Konec marketingu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 08.12.2021

Konec marketingu   Carlos Gil

“Marketing v podobě, jaké ho známe, je mrtvý”


Nevím jak vám, ale mě se teda už dlouho nestalo, že bych viděla reklamu, čapla mobil a nakoupila. Naopak jsem se ale několikrát přistihla, že kupuji produkt nebo využívám služeb, které mi představil někdo na instagramu, koho sleduju a baví mě. Nebo si třeba přidala do spotify playlistu písničku, kterou jsem viděla u kamarádů v reels.


V čem se tedy marketing změnil? 


Přechodu lidí do online komunikace se musel přizpůsobit i marketing. Lidé nechtějí, aby jim firmy pouze prodávali. Chtějí se zapojit do hnutí, komunity. Chtějí se stát součástí.


Prvním základním pravidlem, které je potřeba si uvědomit je: “Lidé nechtějí primárně nakupovat“. Chtějí značku znát, komunikovat s ní, vědět jak funguje. Neprodávejte, naslouchejte a komunikujte. Lidi neoslní logo, ale člověk, který bude značku reprezentovat. 


“Lidé nekupují od firemních značek, kupují od lidí. Lidé důvěřují lidem.”


Malá odbočka:

To se mi pojí s tím co nám říkali na Akademii a co jsem četla i v knize Reklama (esej už jsem na ni napsala). Je rozdíl mezi marketingem pro B2B a B2C, ale jedna věc je vždy spojuje. Je to vždy Human2Human. Nikdy nesmíme zapomenout, že na druhé straně sedí člověk a jeho si potřebujeme získat. 


Můj příklad. 

Pro mě je lovebrand Patagonia. A to především proto, že jejich ekologické smýšlení má přesah právě i v jejich marketingových aktivitách. Sdílí příběhy lidí, kteří se na oblečení podílejí, aktivistické aktivity, možnosti dobrovolničení… Já osobně se cítím se značkou mnohem více spojena a trička od nich kupuju jedno za druhým.


Jak na sítích zaujmout? 


Už to není jako to bývalo. Stačily pěkné fotky, nějaký ten text a organicky člověk měl hned fanoušky. Sítě (internet obecně) jsou neskutečně přehlcený prostor, kde se uchytit a získat si lidi, chce hodně práce, nápadu a odhodlání. 


“Vyniknout je náročné a situaci ještě zhoršuje časové omezení. Velmi málo příspěvků má delší trvanlivost. Průměrná životnost obsahu na sociálních sítích se pohybuje mezi pár sekundami a několika minutami.”


Malá zajímavost pod čarou.

Pokud jde ale o reels, které teď vládnou instagramu, několikrát jsem četla, že i pokud nemá vaše video velké dosahy a mnoho interakcí, nemažte ho! Je možné, že se např. hudba, kterou jste použili stane brzy (nebo třeba i za půl roku) trendy a vám se vrátí video do oběhu. 


A ještě jedna věc. Vytváření skvělého obsahu a budování komunity sledujících vyžaduje trpělivost a vytrvalost. Není to hned. Trvá to, ale vyplatí se. 


Jak algoritmus pozná, že je váš obsah zajímavý a má ho doporučovat i ostatním? Interakce!


Jednou jsem četla, že influenceři občas udělají schválně gramatickou chybu ve svých stories jen proto, aby jim lidé na story reagovali a instagram algoritmus je tak cpal jako doporučený obsah i ostatním uživatelům. Tak to jenom taková zajímavost. 


Jak jinak vyzvat lidi?

Autor, nazývá tuto taktiku jako “levná interakce”. Jde o to, aby lidé o příspěvku nejen přemýšleli, ale i reagovali a to díky otázkám, které u příspěvku najdou. 


Holy Smoke se např. může sledujících zeptat, jaký tabák používají nejradši a kde ho nakupují, QuestRush pro změnu jaký dárek jim naposledy udělal radost a Tropicals jak si lidé připravují ráno ovesnou kaši.

Je to jednoduché a proč to nezkusit. Nad druhou stranu, mně osobně přijde, že to dělá každý druhý a osobně mě nijak neláká odpovídat.


Druhou taktikou je tzv. ”hodnotná zábava”, která spočívá v tom, že publiku nabízíme různá fakta, statistiky, tipy ve stylu “Věděli jste, že…?”. 


Tahle taktika se mi líbí daleko víc a přijde mi super. Lidé si obecně v poslední době (domněnka; možná je to jen moje sociální bublina) dávají více pozor na to, koho sledují a co jim člověk předává. Co jsem si tak všimla, tak profily které s takovýmto obsahem začaly, daleko rychleji vystřelily co se počtu sledujících týče a vytvořily si kolem sebe komunitu. Navíc pokud se jedná o kontroverzní téma, máte zajištěné, že se v komentářích strhne diskuze a to už si pak algoritmus jen spokojeně mne ruce. :)) 


A poslední poznámka. Až si budete plánovat obsah, tak aby lidé na něj reagovali, nezapomeňte se pak i vy do diskuze zapojit - odpovídat na komentáře a otázky.


Když už jsem u těch interakcí. To je přesně ten důvod (i jak kniha zmiňuje), proč se nevyplatí kupovat si followery a dělat každý druhý den soutěže, kde jediné pravidlo je, aby vás lidé sledovali. Co je totiž toho výsledkem? Máme profil plný “mrtvých” uživatelů. 20k sledujích, ale 300 lajků u fotky a 0 komentářů… co si ten algoritmus o vás pomyslí.. no, že asi nepřidáváte moc zajímavý obsah. 


Analyzujte, jaký obsah funguje


Při prvotní analýze se zaměřme na následující parametry:



Toto jsem hned použila v praxi v Akademii. Klientce jsme projely sítě za posledního půl roku a zanalyzovaly: jak často příspěvky přidávala, kolik měli lajků, komentářů, sdílení, jak byly texty dlouhé, jaké fotky byly použity… po této analýze jsme si k tabulce sedly a začaly informace propojovat. Najednou z toho šlo krásně vidět co lidi zajímá, na co nejlépe reagují a čemu se musíme vyvarovat. 


Buďte trochu stalker

Nebojte se toho a očíhněte pořádně jak Vaše konkurence komunikuje na sítích. 


A pokud chcete být opravdový Colombo, tak koukněte do Knihovny reklam (přímo od facebooku dělané). Tam najdete, jestli Vaší konkurenci běží aktuálně nějaká reklama - jaké příspěvky propaguje, kolik do reklamy dala, odkud stránky kdo spravuje a tak..


Nespoléhejte se na jednu platformu


Pravidlo, které slyším už poněkolikáté. V Akademii nám to kladli na srdce a tady se v knize o tom zmiňují také. Platformy zažijí rychlý začátek, chvíli tu s námi jsou a pak zase odejdou. Nebo třeba jen změní algoritmus. Tak jako tak, vždy buďte aspoň na dvou platformách a budujte si komunitu na obou. 

Jeden příklad za všechny - Snapchat. V roce 2015 jsme si většina z nás přes něj dennodenně posílala naše fotky s filtrem psa přes obličej a kdo ho má v mobilu dneska? 


5 klíčových bodů k úspěchu na soc. sítích

  1. Buďte opravdoví
  2. Buďte relevantní
  3. Neprodávejte
  4. Oslavujte úspěchy
  5. Vyhrávejte častěji
  6. tímto bodem chtěl autor říci: “buďte vidět”. Sítě nemají otevírací dobu, snažte se na vaše sledující vyskakovat co nejčastěji



Poslední poznámky a zajímavosti:


-zvolte sítě/místa, kde se vaše cílová skupina pohybujte a tam k nim jejich jazykem promlouvejte

-budete mít více prostoru dělat jednu věc pořádně, než spousta aktivit průměrně - na to není na internetu místo

-to je tak skvělá věc, jak přilákat lidi, aby se o vás zajímali

-dobře toho využil ClubHouse, kdy lidé bez pozvánky se nemohli do aplikace přihlásit. Já osobně jsem umírala zvědavostí, co se tam děje, o co přicházím a s každým dalším storýčkem, které lidé odtamtud přidávali, jsem tam víc a víc chtěla. 

-pokud se v tom někdo vyznáte, dejte mi vědět. Budu ráda za přednášku na toto téma <3 

-“Sociální sítě nespojují jen lidi mezi sebou , ale také nás všechny připojují k paralelnímu vesmíru, kde jsme najednou všichni populárnější, máme více přátel a naše názory se šíří za hranice našich komunit a měst.”



Teda… trochu jsem se rozepsala, ale kniha mi přišla skvělá a prolínala se mi se spousty znalostmi z jiných knížek a přednášek. Nevím jestli to je dobře, psát do eseje tolik mých myšlenek a informací co jsem kde jinde četla a viděla, ale bavilo mě to tak psát více. Knihu moc doporučuju a Nikuš děkuju za zapůjčení. <3


A ještě jedna věc se mi na knize líbila. Na konci každé kapitoly byly zdroje, tudíž člověk si o tématu může přečíst ještě více.





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jonáš - 12.12.2021 - 17:54


Z mého pohledu: sem s myšlenkami :D Opravdu jsem tu esej prožíval s tebou a tyjo ty myšlenky PECKA. U čtení začátku mne tak napadlo, že to by mohla být hlavní úloha Account manažera komunikovat s našimi zákazníky, myslím teď zákazníci/ potenciální zákazníci celého družstva. Co si o tom myslíš ty?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: