Proč jsem si tuto knihu vybral?
Knihu jsem si vybral znovu na základě doporučení od Lukáše Chytila ze staršího ročníku. Četl jsem ji těsně před nástupem na Tiimi (srpen) a musím už takto dopředu říct, že mi při „působení na mé spolužáky“ pomohla :)
1. část – Základní způsoby jednání s lidmi
Nikdy nikoho nekritizujte, neodsuzujte a nestěžujte si (upozorňuji, že se jedná o kritiku člověka, a ne jeho činů).
Je zbytečné kritizovat, protože kritika vyvolává obranný postoj a obvykle brání člověku v tom, aby posuzoval věc nestranně. Kritika je dokonce nebezpečná, protože zraňuje lidskou hrdost, ničí pocit vlastní důležitosti a vyvolává odpor. Místo odsuzování druhých, snažme se je pochopit. Snažme se pochopit, proč se tak druzí chovají – je to rozhodně výhodnější než kritika; přináší to také více sympatií, snášenlivosti a laskavosti.
Poctivě a upřímně oceňujte druhé. Své uznání jim dávejte najevo.
Na celém světě existuje jen jediný způsob, jak přimět druhého k tomu, aby něco udělal. Touha být doceněný. Jedná se doslova o hladový a silný lidský hlad po uznání a ti vzácní jednici, kteří tento hlad lidského srdce dovedou uspokojit, třímají v rukou palmu vítězství. Touha po naplnění pocitu důležitosti je jedním z hlavních rysů, které nás lidi odlišují od zvířat. Jaký je ale rozdíl mezi oceněním a lichocením? To první je upřímné a vychází ze srdce, to druhé je neupřímné a vychází z úst. Ocenění je nesobecké, zatímco lichocení je sobecké. To první je všeobecně uznávané, kdežto druhým lidé opovrhují.
Vzbuďte v druhým naléhavou chuť daný úkol vykonat
Ze všeho nejdříve je třeba vzbudit v druhých naléhavou chuť daný úkol vykonat. Kdo tohle dokáže, s tím jde celý svět, a kdo to nedokáže, putuje osaměle. Z toho vyplívá, že jediný způsob, jak zapůsobit na druhé, spočívá v tom, že budeme mluvit o tom, co zajímá je, a ukážeme jim, jak dosáhnout cílů, které si vytyčili.
2. část – Pět způsobů, jak se stát oblíbeným
Opravdu se zajímejte o druhé
Můžete si získat za dva měsíce mnohem více přátel tím, že se budete upřímně zajímat o druhé, než kdybyste se dva roky snažili přimět druhé k zájmu o vás samotné. Tento zájem, právě tak jako ostatní mezilidské vztahy, však musí být upřímný. Musí to platit nejen o straně, která projevuje zájem, ale i o té, která zájem přijímá. Je to jakási obousměrná ulice – obě strany musí mít z takového chování zisk.
„Člověk, který se nezajímá o druhé, mívá největší potíže v životě a zpravidla nejvíc zraňuje druhé.“ – Alfred Adler
Usmívejte se
Skutky vypovídají přesvědčivěji než slova a váš úsměv říká: mám vás rád, děláte mi radost; jsem rád, že vás vidím. Každý na světě hledá štěstí. A existuje jediný jistý způsob, jak ho dosáhnout. Spočívá v kontrole našich myšlenek. Štěstí totiž není ve vnějších podmínkách, ale závisí na vnitřním rozpoložení.
Naslouchejte. Povzbuzujte druhé, aby hovořili o sobě
Pokud jde o tajemství úspěchu při obchodním styku, nehledejte za tím žádnou záhadu. Důležité je pouze to, abyste věnovali mimořádnou pozornost osobě, která s vámi hovoří. Nic jiného nedokáže druhým tak zalichotit. Důležití lidé dávají přednost dobrým posluchačům před těmi, kteří dovedou snadno rozprávět. Ale schopnost naslouchat se vyskytuje mnohem vzácněji než kterákoliv jiná vlastnost. Takže, jestliže byste rádi byli dobrými posluchači, buďte pozorní posluchači. Chcete-li se stát zajímavými, zajímejte se o druhé. Dávejte lidem otázky, na které budou rádi odpovídat. Povzbuzujte je, aby hovořili o sobě a o tom, čeho dosáhli.
Mluvte především o tom, co zajímá druhé
Nejlepší cesta k srdci každého člověka je, když hovoříme o věcech, kterých si on nejvíce považuje.
Dejte druhému najevo, že si uvědomujete jeho osobní důležitost, a udělejte to upřímně
Je holou skutečností, že téměř všichni lidé, se kterými se potkáváme, nás v nějakém ohledu převyšují. A nejjistější cest k jejich srdcím je, když upřímně uznáme jejich důležitost.
3.část – Jak získat druhé na svou stranu
Vyhýbejte se hádkám; spor vyhraje ten, kdo se nepře
V devíti z deseti případů hádka končí tím, že zúčastnění odcházejí ještě více utvrzeni ve svých postojích. Jestliže se hádáte a protiřečíte druhému, můžete někdy i zvítězit. Ale bude to ve skutečnosti jalové vítězství, protože tak nikdy nezískáte protivníka opravdově na svou stranu.
Ukažte druhým, že respektujete jejich názory. Nikdy nikomu neříkejte, že se mýlí
Ničeho nedosáhnete a naděláte mnoho škody, když druhému řeknete přímo, že se mýlí. Dosáhnete nanejvýš toho, že rozložíte jeho sebevědomí a stanete se nevítaným společníkem jakékoli diskuse. Jestliže jste vy, kdo se mýlil v rozepři, najděte v sobě odvahu přiznat své chyby. Budete se cítit povznesení nad ostatní a máte pocit jisté vznešenosti.
Když řešíte sporné situace, začnete přátelsky
„Když na mě přijdete se zaťatými pěstmi, mohu vás ujistit, že i já je má hned zaťaté. Ale když přijdete a řeknete: ‚Sedněme si a poraďme se, a pokud se naše názory různí, snažme se pochopit, proč je tomu tak, a nalezneme východisko.‘ Potom hned zjistíme, že naše stanoviska nejsou až tak odlišná, že body, v nichž se rozcházíme, nejsou vůbec ty nejpodstatnější a že v mnohém se naopak shodujeme. A jestliže máme trochu trpělivosti a upřímné snahy se shodnout, pak se nám to jistě podaří.“ – W.Wilson
Veďte druhé hned od počátku ke kladným odpovědím
Když hovoříte s lidmi, nezačínejte mluvit o věcech, v nichž se vaše názory liší. Začněte tím, že zdůrazníte věci (a zdůrazňujte je vlastně stále), v nichž se shodujete. Zdůrazněte, že vám vlastně oběma jde o stejnou věc a že se rozcházíte jen v postupu, nikoli však v cíli. Zkuste přimět vašeho partnera, aby od začátku říkal: ano, ano a ano. A zabraňte, pokud možno, nesouhlasu.
Podávejte své myšlenky přitažlivým způsobem
Dnešek je dobou dramatizace. Pouhé konstatování pravdy nestačí. Pravda musí být podávána živě, zajímavě a dramaticky.
Probuďte v lidech touho vyniknout
Každý úspěšný člověk má rád zdravou soutěživost, která přináší možnost sebeuplatnění. Jen tehdy, má možnost dokázat svou vlastní cenu.
4.část – Buďte skutečná vůdčí osobnost: jak bez odporu měnit lidi, aniž byste se jich dotkli nebo vyvolali hněv
Na chyby upozorněte nepřímo
Když upozorníme na něčí chyby nepřímo u citlivých lidí, kteří by jinak ostře odmítli přímou kritiku, dělá takový postup zázraky. Mnozí lidé začínají kritizovat tím, že něco určitého pochválí a pak následuje slůvko „ale“, po kterém přijde kritické stanovisko. Tomu snadno předejdeme, když slovíčko „ale“ zaměníme za spojku „a“.
Umožněte druhým, aby si zachovali svou tvář
Ušetřit hrdost druhého! Jak důležitá věc pro všechny; a jak často na to mnozí zapomínají. Dokonce i když máme naprosto jistě pravdu a druhý se zcela určitě mýlí, jednejme opatrně: Když kvůli nám druhý ztratí tvář, obvykle tím pošramotíme jeho sebevědomí.
Dejte druhým najevo předem, že o nich máte dobré mínění, aby se podle toho chovali
ATP model
Jak už je z názvu knihy patrné – tato kniha se zabývá působením na lidi. Asi nesouhlasím, že je to návod, jak získávat opravdové přátele. Přátelství by mělo být opravdové s osobním zájmem – a to někdy musíme druhého zkritizovat pro jeho vlastní dobro. Co si však z knihy chci vzít je návod pro začátek a rozvoj vztahu s novým člověkem. Věřím, že mi to pomůže dostat se do paměti a obliby lidí, na kterých mi (prozatím) neleží můj osobní zájem. Zkusím tento přístup na mých následujících zákaznických schůzkách během začátku nového semestru - třeba se můj cíl splní a k působivému networkingu se mi tato kniha bude hodit.