Jak udělat příznivý dojem a jednat s lidmi


1 bod

Hodnocení: 60 %

Přidáno: 27.09.2020

Rady pro život - jak udělat příznivý dojem a jednat s lidmi   Allan a Barbara Peasovi

Rady pro život – Jak udělat příznivý dojem a jednat s lidmi – Allan a Barbara Peasovi


Knihu čtu podruhé, protože jsem si chtěla znovu připomenout jednotlivé rady, jak jednat s lidmi. Také jsem chtěla najít inspiraci, jak lépe mluvit s ostatními, protože v poslední době v mezilidské komunikaci ztrácím trpělivost a zdvořilostní fráze jsem omezila na minimum.


3 základní prvky lidské přirozenosti

1.      Lidé se potřebují cítit důležití – čím důležitější si člověk bude ve vaší společnosti připadat, tím vstřícněji se vůči vám bude chovat

2.      Lidé se zajímají sami o sebe – přistupujte k lidem s ohledem na to, co si myslí a chtějí oni, nikoliv co si myslíte a chcete vy

3.      Přirozená touha oplácet – jedná se o přírodní zákon, kdy člověku máme potřebu vracet, co nám dal (pohledy z dovolené, pozitivní i negativní chování, dobré skutky, pomoc…)


Pochvaly

Pochválíme-li člověka, bude nás vnímat jako sympatického, chápavého a přitažlivého člověka. Při chválení používejme jméno dané osoby a řekněme, proč se nám daná věc/vlastnost/chování líbí.

Jak přijmout pochvalu? PŘIJMOUT – PODĚKOVAT – DÁT NAJEVO UPŘÍMNOST


Naslouchání - 5 pravidel naslouchání

1.      Naslouchejte aktivně – parafrázování posledních slov, zopakování v pozměněné podobě

2.      Používejte malá povzbuzení – díky povzbuzení získáme více informací a člověka povzbudíme. (Aha…, Hmm…, Opravdu?, Řekni mi o tom více!…)

3.      Udržujte oční kontakt – při očním kontaktu vzniká těsnější vztah, díváme se tak dlouho, jako se dívá náš protějšek

4.      Nakloňte se ke svému protějšku – dáme mu tím najevo, že nás zaujal (pokud se od člověka odkláníme, znamená to, že nás buď nudí anebo se nám nelíbí)

5.      Nepřerušujte mluvčího – nechte partnera dokončit myšlenku


Děkování

1.      Vyslovujte své díky srozumitelně a zřetelně

2.      Navažte oční kontakt a partnera se dotkněte

3.      Vyslovte jeho jméno – „Děkuji ti, Tome,“ je osobnější než pouhé „děkuji.“

4.      Poděkujte písemně – v dnešní době buď mailem, nebo smskou


Jak si zapamatovat jména

1.      Jméno dvakrát nahlas zopakujte („Kateřina. Moc mě těší, Kateřino.“)

2.      Spojte si jméno s předmětem (Růžena = růže, Rudolf = rudá/červená, Martin = víno)

3.      Představte si tento předmět a význačný rys daného člověka v nějaké směšné situaci


Jak klást skvělé otázky – uzavřené vs otevřené otázky

Uzavřené otázky nám neřeknou více o člověku, rozhovor pak vypadá spíše jako výslech (Kdo? Kde? Co?)

Otevřené otázky dají prostor se člověku více vyjádřit a my se tak dozvíme víc (Proč? Jak? Jakým způsobem? Co si myslíš o...?)


Jak zahájit a udržet rozhovor?

·      Začněte mluvit o situaci nebo o člověku, s nímž chcete začít rozhovor

·      Začněte otázkou

·      Mluvte pouze o tom, o čem chce váš protějšek a vysvětlete mu, jak toho může dosáhnout s využitím vašeho postupu

·      Používejte můstky typu: „Například?“ „A co dál?“

·      Usmívejte se na každého:)


Jak kárat a kritizovat?

1.      Použijte metodu obloženého chleba – jedna kritika obalená 2 pochvalami (nelze použít vždy, osobně ji nemám ráda, slyším vždy jen kritiku)

2.      Kritizujte jednání, ne člověka (důležité pravidlo!)

3.      Požádejte o pomoc – nežádejte, aby člověk udělal, co mu přikazujete. Raději ho požádejte o pomoc a spolupráci při řešení problémů.

4.      Připusťte, že i vy jste udělali kdysi podobné chyby a nabídněte řešení – připustíme-li, že nejsme dokonalí, snáze přesvědčíme ostatní, aby nás následovali

5.      Kritizujte jen jednou a v soukromí

6.      Skončete přátelsky – poděkujte za práci při řešení problému


Jak přednést přesvědčivý projev?

1.      Mějte připravený strhující začátek – musíme získat pozornost hned na začátku, jinak nás nikdo vnímat nebude

2.      Začněte s proč? Proč je důležité o tom mluvit? Proč to lidem říkáte?

3.      Například? Uveďte několik tvrzení a doložte je názornými příklady

4.      Takže co? Motivujte posluchače k jednání


Kniha mi přijde velice užitečná, protože je napsaná stručně jako výtah z mnoha obsáhlejších knih a čtenáři bez zbytečných zacházek mimo téma předá jen to nejdůležitější pro lepší komunikaci. V praxi využiji hlavně kapitoly Jak si zapamatovat jména, Jak zahájit rozhovor, a Jak kárat a kritizovat.



Odkaz na blog manželů Peasových https://www.peaseinternational.com/blog/





Hodnocení: 60 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Jana Švecová - 30.10.2020 - 13:36


Kniha vypadá opravdu užitečně :-). Líbí se mi, že jsi sdílela, co si z knihy odnášíš. Pořád mi ale chybí hlubší kontext výběru knihy. Jak rozvíjí Tvůj Skill Profile, nebo podporuje Learning Contract? Pomohla Ti kniha lépe jednat s lidmi?

Lucie Opočenská - 27.09.2020 - 19:50


Cirkusoví sloni jsou tenkým řetězem připoutáni k ocelovému trnu. Přestože mají sílu a mohli by se osvobodit, nikdy se o to nepokusí. Sloní mláďata jsou totiž každý den na několik hodin připoutána těžkým řetězem za nohu k velkému betonovému kvádru. Nevysvobodí je ani škubání ani nářky. Postupně se naučí, že i kdyby se snažili sebevíc, řetězu se nezbaví. Přestanou se tedy o to pokoušet. Také člověk je od narození neustále usměrňován a v úspěchu nám brání opakované negativní podmiňování.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: