Jak jsme ovlivňováni.


2 body

Hodnocení: 70 %

Přidáno: 12.01.2024

Zbraně vlivu   Robert B. Cialdini

Proč jsem si knihu vybral?

Nikdo nechce být manipulován, ale přesto všichni manipulováni jsme. Chtěl jsem si k tomuto tématu zjistit více informací a případně číst v lidech, kteří by mě někdy chtěli manipulovat. Teoreticky i marketing je taková manipulace potenciálních zákazníků – takže jsem manipulátor??!?!

 

Main points;

Autor (líbí se mi, že je psycholog = ví o čem mluví z praxe) v knize celkem vyobrazuje šest zbraní vlivu, kterými se lidé mohou nechávat ovlivňovat.

 

Reciprocita (synonymum je vzájemnost)

-       Princip funguje na tom, že pokud někdo dostane něco =tak nám to bude chtít vzájemně opětovat.

o  Zase se v knize objevilo slovíčko zdarma, když někdo něco dostane zdarma = máme nutkání opětovat tuto možnost.

-       Já vzájemnost hodně používám s úsměvem (když se na někoho usmívám, člověk se usmívá zpátky a má tak pozitivní náladu/pocit)

Závazek a důsledek

-       Když se někdo zaváže nějakému úkolu, je větší šance, že daný úkol splní.

o  Pii závazku si za danou věcí stojíme, i kdyby to něco stálo.   

o  Na ulici se ptali lidí pro přispívání na nemocné lidi. Když začali rozhovor s otázkou „Jak se máte“ – dobře, tak kolemjdoucí byli náchylnější k přispívání pro lidi, kteří se tak dobře jako oni nemají.

Veřejný závazek

-       Pokud je závazek veřejný, tak autor závazku je méně náchylný k tomu závazek změnit, či nesplnit.

-       Hodně funguje skrze sociální postavení ve společnosti  a to jak se porovnáváme.

Nízké ceny – low-balling

-       Princip funguje, že je dohodnuta nízká částka za spolupráci, která motivuje zákazníka k rozhodnutí dokončit nákup/smlouvu, ale před dokončením nastane „chyba/nedorozumění“ a cena je vyšší. Přesto, že zákazníkovi se cena zvýšila, je velká šance že nákup/smlouvu podepíše, navzdory zdražení.

-       Takže z výhodné nabídky se stane rázem nevýhodná, se kterou zákazník souhlasil.

o  Rozhodně se nedá využít v e-commerce, kdyby zboží zdražilo po přidání do košíku, rozhodně jdu na jiný e-shop. (technika se dá využít spíše pro domluvené spolupráce skrze smlouvy apod.)7

- Dá se ale využít v e-commerce třeba navýšení ceny při poplatcích (doprava, balící poplatek…)

Další zbraně mě nijak moc nenadchnuli.

 


Co jsem si uvědomil?

Princip low-ballingu již z malé části využívám, aniž bych to vlastně věděl. Skrze projekt karetní hry, kde vlastně při finální ceně za produkt zákazník platí 499,- i přesto, že produkt stojí 420,-. (zákazník totiž platí za dopravu 79,-) – takže z malé části se jedná trochu o metodu low-ballingu.

 

Díky knize jsem si jen potvrdil princip, že jsme skoro každodenně ovlivňování (třeba technikou limited edition apod.) Často jsem si při čtení knihy vzpomínal na stánek v OC Zličín, kde nabízí parfémy – skoro všechny manipulační techniky co v knize jsou využívají. (doporučuju tam zajít, alespoň zjistíte jak to funguje v praxi haha)

 



Hodnocení: 70 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Albert Vonka - 14.01.2024 - 19:23


Zajímavé čtení, na knihu mrknu

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: