Klíčové rozhovory v práci i v životě


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 03.01.2022

Jak mluvit, když o něco jde   K. Patterson, J. Grenny, R. McMillan, A. Switzler

Tato kniha se zabývá uměním lidské komunikace v důležitých situacích.


Klíčový rozhovor:

·       Střetávají se různé názory.

·       V sázce je hodně.

·       Zapojují se silné emoce.


Proč obvykle kazíme klíčové rozhovory?

·       Jsme špatně nastaveni – naše emoce nás nepřipravují na efektivní konverzaci.

·       Působí adrenalin.

·       Jsme pod tlakem.

·       Necháváme se vyvést z míry.


Klíčové rozhovory nám pomáhají v oblasti zlepšení kariéry ("nepodřežeme si před nadřízeným větev"), a celé firmy (nejhorší je ve firmě mlčení). Dále také ke zlepšení vztahů (komunikace mezi partnery) a zdraví (způsob, jakým mluvíme ovlivňuje naše zdraví).


„Jak můžu být k druhému stoprocentně upřímný a zároveň i stoprocentně zdvořilý?“ Díky dialogu.

Dialog

·       Lidé otevřeně a čestně vyjadřují názory, svěřují se se svými pocity a vyslovují teorie.

·       Ochotně sdílejí myšlenky, i když jsou jejich představy odlišné.

Schopnost dialogu si můžeme osvojit.


Jak na dialog?

·       Začněte od srdce – dejte do pořádku nejdříve sami sebe.

·       Ujasněte si, co skutečně chcete.

·       Ujasněte si, co skutečně nechcete.

·       Zaměstnejte mozek komplikovanějším problémem.


Zabiják dialogu – touha po vítězství a potrestání druhé osoby. Je proto důležité umět zachovat klid.


Jak rozeznat klíčový rozhovor?

·       Tělesné signály – stažený žaludek nebo suché oči.


Co sledovat v klíčovém rozhovoru?

·       Zároveň obsah i okolnosti, i když to není jednoduché.

·       Bezpečnostní problémy.

·       Uchýlení ostatních k mlčení nebo agresi.

·       Okamžik, kdy se začneme chovat pod tlakem.


Jak zajistit, aby bylo bezpečné mluvit téměř o čemkoliv?

·       Odstupte si – pokud se ostatní uchýlí k mlčení nebo agresivitě, měli bychom od rozhovoru odstoupit a vrátit se k němu později.

·       Která bezpečnostní podmínka je v ohrožení? Společný úmysl – jsou ostatní přesvědčeni o tom, že vám v tomto rozhovoru záleží na jejich cílech? Vzájemný respekt – jsou ostatní přesvědčeni o tom, že k nim chováte respekt?

·       Omluvte se, pokud je to potřeba.

·       Kontrastem k nápravě nedorozumění – pokud někdo špatně pochopí náš úmysl, měli bychom znovu vysvětlit, co máme na mysli a co je naším záměrem.

·       Vytvořte společný úmysl díky čtyřem dovednostem – slibte si, že najdete společný úmysl. Poznejte úmysl skrytý za strategií. Vymyslete si společný úmysl. Noste nápady na nové strategie.


Jak ovládnout silné emoce, kvůli kterým jednáme agresivně nebo mlčíme?

Znovu si projděte cestu a zeptejte se sami sebe:

·       Praktikuji některou z forem mlčení nebo agresivity? Je třeba se dostat k podstatě svých pocitů a naučit se přesně rozpoznávat emoce ukryté za vašimi příběhy.

·       Jaké emoce mě povzbuzují k tomuto druhu chování? Analyzujte své příběhy. Zpochybňujte své závěry a hledejte další možná vysvětlení mimo váš příběh.

·       Který příběh vytváří tyto pocity? Je třeba začít rozlišovat mezi konkrétními fakty a naším vymyšleným příběhem.

·       Jaké mám důkazy podporující tento příběh?


Vyprávějte příběh až do konce a zeptejte se sami sebe:

·       Předstírám snad, že si neuvědomuji svoji roli v problému?

·       Proč by to rozumný, racionálně uvažující a slušný člověk dělal?

·       Co skutečně chci?

·       Co bych právě teď udělal, kdybych toho skutečně docílil?


Jak oznámit své stanovisko přesvědčivě, ale nikoliv hrubě?

·       Opřete se o sdílená fakta.

·       Vysvětlete, k čemu začínáte docházet.

·       Nepokračujte bez znalosti názorů ostatních.

·       Předneste svůj příběh jako příběh – není to fakt.

·       Zajistěte, aby bylo pro ostatní bezpečné vyjádřit svůj názor.


Jak naslouchat, když ostatní mlčí nebo se rozčilují?

·       Ptejte se. Stačí projevit zájem o druhého člověka.

·       Zrcadlete. Uznejte emoce, které druhý cítí.

·       Parafrázujte. Zopakujte jinými slovy to, co jste od druhého slyšeli.

·       Povzbuzujte. Pokud se ostatní drží stranou, povzbuďte je.

·       Shodujte se. Souhlaste, když sdílíte společné názory.

·       Budujte. Budujte tam, kde se v něčem shodnete.

·       Srovnávejte. Když se v něčem výrazně odlišujete, tak srovnejte vaše dva pohledy.


Jak změnit klíčové rozhovory v činy a výsledky?

Výběr stylu rozhodování: příkaz, konzultace, hlasování, shoda.

Jasné ukončení: je třeba rozhodnout, kdo, co a do kdy udělá.


Na tuto knihu jsem se velmi těšila a jsem ráda, že jsem ji přečetla. Přiznávám, že část knihy o dialogu, mě nepřekvapila, nýbrž příjemně potěšila. Občas si zapomenu uvědomit, jak moc je umění dialogu důležité nejen v našem studiu, ale i celkově v životě.

Ve svém životě již delší dobu zpětně analyzuji situace, ve kterých jsem byla agresivní a nechovala se podle svých představ. Díky této knize už vím, že toto analyzování je velmi správnou součástí toho, abych se naučila lépe komunikovat. Tuto knihu beru jako příručku, díky které budu při klíčových rozhovorech lépe ovládat svou emoční výbušnost



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

06.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

05.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: