Proč jsme si tuto knihu vybral?
Knihu jsem četl ještě před nástupem na Tiimi. Dost jsem v životě bojoval s prokrastinací a nevěděl jsem, jak z tohoto kola ven. Známý mi tuto knihu doporučil, že by mi prý mohla pomoct. Dočetl jsem ji tak do půlky a pracoval jsem na věci, které jsem vnímal jako prioritnější. Knihu jsem dočetl až teď.
O čem kniha je?
Kniha je dělena na 4. části. Motivace, Akceschopnost, Výstupy a Objektivita. V každé kapitole je podrobně vysvětlen obsah. Zároveň zde máme doporučené nástroje, které nám mohou v dané oblasti pomoct.
Motivace
Motivaci vnímám jako hybatele věcí, které se nám v životě dějí. Také nám pomáhá odolávat stavu prokrastinaci. Je velice důležité odhalit o jaký typ motivace se jedná. Jako první se budu věnovat motivaci vnější, která funguje hlavně na principu odměn a trestů. Potkával jsem se s ní nejvíce na střední, kdy jsem musel dělat věci, které mě opravdu nezajímaly. Motivátorem v této chvíli je úspěšné dokončení semestru. Když děláme věci z donucení nemáme z práce radost a to vede ke zhoršení nebo i ztrátě kreativity.
Druhý typ, motivace vnitřní, dle mého názoru funguje extrémně dobře. Motivuje už nás samotný proces práce, protože se přibližujeme k našemu cíli, který jsme si stanovili. S vnitřní motivací velice souvisí osobní vize. Ta nám umožní překonávat překážky, které nám život klade.
Akceschopnost
Seberegulace je klíčovou dovedností, která nás usměrňuje k dosahování osobních cílů a vizí. Abychom rozvinuli tuto schopnost, musíme cvičit naši vůli, což je podobné jako posilování jakéhokoliv jiného svalu. Důležité je věnovat pozornost a péči naší vůli, abychom ji udrželi silnou.
Jedním z účinných nástrojů k posílení vůle je tzv. buzer-lístek. Tento přístup využívá tabulky, do které zaznamenáváme buď návyky, které chceme vybudovat nebo zlozvyky, kterých se chceme zbavit. Stanovujeme si minimální limit pro plnění těchto cílů a každý den pečlivě sledujeme, zda jsme ho dosáhli. Tento proces trvá jeden měsíc, během kterého si zvykáme na nové postupy a upevňujeme naši vůli.
Výstupy
Při realizaci osobní vize nás obvykle provází emocionální a hmatatelné úspěchy. V této části se však zaměřme na zajímavý koncept, nazývaný naučená bezmoc. Přirovnávaná se to k situaci "křečka", který skáče a naráží do průhledného víčka. Křeček zažívá tuto bezmoc poté, co opakovaně selže a přesvědčí sám sebe, že už nemá šanci na úspěch. To ho nakonec vede k rezignaci, a přestože nad sebou nemá víčko, tak se ani nepokouší vyskočit. Abychom se vyhnuli úpadku do stavu bezmoci a soustředili se na pozitivní myšlení, můžeme využít tzv. "flow lístek". Tento nástroj nás povzbuzuje k zachycení každodenních pozitivních momentů - zaznamenáváme tři radostné události nebo myšlenky. Pravidelné vytváření tohoto seznamu nás motivuje k větší spokojenosti a pomáhá nám udržet stav "flow". Tímto způsobem se snažíme udržet pozitivní perspektivu a vyhýbat se pasti naučené bezmoci.
Objektivita
Ve svém životě se řídíme mentálními modely, což jsou naše představy o tom, jak svět funguje. Není vždy zaručeno, že mentální modely, kterým věříme, odpovídají skutečnosti. To může vést k Dunning-Kruger efektu, přecenění našich schopností a víře v nepravdivé informace. Abychom se této pasti vyhnuli, je klíčové zaměřit se na vzdělání založené na kvalitních zdrojích a faktech. Také bychom se neměli vyhýbat konstruktivní zpětné vazbě a občas zpochybňovat vlastní intuici.
Komu ji doporučuji?
Knihu doporučuji lidem, co neradi čtou. Je krátká a plná obrázků, které dokáží skvěle vysvětlit co nám autor předává.
ATP model
Vize je pro mě momentálně obrovské téma. Měním ji k obrazu svému a stále nedokážu najít tu pravou, která by mě motivovala dostatečně. Zároveň se hodně zamýšlím nad tím. co bylo řečeno v kapitole Objektivita. Po zpětné vazbě členů týmu je to pro mě velice aktuální téma.