Proč jsem si knihu vybral?
Nikdo nechce být manipulován, ale přesto všichni manipulováni jsme. Chtěl jsem si k tomuto tématu zjistit více informací a případně číst v lidech, kteří by mě někdy chtěli manipulovat. Teoreticky i marketing je taková manipulace potenciálních zákazníků – takže jsem manipulátor??!?!
Main points;
Autor (líbí se mi, že je psycholog = ví o čem mluví z praxe) v knize celkem vyobrazuje šest zbraní vlivu, kterými se lidé mohou nechávat ovlivňovat.
Reciprocita (synonymum je vzájemnost)
- Princip funguje na tom, že pokud někdo dostane něco =tak nám to bude chtít vzájemně opětovat.
o Zase se v knize objevilo slovíčko zdarma, když někdo něco dostane zdarma = máme nutkání opětovat tuto možnost.
- Já vzájemnost hodně používám s úsměvem (když se na někoho usmívám, člověk se usmívá zpátky a má tak pozitivní náladu/pocit)
Závazek a důsledek
- Když se někdo zaváže nějakému úkolu, je větší šance, že daný úkol splní.
o Pii závazku si za danou věcí stojíme, i kdyby to něco stálo.
o Na ulici se ptali lidí pro přispívání na nemocné lidi. Když začali rozhovor s otázkou „Jak se máte“ – dobře, tak kolemjdoucí byli náchylnější k přispívání pro lidi, kteří se tak dobře jako oni nemají.
Veřejný závazek
- Pokud je závazek veřejný, tak autor závazku je méně náchylný k tomu závazek změnit, či nesplnit.
- Hodně funguje skrze sociální postavení ve společnosti a to jak se porovnáváme.
Nízké ceny – low-balling
- Princip funguje, že je dohodnuta nízká částka za spolupráci, která motivuje zákazníka k rozhodnutí dokončit nákup/smlouvu, ale před dokončením nastane „chyba/nedorozumění“ a cena je vyšší. Přesto, že zákazníkovi se cena zvýšila, je velká šance že nákup/smlouvu podepíše, navzdory zdražení.
- Takže z výhodné nabídky se stane rázem nevýhodná, se kterou zákazník souhlasil.
o Rozhodně se nedá využít v e-commerce, kdyby zboží zdražilo po přidání do košíku, rozhodně jdu na jiný e-shop. (technika se dá využít spíše pro domluvené spolupráce skrze smlouvy apod.)7
- Dá se ale využít v e-commerce třeba navýšení ceny při poplatcích (doprava, balící poplatek…)
Další zbraně mě nijak moc nenadchnuli.
Co jsem si uvědomil?
Princip low-ballingu již z malé části využívám, aniž bych to vlastně věděl. Skrze projekt karetní hry, kde vlastně při finální ceně za produkt zákazník platí 499,- i přesto, že produkt stojí 420,-. (zákazník totiž platí za dopravu 79,-) – takže z malé části se jedná trochu o metodu low-ballingu.
Díky knize jsem si jen potvrdil princip, že jsme skoro každodenně ovlivňování (třeba technikou limited edition apod.) Často jsem si při čtení knihy vzpomínal na stánek v OC Zličín, kde nabízí parfémy – skoro všechny manipulační techniky co v knize jsou využívají. (doporučuju tam zajít, alespoň zjistíte jak to funguje v praxi haha)