Jak nastavit svůj business model


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 31.03.2021

Tvorba business modelu   Alexander Osterwald, Yves Pigneur

Knihu jsem si vybrala kvůli přípravám na zkoušky. V rámci kterých budeme vypracovávat podnikatelský plán. Tvorba byznys modelů s tím úzce souvisí, navíc jsem věděla, že tyto znalosti se mi budou hodit v přípravě dalších projektů, proto jsem si zvolila tuto knihu. Je krásně graficky zpracovaná, přesto že připomíná spíše učebnici. Informace jsou ale předány srozumitelně a tak, abyste je mohli hned využít.

 

Business model = představuje základní princip, jak firma vytváří, předává a získává hodnotu

 

Metoda plátno (Business model Canvas) – 9 prvků:

1.     Zákaznické segmenty = skupiny osob, na které se chce podnik zaměřit

2.     Hodnotové nabídky = jakou hodnotu vytváříme pro určitý zákaznický segment

3.     Kanály = jak firma komunikuje (a přistupuje) se zák. segmenty – nalezení správného mix kanálů

4.     Vztahy se zákazníky = Popisuje typy vztahů, které si firma buduje s jednotlivými zák. segmenty

5.     Zdroje příjmů = z čeho bude plynout firmě zisk

6.     Klíčové zdroje = Nejdůležitější aktiva, která jsou nutná k tomu, aby model fungoval

7.      Klíčové činnosti = Nejdůležitější aktivity, které musí firma vykonávat, aby její byznys model fungoval

8.     Klíčová partnerství = síť dodavatelů a partnerů, která je potřeba pro to, aby model fungoval

9.     Struktura nákladů = veškeré náklady související s fungováním byznys modelu

 

Vzory business modelů

 

Unbundling byznys modelů

Koncepce ‚rozděleného‘ podniku říká, že existují 3 typy podnikatelského zaměření: na vztahy se zákazníky, na inovaci produktů a infrastrukturu. Tyto typy mohou koexistovat v jedné firmě, ale ideálně jsou rozděleny do samostatných subjektů (vyhnutí se konfliktům a kompromisům)

 

Dlouhý chvost

Zaměřuje se na prodej menšího množství více produktů (nikových) – nabídka širokého sortimentu okrajových produktů.

 

Vícestranné platformy

Spojují aspoň 2 specifické, avšak vzájemně provázané skupiny zákazníků. Vytváří hodnotu usnadňováním interakce mezi těmito dvěma skupinami.

 

Byznys model zdarma

Alespoň jeden zákaznický segment může profitovat z bezplatných nabídek (financuje je jiný segment/část byznys modelu)

 

1) reklama: model vícestranné platformy – prodej prostoru zadavatelům, bezplatný obsah/služba pro uživatele (př. Metro – deník)

2) freemium: základ zdarma, více za peníze

3) návnada a háček

Láká zákazníky pomocí úvodní nabídky a pak vydělává na následných prodejích Klíčová je úzká spojitost mezi levným či bezplatným úvodním produktem a následnou položkou, u níž firma dosahuje vysoké marže 

 

Otevřené business modely

 Tvorba a získání hodnoty prostřednictvím spolupráce s externími partnery

1)     zvenčí dovnitř - využití vnějších nápadů

2)     zevnitř ven - firma externím partnerům poskytne aktiva či nápad, které v ní leží ladem

 

6 technik tvorby BM

1)     Názory zákazníků

Nahlížejte na model očima zákazníků → objev nových možností (vychází z hlubokého porozumění včetně prostředí, návyků atd.)

Technika - mapa empatie (doplněk k personě, aplikujeme na různé segmenty)

·       co vidí kolem sebe?

·       co slyší? - Jak ho ovlivňuje prostředí

·       co si opravdu myslí a co cítí? - Pokuste se načrtnout, co probíhá zákazníkovi hlavou

·       co říká a dělá? - Představte si, co může zákazník říkat, a jak se může chovat na veřejnosti

·       jaké má problémy?

·       jaké má cíle?

 

2)     ideace (jak generovat nápady na nové byznys modely?)

Je to kreativní proces, vygenerování co nejvíce nápadů a následné vybraní těch nejlepších. Když vymýšlíte něco nového/jiného ignoruje aktuální stav a odložte obavy ohledně provozních záležitostí. Použijte metodu "co kdyby" pomůže vám odprosit se od aktuálního stavu a omezení.

 

3)     vizuální myšlení

Business model je systém, kde se prvky navzájem ovlivňují - smysl dává pouze jako celek. Vizualizace vám pomůže tyto vztahy lépe pochopit:

·       vizualizace pomocí lepících papírků - používejte tlusté fixy, na každý papírek max. jeden prvek, napište na každý max. několik slov vystihující hlavní myšlenku

·       vizualizace pomocí nákresu -  i primitivní nákresy dokáží myšlenku zhmotnit a dodat jí na srozumitelnosti


4)     prototypizace

Slouží ke zkoumání nových nápadů a zhmotňuje abstraktní pojmy.

Jádrem je designérský přístup: Tento přístup vystihuje vytrvalá snaha objevovat nové a lepší business modely prostřednictvím návrhu mnoha prototypů – hrubých i propracovaných – které vyjadřují různé strategické možnosti.

 

5)     vyprávění příběhů

Vyprávění příběhů vám pomůže efektivně sdělit podstatu business modelu. Příběh může ukázat, jak řeší váš BM problém zákazníků a objasnit tak podstatu nápadu. Můžete využít 2 perspektivy:

·       firemní, kdy jako postavu použijete zaměstnance, a můžete díky ní vysvětlit, proč je smysluplný. V příběhu pak postava ztělesňuje vnitřní fungování firmy a ukazuje důvody přechodu k novému BM

·       zákaznická, postavou příběhu je zákazník a vypravíme z jeho perspektivy. Jakým problémům čelí a jakým úkolům? Jakou hodnotu pro něj naše firma vytváří?

 

- techniky:

A) vyprávění obrázky - použijte jeden/více obrázků

B) videoklip - umožní zamlžit hranici mezi realitou a fikcí

C) hraní rolí - účastníci zaujmou hlavní role příběhu, aby se scénář jevil skutečný 

D) texty a obrázky

E) komiks - série obrázků 

 

6)     scénáře

Dokážou zhmotnit abstraktní myšlenky, vytvořte jich několik.

2 typy scénářů:

A) popisuje různé zákaznické situace - jak jsou využívány výrobky, jaký typ zákazníků je využívá, tužby, obavy.. vycházejí z názorů zákazníků

B) budoucí konkurenční prostředí, v němž bude muset BM obstát. Cíl je představit si možné podoby budoucnosti co nejvíce do detailu. Nutí nás přemýšlet i tom jak se může vyvíjet

 

Proces tvorby Business modelu

 

1) Mobilizace

Příprava na úspěšný návrh business modelu. Příprava prostředí, sestavení týmu, plánování atd. Nepřeceňujte potenciál prvních nápadů → zablokování myšlení.

 

2) Porozumění (kontexu)

Průzkum a analýza prvků potřebných k návrhu business modelu. Shromážděte údaje, poznejte potenciální zákazníky a určete jejich potřeby a problémy. Avšak nedávejte na průzkum přílišný důraz

 

3) Návrh

Vytvoření a otestování životaschopných nápadů na business modely a výběr nejlepšího 

Kritická je schopnost brát v potaz širší kontext a pečlivé zhodnocení nápadů. Zkoumejte, nepodléhat nápadům příliš brzy, experimentujte s business modelem.

 

4) Realizace

Realizace prototypu

business modelu v praxi

 

5) Řízení

Přizpůsobení a modifikace business modelu na základě reakce trhu. Neustále business model hodnoťte a sledujte prostředí.

 

Jak jsem využila znalosti v praxi?

Do této chvíle jsem nestihla vyzkoušet čerstvě nabyté informace, ale zamýšlíme se v projektu Koňařky nad tím, zda můžeme náš business model vylepšit či nalézt pro nás výhodnější řešení, proto plánuji využít tyto znalosti, metody a techniky, abychom nalezli nejlepší možné řešení. Zároveň teorii využiji u tvorby business modelu v novém projektu, kterým jsou pikniky. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Adam Šulc - 09.04.2021 - 14:47


Tvé eseje se mi moc líbí, je vidět, že si z knížek odnášíš opravdu hodně věcí, které se Ti budou hodit. Zkusil bych v nich ale dát více prostoru právě pro praxi a přenesení konkrétních poznatků do ní.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: