Jak drahé je zdarma


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 17.12.2023

Jak drahé je zdarma?   Dan Ariely

Knihu čtu v zásadě proto, že se zajímám o prodej výrobků a služeb a chci si rozšířit znalosti v marketingu.. Psychologie zákazníka v obchodu hraje velkou roli. Obchodní praktiky viz. níže mohou mé prodeje zvýšit a dodat zákazníkovi pocit spokojenosti.

O čem kniha je?

V dnešní době, kdy se spotřebitelské chování stává stále důležitějším faktorem pro podnikání. Dan Ariely se ve své knize "Jak drahé je zdarma?" zabývá právě tímto tématem. Ariely argumentuje, že zdarma nabízené věci mají pro spotřebitele mnohem větší hodnotu než stejné věci, za které musí zaplatit, a že společnosti toto chování spotřebitelů využívají ke zvýšení prodeje svých produktů. V této eseji se podíváme na klíčové myšlenky této knihy a jak se dají aplikovat na naše každodenní život.

Podle Arielyho si lidé myslí, že když něco dostanou zdarma, tak to pro ně může být velmi atraktivní. Autor vysvětluje, že to může být způsobeno tzv. efektem "získávání něčeho navíc". Lidé považují něco, co dostanou navíc, za mnohem cennější než stejnou věc, za kterou musí zaplatit. Toto chování mohou společnosti využít k tomu, aby zákazníkům prodávaly více produktů, což může vést k nevhodným rozhodnutím a nepříznivým finančním následkům. Například, když je zdarma nabízena druhá položka při koupi první, spotřebitelé mohou být ochotni si koupit více produktů, než by jinak udělali.

Dalším důležitým faktorem, který ovlivňuje naše vnímání hodnoty volného zboží a služeb, je relativita. Podle Arielyho lidé hodnotí věci v porovnání s jinými věcmi, což znamená, že věci se zdají být více nebo méně cenné v závislosti na tom, co je k dispozici. To znamená, že když je něco zdarma nabízeno, může to být považováno za mnohem cennější, i když by to v jiné situaci nemuselo být.

Například, když si v restauraci objednáme jídlo a dostaneme k němu "zdarma" podávku chleba a másla, tak máme pocit, že jsme získali něco navíc a výhodného. V realitě jsme ale zaplatili za jídlo i za chléb a máslo byly zahrnuty v ceně.

Ariely také říká, že zdarma nabízené věci mohou být pro spotřebitele zdrojem uspokojení. Pokud si něco koupíme, může nás napadnout otázka, zda jsme zaplatili správnou cenu. Pokud si ale něco zdarma vezmeme, tak si nemusíme dělat starosti s cenou. To nás může uvolnit a způsobit, že se budeme cítit lépe. Když máme pocit, že dostaneme něco zdarma, může to také zvýšit naši ochotu poskytnout něco zpět, což může být výhodné pro společnosti, které chtějí získat loajální zákazníky.

Závěr:

Kniha nabízí velmi zajímavé myšlenky o našem vnímání hodnoty volného zboží a služeb. Autor ukazuje, jak společnosti využívají naše psychologické chování k tomu, aby nás přesvědčily, že si získáváme něco výhodného, i když v realitě platíme více než bychom jinak museli. Kniha také ukazuje, jak může zdarma nabízené zboží ovlivnit naše rozhodování a jak může být pro nás zdrojem radosti a uspokojení.

Jednou z klíčových myšlenek knihy je, že když máme pocit, že něco dostáváme zdarma, může to ovlivnit naše rozhodování a způsobit, že se chováme méně racionálně. Kniha také ukazuje, jak relativita ovlivňuje naše vnímání hodnoty, a jak společnosti využívají tuto skutečnost k tomu, aby nám nabízely výhodné, ale vlastně nepotřebné produkty.

Kniha byla hodně obohacující, sám jsem spíše racionálně založený člověk, takže jsem se v hodně situacích viděl, ale spíš na té druhé straně, kdy se nenechám ,,oblafnout‘‘.

Esej ukončím pár zajímavými úryvky.



Zajímavými myšlenkami z knihy jsou například:

Lidé nejsou schopni správně odhadnout hodnotu věcí, které jsou zdarma nabízeny.

Efekt "získávání něčeho navíc" způsobuje, že lidé považují něco navíc za mnohem cennější než stejnou věc, za kterou musí zaplatit.

Lidé hodnotí věci v porovnání s jinými věcmi, což znamená, že věci se zdají být více nebo méně cenné v závislosti na tom, co je k dispozici.

Lidé jsou ochotni utrácet více peněz, pokud si myslí, že získávají něco zdarma.

Společnosti využívají zdarma nabízené věci k tomu, aby nám nabízely další produkty, které jsou pro nás výhodné, ale ne vždy nutné.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: