Jak na business model: z 0 na 100


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.12.2023

Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev   Alexander Osterwalder, Yves Pigneur

Na tuhle atraktivně vytvořenou knížku sem narazila díky panu Kvasničkovi a předmětu Globální podnikatelský projekt, který mám tento semestr. Jedna z podmínek předmětu je napsat esej s citacemi, kde nám byla doporučená literatura. Tahle knížka je jedním z kousků, které jsme v doporučení našli. 

Musím říct, že po vyzvednutí v knihovně jsem byla příjemně překvapená a po začátku čtení ještě víc. Je to téma, které mě zajímá, je relevantní i do mojí bakalářky a navíc mě celá knížka prostě bavila. 


Co je vůbec business model? 

“Busines model představuje základní princip, jak firma vytváří, předává a získává hodnotu” neboli jakým způsobem budete vydělávat peníze a zákazníkům předávat hodnotu, za kterou platí, ať už pomocí služby nebo produktu. Na business model bychom měli koukat jako takový stavební kámen celého našeho business. Dřív jsme to neviděla, ale dá se s ním neskutečně vyhrát. Je to jedna z těch věcí, u která si řeknete tahle firma je hustá, dělá to jinak. Je jiná právě, jedním z důvodů může být inovativní business model nebo kombinace více business modelů. Dají se totiž kombinovat. Je to jako byste hráli nějakou hru a nakombinovali tam několik speciálních schopností, které vaše postava má a tím byli lepší. 


Z čeho se business model skládá? 

Knížka říká, že business model má 9 základních prvků. To je právě ten prostor k vyhrání si, který jsme zmiňovala, protože u každého prvku můžete vymyslet něco, co jako celkem vytvoří unikátní business model.


Zákaznické segmenty - ZS

Definují různé skupiny osob či subjektů, na které se chce podnik zaměřit - zákazníci představují jádro každého business modelu, bez nich nemůže firma dlouhodobě přežít, existují různé druhy zákaznických segmentů a je důležité si uvědomit, na jakém se pohybujeme.

- masový trh

- nikový trh

- segmentace

- diverzifikace

- vícestranné platformy


Hodnotové nabídky - HN

Tohle je ten důvod, proč zákazníky dávají přednost této firmě před jinou. Hodnotové nabídky jsou spojení výrobků a služeb, které vytvářejí hodnotu pro určitý zákaznický segment. Jakou hodnotu zákazníkovi poskytujeme?


Kanály - Ka 

Kanály představují místa, pomocí kterých komunikujeme s našimi zákazníky a na kterých prodáváme. Dle našich zákazníku musíme vybrat vhodný kanál, kde se naši zákazníky pohybují aka nebudu prodává na instagramu, když je moje cílovka 60+.


Vztahy se zákazníky - VZ

Popisují typy vztahů se zákazníky, které firma buduje se svými zákaznickými segmenty. Jedná se o získání a udržení zákazníků a navyšování prodeje (tzv. upselling). 


Zdroje příjmu - ZP

Říkají, jakým způsobem generuje firma peníze ze svých zákaznických segmentů. “Jestliže jsou zákazníci srdcem business modelu, jsou zdroje příjmu jeho tepnami”, existuje x různých způsobů, jak si nechat zaplatit.

- prodej aktiv

- poplatek za užití

- předplatné

- půjčování/pronájem

- poskytování licencí

- brokerage fees

- reklama

Přikládám ještě dva druhy cenotvorby. Přestože s nimi nemám úplně zkušenost, tak se s nimi vídáme denně, aniž bychom si to uvědomovali a přijde emi to zajímavé. Fixní cenotvorba - např. Knížky knihkupectví, dynamická cena - např. letenky. 


Klíčové zdroje - KZ

Popisují nejdůležitější aktiva, které jsou potřeba, aby business model fungoval. |Zní to složitější než to je, je tím myšleno následující 

- fyzické zdroje

- duševní zdroje

- lidské zdroje

- finanční zdroje


Klíčové činnosti - KČ

Neboli to, co firma dělá, aby business mode fungoval. Není tím myšleno úplně vše, co firma vykonává a co její zaměstnanci dělají na denní bázi, ale to klíčové, např. pro Microsoft jednou z klíčových činností je vývoj softwaru.


Klíčová partnerství - KP

Představují v jednoduchosti naše dodavatelé a bchodní partnery. 


Struktura nákladů - SN

Představují náklady, které je potřeba pokrýt k fungování business modelu. Každá firma se snaží svoje náklady minimalizovat, jen v některých hrají nízké náklady větší roli než v jiných. Myslím, že tohle je i dobrý bod, kterého se chtít, když začínáme a moc finanční do rozjezdu nemáme.


Jaké jsou business modely?

Unbundling 

Tento busines model říká, že podnik je zaměřený na několik různých typů podnikání. Tyto typy můžou fungovat pod jednou střechu (v rámci jedné firmy), nicméně pro funkčnost a vyhnutí se hádkám nebo nežádoucím konfliktům je lepší je rozdělit do samostatných subjektů (právně, takže třeba formou mateřské a dceřinné firmy). Příklady takových firem často vídáme v telekomunikacích nebo v bankovnictví. 


Dlouhý chvost

Tento business model je zaměřený na nabídku širokého sortimentu, který se prodává méně, (niklový trh) ale komentují to produkty, které se prodávají ve velkém (masový trh). Platí zde Paretovo pravidlo 20% nabídky zaměřené na malé množství produktů a prodeje ve velkém (80% zisku), zatímco 80% nabídky se zaměřuje na velké množství produktu, co se prodávají v malých objemech (20% zisku. Příkladem firmy, co využívá tento model je společnost LEGO. Jak víme, LEGO má spoustu produktů - dlouhý chvost spočívá v tom, že si zákazníky můžou třeba navrhnout vlastní stavebnici a tu si koupit. 


Vícestranná platforma

Spojují minimálně dvě septické, ale propojené zákaznické skupiny. Tyto platforma mají smyls a vydělávají, pouze, pokud jde na nich pohybují všechny zahrnuté zákaznické skupiny. Platforma vytváří hodnotu tím, že těmto zákaznickým skupinám dává místo, kde se střetnout. Známým příkladem, který používáme všichni každý den je Google - asi jste netrávili čas na YouTubu, kdyby tam nebyli tvůrci, co ten obsah, který konzumujeme ve velkém tvoří, že? Google samozřejmě využívá tento business model v kombinaci s dalšími, třeba freemiem.


Freemium

Freemium známe všichni, jd eo něco, co používáme zadarmo. Nebojte i tyto business modely vydělávají. Všichni máme v mobilu Spotify nebo jinou hudební aplikaci, tyto aplikace často vydělávají pomocí reklam nebo následně předplatného za prémiové služby. 


Otevřené business modely

Otevřené business modely jsou otevřené buď zevnitř ven nebo naopak zvenčí dovnitř. Co to znamená? Zevnitř ven znamená, že něco vymyslíme a někomu externímu to prodáme. Zvenčí dovnitř je opak, tzn. firma si najme někoho externího, aby pro ně něco vymysleli nebo vyvinuli. To si myslím, že je třeba princip i BG nebo tak funguje WildBee. Decathlon si nás najal, abychom pro ně vymysleli inovaci integračního balíčku.


Existují samozřejmě ještě další obchodní modely, existuje jich spoustu dalších, ale zmiňuji tyto, protože je popisuje knížka a chci ve vás vzbudit zvědavost, abyste si další našli sami už po vlastní ose. 


Busines model canvas

Led přichází na řadu hlavní hvězda této eseje a to tento canvas. Vše, co v této eseji popisuji a vysvětluji se na konci procesu sejde v tomhle krásném canvasu. Je v něm zastoupených všech devět prvků business modelu zmíněných na začátku této eseje. Levá strana zastupuje efektivitu neboli naší levou hemisféru, která zastupuje logiku, zatímco ta pravá hodnotu neboli naší pravou hemisféru, která představuje emoce.

Při vyplňování canvasu knížka doporučuje spoustu kreativních postupů - vizualizaci, prototypizaci, vyprávění příběhů nebo jednoduché naslouchání zákazníkům. Jde o to, že když business model vytváříte, musíte si nejdříve projít divergentní fází (jdeme do šířky), kdy házíte spoustu nápadům, myšlenek atd., což je správně! V další fází konvergentní (zpátky zužujeme) už musíme vybrat nejlepší myšlenky a celý business model poslepovat, aby dával smyl.


Takhle může vypadat vyplněný business model canvas, toto konkrétní je canvas firmy LEGO a jejich obchodní model dlouhého chvostu. Kdyby jste o tenhle canvas měl někdo zájem, najdete ho zde ➡️ https://www.strategyzer.com/library/the-business-model-canvas


ATP provedu ve svojí bakalářce, proto ho sem nedávám. Každopádně knížka je úžasná, musím říct, že mi to dost otevřelo oči v tom, jak svůj vlastní podnikatelský nápad pojmout, na který právě píšu bakalářku pojmout a co všechno se tam dá zkombinovat a vymyslet oproti tomu, jak jsme to měla namyšlené před přečtením. Zároveň nabízí jste vhled do strategií, ale to už si místě přečíst sami. Nemůžu vám to tady jen tak všechno naservírovat. Doporučuju jí všem, jen bych si možná počkala až budete mít asp%n základní znalosti o business modelech, ať vám z toho nejde hlava kolem. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: