Knihu jsem si vybrala kvůli přípravám na zkoušky. V rámci kterých budeme vypracovávat podnikatelský plán. Tvorba byznys modelů s tím úzce souvisí, navíc jsem věděla, že tyto znalosti se mi budou hodit v přípravě dalších projektů, proto jsem si zvolila tuto knihu. Je krásně graficky zpracovaná, přesto že připomíná spíše učebnici. Informace jsou ale předány srozumitelně a tak, abyste je mohli hned využít.
Business model = představuje základní princip, jak firma vytváří, předává a získává hodnotu
Metoda plátno (Business model Canvas) – 9 prvků:
1. Zákaznické segmenty = skupiny osob, na které se chce podnik zaměřit
2. Hodnotové nabídky = jakou hodnotu vytváříme pro určitý zákaznický segment
3. Kanály = jak firma komunikuje (a přistupuje) se zák. segmenty – nalezení správného mix kanálů
4. Vztahy se zákazníky = Popisuje typy vztahů, které si firma buduje s jednotlivými zák. segmenty
5. Zdroje příjmů = z čeho bude plynout firmě zisk
6. Klíčové zdroje = Nejdůležitější aktiva, která jsou nutná k tomu, aby model fungoval
7. Klíčové činnosti = Nejdůležitější aktivity, které musí firma vykonávat, aby její byznys model fungoval
8. Klíčová partnerství = síť dodavatelů a partnerů, která je potřeba pro to, aby model fungoval
9. Struktura nákladů = veškeré náklady související s fungováním byznys modelu
Vzory business modelů
Unbundling byznys modelů
Koncepce ‚rozděleného‘ podniku říká, že existují 3 typy podnikatelského zaměření: na vztahy se zákazníky, na inovaci produktů a infrastrukturu. Tyto typy mohou koexistovat v jedné firmě, ale ideálně jsou rozděleny do samostatných subjektů (vyhnutí se konfliktům a kompromisům)
Dlouhý chvost
Zaměřuje se na prodej menšího množství více produktů (nikových) – nabídka širokého sortimentu okrajových produktů.
Vícestranné platformy
Spojují aspoň 2 specifické, avšak vzájemně provázané skupiny zákazníků. Vytváří hodnotu usnadňováním interakce mezi těmito dvěma skupinami.
Byznys model zdarma
Alespoň jeden zákaznický segment může profitovat z bezplatných nabídek (financuje je jiný segment/část byznys modelu)
1) reklama: model vícestranné platformy – prodej prostoru zadavatelům, bezplatný obsah/služba pro uživatele (př. Metro – deník)
2) freemium: základ zdarma, více za peníze
3) návnada a háček
Láká zákazníky pomocí úvodní nabídky a pak vydělává na následných prodejích Klíčová je úzká spojitost mezi levným či bezplatným úvodním produktem a následnou položkou, u níž firma dosahuje vysoké marže
Otevřené business modely
Tvorba a získání hodnoty prostřednictvím spolupráce s externími partnery
1) zvenčí dovnitř - využití vnějších nápadů
2) zevnitř ven - firma externím partnerům poskytne aktiva či nápad, které v ní leží ladem
6 technik tvorby BM
1) Názory zákazníků
Nahlížejte na model očima zákazníků → objev nových možností (vychází z hlubokého porozumění včetně prostředí, návyků atd.)
Technika - mapa empatie (doplněk k personě, aplikujeme na různé segmenty)
· co vidí kolem sebe?
· co slyší? - Jak ho ovlivňuje prostředí
· co si opravdu myslí a co cítí? - Pokuste se načrtnout, co probíhá zákazníkovi hlavou
· co říká a dělá? - Představte si, co může zákazník říkat, a jak se může chovat na veřejnosti
· jaké má problémy?
· jaké má cíle?
2) ideace (jak generovat nápady na nové byznys modely?)
