Knihu jsem si zvolil, protože jsme měli v týmu problémy s rozhodovacími procesy. Měli jsme na to téma na TS, tato kniha sloužila pro mě jako teoretický zdroj. Je hlavně o metodách, které nastíním, vzhledem k tomu, že jich je spoustu, tak pokud vás nějaká zaujme více, buď za mnou skočte a nebo si to dohledejte na netu ;)
Vhodné používat, pokud náš přístup je spíše pokus omyl. Něco uděláme, nevyjde to, poučíme se z toho, osvojíme si teorii a zkusíme to znovu.
Rozložení úkolů na důležité, urgentní a opačně.
Klasická SWOTka
Bídní psi, dojné krávy, hvězdy a otazníky.
Matice, kde volím jestli je to učící, výdělečný oboje nebo ani jedno.
Kdykoliv čeká před námi nějaké závažné rozhodnutí, nejprve si v průběhu přípravy zapišme, jaký výsledek očekáváme. Po delší době porovnejte své očekávání se skutečným výsledkem.
Nastavovat cíl, který je SMART, PURE a CLEAR.
SMART – konkrétní, měřitelný, dosažitelný, realistický, lze časově naplánovat
PURE – pozitivně formulovaný, srozumitelný, relevantní, eticky správný
CLEAR – podnětný, legální, ekologický, odsouhlasený, zaznamenaný
Když se musíme rozhodnout mezi 2 dobrými možnostmi, zeptejme se: „Co mě drží?“ a „Co mě táhne?“
Pokud dostaneme zpětnou vazbu, klasifikujme ji podle vzorce:
- Kterou radou se budeme řídit?
- Která kritika nás dovede k činům?
- Které upozornění můžeme ignorovat?
Používá se tehdy, kdy je nutno zvážit rizika, ale máte jen málo času.
Výběr je fascinující, ale matoucí. Méně je někdy více.
Čím více možností se vám bude v hlavě hemžit, tím méně spokojení budete. (v restauraci si například objednejte první jídlo na lístku, které vás zaujme, a pak menu ihned odložte)
Nemá-li člověk na výběr, je nespokojený. Má-li na výběr příliš mnoho je rovněž nespokojený.
Tento model pomůže najít mezery na trhu: S pomocí tří os (např. výše cen, počtu zákazníků, žádanosti) rozmístěte své konkurenty. Kde vidíte skulinu?
Jde o to, vytvořit ze známých prvků něco nového.
Scamper = substitute, combine, adapt, modify, put to other use, eliminate, reverse
2 otázky: Kolik dárek stojí? Jak je cenný?
Metoda REST slouží k izolaci od okolních podnětů.
Člověk, který se chce dostat outside the box na tom bude lépe inside the box
Model ukazuje, jaký je poměr mezi mírou důsledku vašich rozhodnutí a výší vašich znalostí.
Naše neuvědomované myšlenkové procesy si dokážou s velkým množstvím informací poradit lépe.
Když se nemůžete rozhodnout, hoďte si mincí. Zatímco mince letí vzduchem, pravděpodobně začnete cítit, která strana by měla být nahoře. Potom už není třeba se na výsledek dívat.
Metoda spočívá ve vyřešení pár anagramů a poté se rozhodnout. Zabráníme mozku v přemýšlení, čímž se aktivuje podvědomí.
Pokud investice ztratí 10 % ze své ceny, prodejte ji bez dalších otázek.
Spočívá v tom nastavit si pevně stanovenou mezní a flexibilní hodnotu.
Čtyři a půl malých nápověd:
1. Určete si strategii pro hledání
2. Snižte svá očekávání
3. Nedělejte si starosti
4. Nechte rozhodnout někoho jiného
5. Tři dny se chovejte tak, jako byste se rozhodli pro 1. možnosti. Pak tři dny, jako byste se rozhodli pro druhou možnost. Teprve potom se rozhodněte.
a) Soustředěné vykonávání nějaké činnosti
b) Kterou si sami zvolíme
c) Neklade na nás příliš nízké nároky (nuda) ani jej nepřeceňuje (vyčerpání)
d) Která má jasný cíl
e) A o níž dostane bezprostřední zpětnou vazbu
a) Co o sobě samém vím a rád o tom ostatním vyprávím
b) Co o sobě samém vím, ale nechávám si to pro sebe
c) Co o sobě nevím, ale ostatní to vědí
d) Co o sobě nevím a ostatní to také nevědí
Např. říkám, že kouření není zdravé a kouřím = kognitivní disonance
Čemu věříte, ačkoliv nerozumíte důkazu, že je to pravda? A čemu věříte, i když proto není žádný důkaz?
Model, který nám graficky zobrazí, jaký jsme podle vybraných vlastností.
Kolik svého času v procentech trávíte v minulosti, v budoucnosti a v přítomnosti?
1. Známé známé
2. Známé neznámé
3. Neznámé známé
4. Neznámé neznámé
Pozorovatel 1. řádu vidí věci tak, jak se mu jeví. Svět tu pro něj prostě je. Pozorovatel 2. řádu naproti tomu z toho, co vidí pozorovatel 1. řádu, vyvozuje, jak to tento pozorovatel vidí. Pozoruje tedy jeho způsob pozorování.
Negativní destruktivní: Ne!
Negativní konstruktivní: Ne, protože …
Pozitivní destruktivní: Ano, ale …
Pozitivní konstruktivní: Ano, a …
Nalézt shodu – shoda se zakládá na transformujícím novém řešení, na jehož nalezení se obě strany podílejí společně. Na rozdíl od kompromisu jej obě strany považují za situaci typu „win-win“, protože se nikdo nemusí vzdávat, nýbrž společně objeví třetí cestu.
Rozděluje čas, který je k dispozici do tří stejně dlouhých sekvencí. Dosáhneme hotového výsledku hned 3x.
1. Zveřejnění
a. Shromažďování nápadu
b. Komprimace konceptu
c. Výroba (hotovo po 1.)
2. Vylepšení
a. Shromažďování nápadu
b. Komprimace konceptu
c. Výroba (hotovo po 2.)
3. Optimalizace
a. Shromažďování nápadu
b. Komprimace konceptu
c. Výroba (hotovo po 3.)
Prezentace (zveřejnění)
Dobře, rychle, levně – všechno dohromady není možné. Vyberte si jen dvě z těchto možností ve svém projektu.
- Dobře a rychle je drahé
- Rychle a levně není dobré
- Dobře a levně trvá dlouho
ATP:
Spíše jsem si spoustu metod připomněl. U těch, které jsem viděl po 1. se zatím nenaskytla příležitost pro jejich využití. Jediné, co jsem zatím využil, bylo vybírání prvního jídla v MENU, které mě uchvátí, protože mám problém při rozhodováním při výběru v restauracích. Také metodu, kdy když se nedokážu rozhodnout, tak si hodím mincí a než ta mince dopadne, tak už vím pro co se rozhodnout a strana dopadlé mince je irelevantní.