Jak z dobré firmy udělat skvělou


3 body

Hodnocení: 93.3 %

Přidáno: 05.09.2021

Jak z dobré firmy udělat skvělou   Jim Collins

Jak z dobré firmy udělat skvělou

Autor: Jim Collins


Proč právě tato kniha?

Knihu jsem si vybral hned z několika důvodů. Tím prvním je, že chci mít vlastní firmu a tím pádem chci i znát veškerá know-how, jak ji udělat skvělou. Druhým je spojení s mojí BP, pro kterou by obsah této knihy mohl být prospěšný. Posledním důvodem je současná situace s naší firmou a spojitost s jednotlivými projekty. Jaká spojitost konkrétně? V mých očích představuje každý projekt v Aconditoru takovou „podfirmu“, takže bych se rád v knize dozvěděl, jak bych mohl pomoct svému i ostatním projektům k tomu, aby byly ještě skvělejší. 


Co mi kniha dala?

Kniha Jima Collinse vám řekne způsob, jak rozvíjet to nejlepší z vašeho podnikání. Je plná zajímavých poznatků, které jsem původně chtěl zmínit, ale nakonec jsem se rozhodl, že zajímavější (a rozhodně o dost kratší) bude, když popíšu především „Setrvačník“. Proč? Protože sám autor ho popisuje jako stěžejní myšlenku.


Jak tedy můžete růst z průměrné společnosti na tu nejskvělejší společnost? V knize Collins odhaluje vlastnosti, které každá dobře fungující společnost začlenila do svých operací. Podstata fungování úspěšné firmy je o společném mindsetu. Stát se nejlepší společností často není v podnikání, ale konkrétně v lidech, kteří jsou společností. S talentem nebo individuálními schopnostmi můžete dosáhnout rychlého úspěchu, ale pokud chcete dlouhodobý a udržitelný úspěch, potřebujete disciplinované lidi a know-how, jak věci dělat.


Setrvačník


Disciplinovaní lidé 

K nejlepšímu rozvoji všeho jsou základním kamenem disciplinovaní lidé. Je důležité takové lidi najít a udržet si je, protože jen za jejich pomoci a práceschopnosti se může stavět základ skvělé firmy. Je třeba být vybíravý, a proto je takové lidi velmi těžké najít, ale tohle hledání se bezpochyby vyplatí! Myslím, že u nás v TA je náš tým skvělý, ale málo disciplinovaný.


Vůdcovství páté úrovně

Skvělá strategie nikdy neuspěje bez správných lidí. Osobně bych rád vytvořil firmu, která bude známou a vyhledávanou (ať už to budou dýmky nebo cokoliv jiného). Pro veškerý svůj i firemní růst a vytváření správné kultury potřebuji kolem sebe skvělé lidi, kteří mi s růstem pomůžou. Najmout někoho je riziko, zvláště pokud to děláte ve spěchu, protože taký člověk nemusí souznět s vaší vizí – pokud existují třeba jen malinké pochybnosti o najmutí potenciálního zaměstnance, pak dotyčný není pro společnost to pravé. V některých situacích stojí za to najmout osobu, která se cítí být pro společnost správná, i když pro ni ve skutečnosti neexistuje vhodná pozice.  


Jak se v takové skvělé firmě chová úspěšný vůdce? Někdo by si mohl myslet, že úspěšný vůdce je osoba s velkým vlivem a super kanceláří. Ve skutečnosti je takový lídr páté úrovně dokonalý šéf, který má vlastnosti jako: skromnost, upřímnost, cílevědomost, nebojácnost a mnohé další… Takový lídr se v první řadě stará o společnost a o její výsledky. Snaží se, aby byla úspěšná celá firma, a nejen on sám. 


Disciplinované myšlení 

Ani dneska nemáme šajna, kdy Covid ustoupí, a i když jsme si na to už z části zvykli, tak to stále není ten „normál“, na který jsme byli zvyklí. Ti z nás, kteří během této nevyzpytatelné doby změnili svůj pohled na situaci a nebáli se adaptovat na změnu, tak jsou dnes možná spokojenější než před Covidem. Složité situace a jejich zvládání zvyšují naši schopnost změnit se a posílit naše podnikání. Jak říká Dalibor: “Je důležité sledovat trendy“. Disciplinované myšlení také znamená, že jsou lidé féroví, upřímní, nápomocní, nenechají se rozptýlit. 


„Udržujte víru, že se vám nakonec bude dobře dařit, i když budete mít potíže. Čelte i těm nejbrutálnějším faktům současnosti, ať jsou jakékoli.“


= Stockdale paradox 


Jakákoliv situace může ovlivnit celou firmu a mezi takové situace nemusí patřit jen ty vnější, ale i ty vnitřní, které si společnost sama vytvoří. Je potřeba vnímat svou konkurenci, protože ta je kolikrát silná a neúprosná, a proto je důležité se soustředit na to, co je naší hlavní službou a v čem vynikáme. Rozvoj od dobrého k nejlepšímu vyžaduje nalezení svých silných stránek. 


K tomu, aby každá firma nebo projekt nalezly své silné stránky autor doporučuje tzv. koncept ježka. Koncept ježka je pojem vycházející ze tří kruhů, kdy každý vystihuje podstatu vaší motivace. První kruh: V čem můžete být nejlepší na světě? Druhý kruh: Co pohání váš ekonomický motor? Třetí kruh: Pro co planete vášnivým nadšením? Tam kde se tyto tři množiny protnou je jádro vaší ježčí koncepce. A té se držte zuby nehty a úspěch zaručeně přijde.


Disciplinované jednání

Jen málo společností má ve své kultuře disciplinované jednání. Kulturu vytvářejí správně naladění lidé, kterým je důvěřováno a kterým je dána svoboda. Podnikatelské prostředí vytváří svobodu a zároveň umožňuje pracovat s vášní a elánem – proto mě tak přitahuje. Lidé, kteří jsou správně naladěni a disciplinovaní, nebudou ve společnosti potřebovat žádnou byrokracii.  


Disciplinovaná činnost se skládá z lidí, kteří jsou vytrvalí a odhodlaní udělat maximum pro splnění cílů. Ve firmě je místo pro každého, kdo se může soustředit na svůj vlastní koncept ježka.


Sám často říkám obtížně NE věcem, které zní opravdu dobře, ale jsou jádro mého konceptu ježka. To je velká CHYBA, protože se vše promítne do výsledku mé práce. V Holy Smoku jsme celkem tři a každý z nás bychom měli pro sebe najít ty správné inspirativní úkoly kolem vlastních vášní. Pro mě se toto nadšení v tomto okamžiku zdá být kolem vytváření značky a vytváření něčeho unikátního, co na dýmkařském trhu ještě nemá obdoby. 


„Nejlepší z nejlepších společností jsou motivováni hlubokým kreativním šílenstvím a vnitřním nutkáním dosáhnout dokonalosti pro ně samotné. Ti, kteří trvale dosahují průměrných výsledků, jsou více motivováni strachem ze zaostávání“


Závěr:

Fungování setrvačníku není vůbec jednoduché, vyžaduje hodně času a porozumění. Hledání správných lidí, jejich umístění na správná místa, zaměření se na správné věci podle konceptu ježka. To vše přináší viditelné výsledky a úspěch. 


Knihu se mi vážně líbila, a to i přes fakt, že je vydaná od Grady :D. Dozvěděl jsem se v ní vše, co jsem potřeboval a mnohem víc (jak jsem psal v úvodu). Mám řadu poznámek, které budu využívat jak při našich schůzkách, tak určitě i v budoucnu. Myslím, že by se na základě této knihy daly dělat i BG pro firmy. Knihu s chutí doporučuji každému, kdo by chtěl prohloubit své znalosti o zlepšení projektu nebo společnosti. 


-       Pro Aconditor:

Odhodlaná, soudržná a motivovaná společnost se s překážkami a změnami, které přicházejí nenápadně, potýká s tím, že se změnami přestanou být problémy. Přinejhorším je spousta věcí, které musíme udělat, plýtvání energií, takže pak pochopení, zjednodušení a zaměření se na ty správné věci nám ušetří mnoho hodin práce a zlepší výsledky v budoucnosti.


-       Pro BP:

V knize jsem pro svou bakalářskou práci našel hned několik odstavců, které bych mohl v průběhu psaní citovat. Velmi mě zaujala například kapitola Kultura disciplíny nebo popis vůdcovství páté úrovně. 


-       Pro projekty:

Myslím primárně na dvě věci, které jsem již zmínil výše – Koncept ježka a na zhodnocení toho, jestli mám v daném projektu své místo. Dále se seznámit s vedením páté úrovně a podle toho se chovat nejen jako vůdce.



Hodnocení: 93.3 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 12.10.2021 - 07:47


Úplně se mi téma spojilo i s Tvou pozicí Account Managera! Zajímalo by mě, jakou inspiraci jsi konkrétně získal pro BG.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: