Fungující firmy, silné vztahy, dobré pracovní pozice jsou založeny na stejném zdroji síly
Na schopnosti otevřeně mluvit o klíčových, citlivých a kontroverzních tématech.
Většina vedoucích zaměstnanců se domnívá, že produktivita a výkonnost v organizaci závisí primárně na nařízeních, procesech, struktuře či systému. Pokud se objeví signály o tom, že se snižuje produktivita zaměstnanců, doladí systém ve výkonnostním managementu. Pokud týmy navzájem nespolupracují, provedou restrukturalizaci.
Bohužel výzkumy ukazují, že tyto druhy neosobních změn spíše selhávají, než že by byly zality úspěchem. Důvodem je, že skutečný problém nikdy nespočívá v procesu, systému nebo struktuře - spočíval v chování zaměstnanců. Klíčem ke změně je nikoliv zavedení nového procesu, ale přesvědčení lidí o tom, že je třeba se vzájemně se o procesu informovat.
Dialog
Pokud dojde k riskatním, kontroverzním a emočně vypjatým rozhovorům, obratní lidé dokáží najít způsob, jak vynést na světlo všechny relevantní informace. Volné proudění informací totiž leží v samotném jádru každého úspěšně vedeného rozhovoru. Lidé otevřeně vyjadřují své názory, svěřují se se svými pocity a vyslovují své teorie. Tomuto “talentu” se říká dialog.
Di-a-log = volné proudění názorů mezi dvěma či více lidmi.
Toto vysvětlení mi přijde velmi vhodné pro tučňáky, aby si pojem dialogu dokázali velmi jednoduše představit.
Jak názory všech z našeho týmu dostat do společné zásobárny názorů?
Každý z nás v týmu vstupuje do řešení například nějakého problému s vlastními názory, pocity, teoriemi a zážitky, které se týkají daného tématu. Tato kombinace myšlenek a pocitů vytváří naši vlastní sbírku náhledů. Tato sbírka nás nejen informuje, ale je také hnacím motorem každého našeho činu.
Pokud všichni z týmu vstoupíme do “klíčového rozhovoru”, dle definice nesdílíme stejné sbírky. Naše názory se odlišují. Někdo vypráví jeden příběh, další téčko vypráví příběh další.
Každý z nás, kdo je v dialogu obratný, usiluje ze všech sil, aby každý mohl svým názorem bezpečně přispět do společné zásobárny názorů - dokonce i takovými nápady, které mohou být na první pohled kontroverzní, špatné nebo v rozporu s našimi vlastními domněnkami. Zkušená téčka dialogu dělají vše proto, aby zajistili, že všechny názory najdou cestu na světlo světa.
To že společnou zásobárnu názorů jako tým naplníme, nám pomůže ve dvou směrech. Zaprvé, jelikož téčka budou vystaveni
“Sdílená zásobárna názorů je kolébkou synergie.”
Tři základní otázky v klíčových rozhovorech, které bychom si měli vždy pokládat
Podporujte protikladná stanoviska
Pokud vidíme, že někdo v týmu váhá, měli bychom zřetelně říct, že chceme slyšet jejich mínění – bez ohledu na to, jak mohou být odlišná.
Oznamte své stanovisko
Pět dovedností, které nám pomohou mluvit i o velmi závažných tématech: