Rady pro život – Jak udělat příznivý dojem a jednat s lidmi – Allan a Barbara Peasovi
Knihu čtu podruhé, protože jsem si chtěla znovu připomenout jednotlivé rady, jak jednat s lidmi. Také jsem chtěla najít inspiraci, jak lépe mluvit s ostatními, protože v poslední době v mezilidské komunikaci ztrácím trpělivost a zdvořilostní fráze jsem omezila na minimum.
3 základní prvky lidské přirozenosti
1. Lidé se potřebují cítit důležití – čím důležitější si člověk bude ve vaší společnosti připadat, tím vstřícněji se vůči vám bude chovat
2. Lidé se zajímají sami o sebe – přistupujte k lidem s ohledem na to, co si myslí a chtějí oni, nikoliv co si myslíte a chcete vy
3. Přirozená touha oplácet – jedná se o přírodní zákon, kdy člověku máme potřebu vracet, co nám dal (pohledy z dovolené, pozitivní i negativní chování, dobré skutky, pomoc…)
Pochvaly
Pochválíme-li člověka, bude nás vnímat jako sympatického, chápavého a přitažlivého člověka. Při chválení používejme jméno dané osoby a řekněme, proč se nám daná věc/vlastnost/chování líbí.
Jak přijmout pochvalu? PŘIJMOUT – PODĚKOVAT – DÁT NAJEVO UPŘÍMNOST
Naslouchání - 5 pravidel naslouchání
1. Naslouchejte aktivně – parafrázování posledních slov, zopakování v pozměněné podobě
2. Používejte malá povzbuzení – díky povzbuzení získáme více informací a člověka povzbudíme. (Aha…, Hmm…, Opravdu?, Řekni mi o tom více!…)
3. Udržujte oční kontakt – při očním kontaktu vzniká těsnější vztah, díváme se tak dlouho, jako se dívá náš protějšek
4. Nakloňte se ke svému protějšku – dáme mu tím najevo, že nás zaujal (pokud se od člověka odkláníme, znamená to, že nás buď nudí anebo se nám nelíbí)
5. Nepřerušujte mluvčího – nechte partnera dokončit myšlenku
Děkování
1. Vyslovujte své díky srozumitelně a zřetelně
2. Navažte oční kontakt a partnera se dotkněte
3. Vyslovte jeho jméno – „Děkuji ti, Tome,“ je osobnější než pouhé „děkuji.“
4. Poděkujte písemně – v dnešní době buď mailem, nebo smskou
Jak si zapamatovat jména
1. Jméno dvakrát nahlas zopakujte („Kateřina. Moc mě těší, Kateřino.“)
2. Spojte si jméno s předmětem (Růžena = růže, Rudolf = rudá/červená, Martin = víno)
3. Představte si tento předmět a význačný rys daného člověka v nějaké směšné situaci
Jak klást skvělé otázky – uzavřené vs otevřené otázky
Uzavřené otázky nám neřeknou více o člověku, rozhovor pak vypadá spíše jako výslech (Kdo? Kde? Co?)
Otevřené otázky dají prostor se člověku více vyjádřit a my se tak dozvíme víc (Proč? Jak? Jakým způsobem? Co si myslíš o...?)
Jak zahájit a udržet rozhovor?
· Začněte mluvit o situaci nebo o člověku, s nímž chcete začít rozhovor
· Začněte otázkou
· Mluvte pouze o tom, o čem chce váš protějšek a vysvětlete mu, jak toho může dosáhnout s využitím vašeho postupu
· Používejte můstky typu: „Například?“ „A co dál?“
· Usmívejte se na každého:)
Jak kárat a kritizovat?
1. Použijte metodu obloženého chleba – jedna kritika obalená 2 pochvalami (nelze použít vždy, osobně ji nemám ráda, slyším vždy jen kritiku)
2. Kritizujte jednání, ne člověka (důležité pravidlo!)
3. Požádejte o pomoc – nežádejte, aby člověk udělal, co mu přikazujete. Raději ho požádejte o pomoc a spolupráci při řešení problémů.
4. Připusťte, že i vy jste udělali kdysi podobné chyby a nabídněte řešení – připustíme-li, že nejsme dokonalí, snáze přesvědčíme ostatní, aby nás následovali
5. Kritizujte jen jednou a v soukromí
6. Skončete přátelsky – poděkujte za práci při řešení problému
Jak přednést přesvědčivý projev?
1. Mějte připravený strhující začátek – musíme získat pozornost hned na začátku, jinak nás nikdo vnímat nebude
2. Začněte s proč? Proč je důležité o tom mluvit? Proč to lidem říkáte?
3. Například? Uveďte několik tvrzení a doložte je názornými příklady
4. Takže co? Motivujte posluchače k jednání
Kniha mi přijde velice užitečná, protože je napsaná stručně jako výtah z mnoha obsáhlejších knih a čtenáři bez zbytečných zacházek mimo téma předá jen to nejdůležitější pro lepší komunikaci. V praxi využiji hlavně kapitoly Jak si zapamatovat jména, Jak zahájit rozhovor, a Jak kárat a kritizovat.
Odkaz na blog manželů Peasových https://www.peaseinternational.com/blog/