Jak získávat přátele a působit na lidi
Dále Carnegie
Tuto knihu jsem přečetla takříkajíc jedním dechem a velmi mě překvapilo, jak snadno se dá převést do praxe.
Teoretické poznatky, které mě nejvíce zaujaly:
· Na začátku je třeba mít touhu se učit, jak jednat s lidmi a vše prakticky zkoušet.
· Jak se lidem zalíbit? Upřímný zájem, úsměv, oslovení jménem, naslouchání.
· Jak lidi přesvědčit? Zbytečně se nepřít, uznat vlastní chybu, vyslechnout druhého a uznat jeho názor, upřímný zájem o pohled druhého člověka a nalezení konsenzu.
· Jak změnit lidi? Chválit, upřímně uznávat, nepřímo upozorňovat na chyby, přikazovat otázkou, šetřit důstojnost druhého, povzbuzovat.
Převedení do praxe:
Jak se po přečetní knihy snažím změnit své jednání? Myslím na druhé lidi s upřímným zájmem o ně a jejich situaci. Možná mi to jde trochu jednodušeji, protože k tomu mám jako altruista osobnostní předpoklady. Nicméně i přesto jsem většinu psaných konverzací začínala s tím, co chci já. A skoro vůbec jsem v první řadě nebrala ohledy na to, co zajímá příjemce mojí zprávy. Nyní se snažím, pokud se nejedná o velmi krátký dotaz, začínat s myšlenkou na druhého. Jak se asi cítí? Co mu má moje zpráva sdělit? Jaké pocity v něm vyvolat?
V praxi jsem zatím neměla možnost vyzkoušet si nový způsob jednání s člověkem, který by ke mně měl odmítavý přístup. A bohužel jsem si tedy zatím nevyzkoušela, jaké to je, když začínáte s myšlenkou na druhého i přes jeho odmítavý postoj. Uvědomila jsem si, že navíc budu muset bojovat s tím, že mám tendenci se rozčilovat, když je někdo nepříjemný. Rozhodně se v tu chvilku nezajímám o něj, ale roste ve mně celkem velká agrese, která má za cíl pouze udržet si vlastní hodnotu a důstojnost. Měla bych se naučit se v tu chvilku zamyslet nad tím, že agrese většinou nepřinese úspěch a dobrý výsledek. Měla bych myslet na to, čeho chci v té konverzaci vlastně dosáhnout. To už se mi v životě párkrát stalo, že jsem se rozčilovala nad jednáním některých lidí, ale nakonec klidný jednáním přesto dosáhla svého.
Jak to přenést do TAP? Za mě je základním bodem opravdu upřímný zájem, který v nás musí každý najít. Pak už se dá pracovat s tím, jak nasloucháme, vyjadřujeme se a navzájem spolu interagujeme.
Souhlasím s autorem, že tato kniha by měla sloužit jako příručka a pouhým přečtením toho člověk moc nezmění. Nicméně odnáším si zajímavé poznatky, které mi v jednání s lidmi pomohou.
Jak je psáno v knize: „hlavním účelem vzdělání není vědět, ale jednat.“