Je to kreativní proces, vygenerování co nejvíce nápadů a následné vybraní těch nejlepších. Když vymýšlíte něco nového/jiného ignoruje aktuální stav a odložte obavy ohledně provozních záležitostí. Použijte metodu "co kdyby" pomůže vám odprosit se od aktuálního stavu a omezení.
3) vizuální myšlení
Business model je systém, kde se prvky navzájem ovlivňují - smysl dává pouze jako celek. Vizualizace vám pomůže tyto vztahy lépe pochopit:
· vizualizace pomocí lepících papírků - používejte tlusté fixy, na každý papírek max. jeden prvek, napište na každý max. několik slov vystihující hlavní myšlenku
· vizualizace pomocí nákresu - i primitivní nákresy dokáží myšlenku zhmotnit a dodat jí na srozumitelnosti
4) prototypizace
Slouží ke zkoumání nových nápadů a zhmotňuje abstraktní pojmy.
Jádrem je designérský přístup: Tento přístup vystihuje vytrvalá snaha objevovat nové a lepší business modely prostřednictvím návrhu mnoha prototypů – hrubých i propracovaných – které vyjadřují různé strategické možnosti.
5) vyprávění příběhů
Vyprávění příběhů vám pomůže efektivně sdělit podstatu business modelu. Příběh může ukázat, jak řeší váš BM problém zákazníků a objasnit tak podstatu nápadu. Můžete využít 2 perspektivy:
· firemní, kdy jako postavu použijete zaměstnance, a můžete díky ní vysvětlit, proč je smysluplný. V příběhu pak postava ztělesňuje vnitřní fungování firmy a ukazuje důvody přechodu k novému BM
· zákaznická, postavou příběhu je zákazník a vypravíme z jeho perspektivy. Jakým problémům čelí a jakým úkolům? Jakou hodnotu pro něj naše firma vytváří?
- techniky:
A) vyprávění obrázky - použijte jeden/více obrázků
B) videoklip - umožní zamlžit hranici mezi realitou a fikcí
C) hraní rolí - účastníci zaujmou hlavní role příběhu, aby se scénář jevil skutečný
D) texty a obrázky
E) komiks - série obrázků
6) scénáře
Dokážou zhmotnit abstraktní myšlenky, vytvořte jich několik.
2 typy scénářů:
A) popisuje různé zákaznické situace - jak jsou využívány výrobky, jaký typ zákazníků je využívá, tužby, obavy.. vycházejí z názorů zákazníků
B) budoucí konkurenční prostředí, v němž bude muset BM obstát. Cíl je představit si možné podoby budoucnosti co nejvíce do detailu. Nutí nás přemýšlet i tom jak se může vyvíjet
Proces tvorby Business modelu
1) Mobilizace
Příprava na úspěšný návrh business modelu. Příprava prostředí, sestavení týmu, plánování atd. Nepřeceňujte potenciál prvních nápadů → zablokování myšlení.
2) Porozumění (kontexu)
Průzkum a analýza prvků potřebných k návrhu business modelu. Shromážděte údaje, poznejte potenciální zákazníky a určete jejich potřeby a problémy. Avšak nedávejte na průzkum přílišný důraz
3) Návrh
Vytvoření a otestování životaschopných nápadů na business modely a výběr nejlepšího
Kritická je schopnost brát v potaz širší kontext a pečlivé zhodnocení nápadů. Zkoumejte, nepodléhat nápadům příliš brzy, experimentujte s business modelem.
4) Realizace
Realizace prototypu
business modelu v praxi
5) Řízení
Přizpůsobení a modifikace business modelu na základě reakce trhu. Neustále business model hodnoťte a sledujte prostředí.
Jak jsem využila znalosti v praxi?
Do této chvíle jsem nestihla vyzkoušet čerstvě nabyté informace, ale zamýšlíme se v projektu Koňařky nad tím, zda můžeme náš business model vylepšit či nalézt pro nás výhodnější řešení, proto plánuji využít tyto znalosti, metody a techniky, abychom nalezli nejlepší možné řešení. Zároveň teorii využiji u tvorby business modelu v novém projektu, kterým jsou pikniky.