Proč jsem si knihu vybral?
Kniha mě oslovila, převážně z důvodu naších business meetingů, kde se všichni společně snažíme o co nejefektivnější porady. Poslední dobou mi ale připadá, že naše meetingy jsou pro většinu jen ztráta času, o které jsem se dočetl v prvních řádcích knihy.
První kapitola – komunikace
- Z této kapitoly jsem si převážně odnesl pojmy ohledně naslouchání, kde jsem si uvědomil, že většinou já (i ostatní) občas na tuto záležitost zapomínají.
- Druhou osobu často neposloucháme a jen si v hlavě připravujeme argumenty k tématu, které by mohly zaujmout ostatní a tím padaly údivem. (Krásný příklad v knize; random lidi v kolečku, 4 diskutují o tématu, 2 jen poslouchají a neví kdy dostanou své okénko. Když přišel jejich čas, nikdo z těch dvou nevěděl, o čem mluví a vlastně se o diskuzi obírali.)
Naslouchat bychom měli nejen ostatním, ale i sobě. Při odpovědí neopakujme se a nesnažme se za co největší cenu vyjádřit, přestože stejný názor už někdo zmínil.
Asertivita v pracovním prostředí
“Nadřízeným se hůře odmítá.”
- Neměli bychom se bát říct ne, případně pokud není něco v našem zájmu.
o Tento koncept jsem hodně zaevidoval u nás na BM, kde všichni odsouhlasí všechno, co se jim zadá. (i když všichni víme, že daná osoba toho mát už dost)
Do porady bychom měli i zanést různé druhy otázek;
Otázky počáteční, rozhřívací – “Jaká byla cesta?”,”Co si dáte k pití?”
Otázky obecné – “Co víte o…?”,”Můžete mi něco říci o…?”
Otázky motivační – “Jaké jsou vaše konkrétní osobní cíle v tomto směru?”,”Na čem vám nejvíce záleží?”
Otázky stimulační – “Kolik…potřebujete lidí, čas, peněz… na tento úkol?”
Otázky alternativní – “Co když bychom měli úkol řešit jinou metodou…?” (Smyslem je oponovat a získat od protistrany jiný pohled na situaci, jiné možné cesty k řešení.)
Druhá kapitola – porady
- Každá porada by měla mít předem stanovené cíle a harmonogram. “Porada bez harmonogramu není povinná porada.”
- Na každém konci porady bychom si měli dávat zpětnou vazbu, jak porada probíhala, co bychom změnili apod.
o Na tuto činnost rozhodně zapomínáme a byl bych rád, kdybychom ji u nás v týmu zavedli - uvidíme, jak se mi to povede.
Metody, o kterých se kniha zmiňuje;
SMART cíle
GROW model – obecnější SMART (Goal, Reality, Opportunity, Will)
Podmínky úspěchu – kolečko; motivace, disciplína, čas – propojení
WIN-WIN
Myšlenkové mapy
SWOT analýza
Brainstorming
Facilitace
Klobóky – každý klobouk = jiné téma myšlení;
https://youtu.be/UZ8vF8HRWE4
BÍLÝ KLOBOUK – objektivita: fakta, čísla, informace
ČERVENÝ – emocionalita: pocity, emoci, intuice
ČERNÝ – negativita předvídavost: překážky, nebezpečí, protiargumenty
ŽLUTÝ – optimismus: pozitivní a konstruktivní přístupy, možnosti, příležitosti, výzvy
ZELENÝ – plodnost, setba, začátky: základy, kreativita, motivace, růst
MODRÝ – nadhled: odstup a kontrola, vedení, přemýšlení
Key sentences;
“Hodně myšlenek a nápadu se nikdy neuskuteční, protože nedojde k jejich vyslovení.”
Co jsem si odnesl:
Porady jsme u nás v týmu relativně nedávno zcela změnili, máme kompetentní osobu a zároveň je vždy znám téma okruhů dané schůzky. Chtěl bych ale podotknout, že hodně zapomínáme na časové ohodnocení samotné porady, čas, který do ní vložíme se nám nijak nevrací a to může být demotivující.
Metoda klobouků mě hodně oslovila, tuto metodu jsem neznal a určitě se při samotných poradách a problémech hodí.
Při čtení knihy mě pořád napadalo, jak by působila porada, při které bychom se všichni vyjadřovali stručně, výstižně a “neokecávali” již řečené fakta.