Konkurenční cenotvorba konkrétní zakázky Fluego


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 08.04.2023

Pricing - zásady a postupy tvorby cen   Nessim Hanna

Proč jsem si knihu vybrala?


Celou dobu fungování Fluega máme trochu problém s naceňováním služeb. Až teprve nedávno jsme si vytvořili nákladovou cenotvorební tabulku, avšak každá zakázka má trochu jiná specifika a proto je nákladová cenotvorba pro nás často to od čeho se můžeme odpíchnout, ale je jen orientační. V našem případě udává minimální cenovou hladinu. Chtěla jsem si vyzkoušet jinou metodu tvorby cen a proto jsem i šáhla po této knížce. Vybrala jsem si z knihy konkurenční cenotvorbu.


Zakázka, které se budu v této eseji věnovat má následující parametry :

● Video s délkou max. 1,5 min.

● Natáčené na neutrálním pozadí

● Odevzdání do 31.3.

● Text a struktura videa dopředu připravena

● Jedná se pouze o statický záběr z jednoho foťáku.

● Žádné animace ani grafické zpracování nebo složité prostřihy


Konkurenčně orientovaná tvorba cen

Při stanovení ceny touto metodou se vychází ze zjištění ceny stejných nebo srovnatelných

produktů od jiných dodavatelů (konkurentů) a následuje modifikace ceny na základě

očekávaných přínosů pro zákazníka a celkové podnikové strategie. V případě konkurenčních cen má podnik možnost stanovit buď průměrnou cenu, nebo vyšší

či nižší, než je průměr na trhu.


Výhody:

• jednoduchost - konkurenční ceny jsou obvykle snadno zjistitelnou veličinou;

• respektuje hodnotu vnímanou zákazníkem, protože zákazníci obvykle

porovnávají nabídky různých firem;

• nevyvolává odpor distributorů - distributoři přijmou spíše výrobek, který

zapadá do stávající cenové úrovně, než výrobek, jehož cena se výrazně

odchyluje od podobných nabídek jiných výrobců.


Nevýhoda:

• může se stát, že takto určená cena nepokrývá náklady nebo ziskové cíle

firmy.

1)     Firma v prvním kroku určí firmu, kterou považuje za konkurenci.

2)     Ve druhém kroku vyhodnotí konkurenceschopnost svého vlastního produktu. Cena pro daný výrobek může být stanovena vyšší nebo nižší, než je převládající tržní cena

3)     Porovná s nákladovou


Jako první jsem tedy specifikovala produkt, jaký mám a hledala k němu vhodnou konkurenci. Základním problémem u služeb tohoto typu je to, že nemají pevně stanovený ceník. Každá zakázka má trochu jiná specifika a podle toho se pak liší její náročnost a tedy i cena. Nemohla jsem tedy zjistit cenu rovnou z jejich ceníků, ale musela jsem všechny firmy se stejným zaměřením, na krátkou video tvorbu, obepsat se stejným požadavkem, jako je moje zakázka. Jelikož je toto odvětví dosti široké a je založené na kreativitě, každý si své služby naceňuje jinak, jak jsem zjistila. Viz tabulka níže:


Cenotvorba konkurence

Průměrná cena, která vyšla z konkurence je 12 500,- . S tím, že když jsem vyřadila cenu 35

000,-, která byla výrazně vyšší, tak mi konkurenční cena vyšla 8 000,-


Oproti tomu nákladová cenotvorba Fluega vychází následovně


Díky zjištění ceny konkurentů jsem zjistila, že naše nákladová cenotvorba je o dost nižší než cenotvorba na základě konkurence. Rozdíl činil necelých 10 000,- .Odůvodňuju si to tak, že firmy, které za stejnou službu nabízejí v průměru o 5 000,- více, mají své vlastní studio, ve kterém natáčejí a poněkud širší portfolio. Spolupracovali již s většími firmami a proto si

mohou říkat i vyšší cenu. Pracovali také na větších a složitějších zakázkách a mají vybudované jméno. Co se týče našeho jediného konkurenta, který se nám nejvíce přiblížil cenou (konkurent 1), v telefonátu se mě zeptal, kde jsem vzala jeho telefonní číslo. Odpověděla jsem, že normálně na jeho stránkách, ale z jeho tónu hlasu a překvapení, že mu volám jsem usoudila, že to bude stejně začínající fotograf jako jsme my a proto se pohyboval v podobné ceně. Co mě dále překvapilo, byl fakt, že většina konkurentů si za expresní dodání neúčtovala peníze navíc a cena tak byla stejná jako u klasického dodání do dvou týdnů. Celkově se mi dost ukázalo jak je toto odvětví různorodé a ceny se velmi liší, i přesto, že požadavky na službu jsou stejné.



Side note : obvolávání konkurenčních firem pro mě byla dost výzva. Zavolat na neznámé číslo a předstírat že jsem klient se zakázkou a ptám se na cenu. Bylo to pro mě o dost jednoduší, když jsem se vžila do role našeho zákazníka, oproti tomu, kdybych si zakázku vymýšlela z hlavy. Věci byli pevně dané a o to reálnější. I přesto to byla dost velká improvizace, ale troufám si říct, že jsem to zvládla a měla z toho nakonec i mega radost, jak to nakonec bylo jednoduchý a že jsem se neměla čeho bát. Do dalšího telefonátu už se mi nechtělo o něco méně. A proto pro všechny stydlíny jako jsem já : Nebojte se zvednout ten telefon a zavolat na random neznámé číslo! Může to být i sranda.


Hodnocení knížky – jinak kniha mi přišla jako všechny „finanční knihy“ . Názvy jednotlivých kapitol byly velmi lákavé a i jsem se na ně těšila, ale obsahově se to číst moc nedalo.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: