Proč jsem si knihu vybral?
Téma knihy mi přišlo velmi zajímavé, a v Tiimiakatemii bude podle mě vždy aktuální. Zároveň jsem knihu zařadil do svého programu, protože jsem si chtěl udělat menší challenge s přečtením složitější knihy, a protože byla jako doporučená četba v předmětu Podnikové řízení, a už tam mě poprvé oslovila, pouze jsem asi neměl odvahu si ji přečíst.
Úvod
Čím to je, že některé firmy se stanou jedničkami na trhu, a některé uspějí míň, anebo vůbec? je možné, aby se z krachující firmy stala právě taková jednička na trhu? A pokud ano, jaké kroky musíme udělat, aby se to povedlo? Toto a mnohem více můžeme najít v knize Jak z dobré firmy udělat skvělou od autora Jima Collinse, který v knize používá své vlastní a bohaté zkušenosti jak ze svých studií, tak z vlastního vedení podniku. Kniha je produkt dlouholeté práce samotného autora, kde v několikačlenném týmu porovnával několik firem mezi sebou.
Propojení s praxí
V knize je mnoho bodů a zajímavých poznatků, a proto kdybych to měl říct zkráceně, tak si myslím, že hlavním bodem knihy a jednoslovná odpověď na otázku "Jak z dobré firmy udělat skvělou?" je disciplína. Chceme-li se přehoupnout z dobré firmy na skvělou, potřebujeme disciplinované lidi, myšlení a činy.
Autor také naráží na vlastnosti leadera, kterého má každá skvělá firma, a nazývá to vedením 5. úrovně. Takový leader se nespoléhá na své charisma či osobitost, ale na bizarní kombinaci osobní pokory a profesionální vůle a píle. Jeho zájem je prioritně v blahu firmy, a až pak ve vlastních sférách. Bez takového leadera se firmám jen málokdy daří stát se skvělými.
Dalším důležitým krokem je recruiting. Musíme umět najmout ty správné lidi a taky bohužel ty špatné vyhodit. Samozřejmostí je vzájemná důvěra, komplexní řešení případných problémů či nových nápadů, buy-in, a mnohé další (lze naleznout i v knize "5 příčin selhávání týmu")
Autor také, vycházejíc ze svého vlastního experimentu, stanovil "The hedgehog concept". Jedná se o tři kruhy, které se vzájemně uprostřed protínají, a se skládají z - co pohání náš motor; v čem můžeme být nejlepší na světě; a co je naší vášní. A průsečík je právě ten vytoužený úspěch naší firmy. Dle autora firmám trvá průměrně 4 roky, než dokáží The hedgehog concept využít.
Další tip od autora je použití technologie k dosažení výsledku, nejen přijmutí nové technologie s očekáváním úspěchu. Podle autora je aplikace špičkových technologických postupů nedostatečná k přeměně firmy z dobré na skvělou. Technologie je skvělým pomocníkem, ale sama o sobě nedokáže nic.
Autor také rozebírá momentum dobré a skvělé firmy. Skvělá firma, nebo alespoň transoformující se dobrá firma na skvělou, se pohybuje jako setrvačník - získává hybnost a sílu pomocí vytrvalosti a opakováním. Ale kdežto ty ostatní firmy se mohou často nalézt v něčem co autor nazývá "doom loop" neboli "smyčka zkázy" - snaha přeskočit některé kroky, aby byli rychlejší.
A nakonec si dovolím otázku, kterou navrhl i sám autor, a váže se vlastně ke spoustě knihám, co jsem doteď četl, a to je stanovit si cíl. tudíž, otázka je, proč vlastně chceme být úspěšní?
Závěr
Kniha byla velmi zajímavá, složitější na čtení, ale to se dalo očekávat. jedná se o autorovu dlouholetou práci, ke které nám nabídl spoustu reálných příkladů z jeho života, a myslím si, že spoustě lidem mohla pomoci a otevřít oči. Myslím, že každý si z knihy musí vzít to, co zrovna potřebuje, a vyložit si to trochu po svém. Pokud někoho zajímá vedení, inovace a růst, určitě bych knihu doporučil.