Knihu Umění války jsem si vybral, protože jsem se vždy zajímal o historii a obzvláště o tu válečnou. Zprvu jsem si říkal, že kniha stará přes 2 500 tisíce let v sobě asi nebude skrývat žádné převratné nápady a myšlenky. Myslel jsem si, že lidstvo se od té doby natolik změnilo, že možná budou i nepoužitelné. Opak je ale pravdou. Hned na začátku knihy jsem si uvědomil, že některé věci se prostě nemění.
Kniha Umění války, i přes to, že se týká pouze válečného konfliktu, se dá velice dobře využít i v moderní praxi, přesněji řečeno v řízení firmy. Obsahuje mnoho „metafor“, které se týkají managementu.
Metafory:
Válka – pocit nespokojenosti, strachu apod.
Mír – pocit štěstí, radosti
„Ten, kdo zná druhé a zná sebe, nikdy neutrpí porážku ani ve stovce bitev.“
Tato část knihy se dá využít jak v osobním životě, tak i ve vedení firmy. Nepřítel by mohli být naše pocity nenaplnění a neštěstí. Ve firmě by to mohli být problémy ve všech oblastech. Například jak ve finančních, tak v mezilidských vztazích. Pokud dobře pochopíme sami sebe nebo problémy firmy, můžeme s nimi poté dobře pracovat.
„Vyhraje ten, kdo ví, kdy jít do bitvy a kdy ne.“
Tuhle část knihy jsem pochopil jako chytání příležitostí v životě. Náš život či naše firma se mění v návaznosti na příležitostech, které se nám naskytnou. Buď si je vytvoříme sami, nebo se nám naskytnou z čista jasna. Měli bychom mít ujasněno, kterých příležitostí se chytnout a kterých ne. Také se to může týkat jednotlivých bodů v projektu. Nevrhat se do jednotlivých úkolů po hlavě, ale spíše si rozmyslet, jestli se nám vůbec započatí nebo dokončení tohoto úkolu vyplatí.
„Vyhraje ten, jehož armáda je účelně sjednocena.“
Myslím si, že zde je metafora naprosto jasná, firma nemůže dobře pracovat. Pokud všichni členové týmu netáhnou za jeden provaz. Proto je velice důležité, aby si tým (armáda) určil, jaké jsou jeho vize a cíle.
„Vyhraje ten, kdo je schopný a umí velet nezávisle na vládci.“
Asi je nám všem jasné, že u nás v TAPu není možné, aby teamleader (vládce), nahlížel a pracoval v každém projektu. Proto máme v každém projektu projekťáky (generály). Je důležité, aby projekťáci fungovali v zájmu celé firmy. Musí vědět, jaké cíle a vize má tým nastavené za pomoci teamleadra.