou,...) 

V první části jsem položila tak dvě otázky, které směřovaly k posunutí se od daného tématu dál, ale jinak jsem si připadala “zbytečná”, jelikož tým vše zvládal sám.

V druhé části jsme měli hodně praktickou aktivitu, kde jsme vytvářeli TikToky a tam jsem se utrhla ze řetězu.:D Do tvoření jsem se naplno ponořila a koučování šlo stranou, v posledních 20 min po TikTok aktivitě už jsem nebyla schopná se do role vrátit. Zakončila jsem check-out a zeptala se pár lidí na zpětnou vazbu. Vzhledem k tomu, že moje zapojení bylo minimální a vše probíhalo spíše v hlavě nebylo moc co hodnotit, i tak mi ale bylo řečeno, že jako zástup Toma jsem fungovala skvěle.


Závěr

Bylo hodně náročné zkoušet tuto roli ve vlastním týmu, jelikož jsem byla ve všech tématech hodně zaangažovaná a musela jsem se více soustředit na to abych role rozdělovala. I tak to byla pro mě skvělá příležitost a fajn první zkušenost s koučinkem, jelikož můj tým dobře znám a vím, že si můžu dovolit takto experimentovat a oni mě podpoří a dají zpětnou vazbu.


ATP 2 - TS koučování, metoda GROW

Jak jsem již psala výše, koučování okouzlilo více jedinců u nás v týmu, i proto si Síma vzala TS vyloženě na metodu GROW. Zkoušeli jsme si to přímo na TS a díky crossákům Milanovi a Kubovi z JBS to šlo skvěle, díky kluci!


Nejdřív jsme si metodu vysvětlili a napsali si ke každé části kolem 10 otázek, které je v ní vhodné pokládat. Otázky do této eseje jsem si vypůjčila ze stránky Michala Ondráčka (https://www.michalondracek.com/koucovaci-otazky-grow/), protože na TS jsem si je zapomněla vyfotit - byly ale podobné:)


G – Goal setting – cíle, a to krátkodobé i dlouhodobé

R – Reality – prověření reality, skutečný stav věcí

O – Options – možnosti, alternativní strategie nebo postup činnosti

W – Will – jaká je vůle to udělat, co, kdy a kde


Potom si Míla s Kubou definovali problém z projektu Z-Found, ostatní na TS se rozdělili na dvě části a společně jsme koučovali. Ve více lidech se samozřejmě stanovili nevyřčené “role” Honzík byl mistr kouč a ostatní spíše pozorovali, přemýšleli a občas položili nějakou otázku. Otázky mohly být dobrý, ale většinou narušili Honzíkův proud myšlenek, takže to bylo více lidmi ztížené. I tak jsme zvládli projet všechny 4 části. Milan byl hodný a nenechával nám sežrat naše občasné chybky v podobě uzavřených otázek apod., odpovídal detailně a k věci, bylo vidět, že problém chce opravdu vyřešit a dlouho nad ním již přemýšlel. I tak jsme našli skulinky, kde se musel zamyslet nad odpovědí a přicházel na nové poznatky. 

Při reflexi byl Milan i tým spokojený, došli jsme k akčním krokům a sezení bylo celkově příjemné a užitečné pro obě strany. Věřím, že toto byl skvělý základ pro to abychom to již zvládli sami 1v1, i když to bude ještě boj a v plno věcech budeme ještě narážet.


Moje poznámky ke GROW

Potřeba dobře definovat problém a nedělat ho příliš obecný. 

Naučit se pokládat otevřené otázky.

Důležitý nezapytlíkovat se ve své hlavě a stále vnímat druhou stranu, být empatický.


Závěr

Koučování je neuvěřitelně zajímavá disciplína, která mi upřímně moc nejde. Jsem empatická, ale jsem zvyklá dávat návrh řešení, ne rozvíjet daného jedince. I tak vidím velký posun v mém přemýšlení, kde se často spíše doptávám, než abych hned chrlila své poznatky. Do budoucna bych chtěla zkusit metodu GROW s někým 1v1, z pozice kouče i koučovaného.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: