Proč jsem si knihu vybral.
Knihu jsem si převážně vybral kvůli stále rychleji se blížícímu zápočtu z předmětu inovací. Také mě začala zajímat, když o ní neustále mluvil náš leader. Když jsem slyšel její název, tak mě hned začal zajímat její obsah. Problematika chyb a výher mě vždy zajímala. Každý jsme již určitě slyšel pořekadlo: „chybama se člověk učí“, ale i přes to jsem se vždy cítil špatně, pokud se mi něco nepovedlo a nemůžu říct, že by to pro mě byl nějaký motor, co by mě posunul dál. Samozřejmě podruhé jsem již na horkou plotnu nesáhl, ale furt mě chyby spíše demoralizovaly, než nabudily.
Úspěch i neúspěch jsou kroky k výhře
Tato kniha mi rozšířila obzory v tomto tématu, již se na výhry a chyby nedívám jen jako na antonyma, ale spíše jako na dvě identity, které se nedají vždy rozpoznat a žijí spolu. Je zajímavé, že až nyní mi skutečně došel znak yin yang, nevím proč, ale nikdy jsem si to nespojil s chybami a výhrami. Přitom nyní mi to přijde jako nejlepší příklad tohoto znamení.
Také jsem si uvědomil, že z krize se dá naučit nejvíce, a dokonce se dá dobře využít, i když to tak na první pohled nemusí vypadat.
Úspěch v dnešní obchodní ekonomice vyžaduje neustálé inovace. Ale nóbl hlášky, lehká mluva a zjednodušující vzorce nejsou řešením. Pouze zcela nový způsob myšlení – nový přístup k úspěchu a neúspěchu může změnit myšlení manažerů.
Moudří vůdci přijímají své nezdary jako nezbytné kroky na cestě k úspěchu. Vědí také, že nejlepší způsob, jak zaostávat v měnící se ekonomice, je spoléhat se na to, co fungovalo v minulosti – jako když kdysi inovativní společnosti jako Xerox a Polaroid příliš spoléhaly na receptury, které se staly zastaralými. Naproti tomu společnosti jako GE a 3M zůstaly živé díky podpoře inovátorů, i když utrpěli neúspěchy. Spíše než odměňovat úspěch a trestat neúspěch, měli by se manažeři zaměřili na to, co se lze naučit od obou. Autoři této knihy také tvrdí, že paradoxně čím více se ženeme za úspěchem a čím více se snažíme vyhnout všem chybám, tím spíše neuspějeme
Jak vlastně ale ve firmě vytvořit takové prostředí, aby se lidé nebáli riskovat a inovovat?
- Dělání chyb by nemělo být nějak razantně trestáno (např. vyhození zaměstnance), mělo by na to být spíše upozorněno a následně reflektováno
- Musí se nastavit ale jasné hranice, přes které firma nepřejde, aby to neohrozilo její hodnoty
- V takovémto prostředí by lidé neměli mít strach z toho, přiznat si chybu. A takto by se také měli chovat. Přiznání chyby je základem pro již zmíněnou reflexi
- Lidé ve firmě by měli vědět, co dělají ostatní, a proto by měla být transparentní komunikace napříč firmou
- Volnost ve vyjadřování