Jak drahé je zdarma


2 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 13.12.2020

Jak drahé je zdarma   Dan Ariely

Většina lidí neví, co chce, dokud to neuvidí v kontextu s ostatními věcmi.

V roce 1976 byl průměrný ředitel placen 36krát lépe než průměrný dělník. V roce 1993 to už bylo 131krát. Jakmile byly platy zveřejněny, ředitelé začaly své platy srovnávat s ostatními a když měl někdo méně, řekl si o víc. Průměrný CEO dnes bere 369krát více než jeho dělník.


Většina našich rozhodnutí je relativních

Např: Pokud si půjdete koupit pero za 300 Kč a dozvíte se, že v obchodě 10 minut vedle ho mají o 100 Kč levnější, určitě si půjdete koupit to levnější pero.


Pokud si budete kupovat oblek za 10 000 Kč a dozvíte se, že v obchodě, že v obchodě 10 minut vedle ho mají o 100 Kč levnější, řeknete si, že těch 100 Kč vám za to nestojí. Toto je problém relativity. Většinu rozhodnutí děláme na základě srovnání s možnostmi.


Otevřená vrátka

Dnes děláme všechno možné, jen abychom si ponechali co nejvíc otevřených možností. Pořizujeme si snadno rozšiřitelný počítačový systém, čistě pro případ, že bychom potřebovali ještě něco dokoupit. Kupujeme si velké plazmové televize a k nim speciální pojištění, čistě pro případ, že by se plazmě něco stalo. Kupujeme si terénní vozy ne proto, že s nimi chceme jezdit v terénu, ale pro případ, že bychom někdy do terénu museli jet.


Proč jsme tak posedlí zadními vrátky? Lidi nezužuje nedostatek svobody, ale naopak přílišná svoboda volby. Ze všech stran slyšíme, že můžeme všechno a že se můžeme stát vším, čím chceme. Problém je v tom, jak tento sen naplnit. Některé dveře musíme zavřít, abychom si zachovali energii a čas na ty, které jsou ze všeho nejdůležitější.


Očekávání mají větší sílu, než si myslíme.

Např. Pokud uděláme test chutí Coca-Cola vs. Pepsi bez brandových obalů, podle průzkumu lidé hodnotí chuť Pepsi jako lepší. Pokud ovšem test chuti proběhne s obradovanými plechovkami, lidé hodnotí lépe chuť Coca-Coly. Coca-Cola chutná lépe díky asociacím s ní spojenou, ne díky chemickému složení.


Etika

Většina z nás zastaví na červenou v běžném provozu i ve 4 ráno, když na silnicích jsme sami. Pokud najdeme peněženku, většina z nás ji vrátí na policii nebo majitelovi. Pokud jsme na konferenci, neukradneme celý projektor, ale vzít si propisku nám problém nedělá. Naše interní čidlo poctivosti se zapíná na velké a důležité věci, na malé a nepodstatné se vypíná.


Když nemáme žádné morální vedení a standard, snadno upadneme do nepoctivosti. Když se nám ale morálnost našich činů připomene, snažíme se chovat jinak.


Podvádění je mnohem jednodušší, když jsou peníze zastoupeny jen nepřímo. Ukrást z práce propisku je pro nás snadné, ale ukrást z firemní kasy 10 Kč a za ty si koupit propisku, to už je pro nás obtížné. že v obchodě 10 minut vedle ho mají o 100 Kč levnější, určitě si půjdete koupit to levnější pero. Vůči nepeněžním švindlům jsme prostě slepí.

 

  

Vlastnictví je jedna z nejdůležitějších věcí v životě a zvláštním způsobem ovlivňuje mnohé z toho, co děláme.

Když jste majitel a chcete něco prodat, jste na stropě. Ale když jste kupec a máte platit, jste na podlaze.

Naše rozhodování o majetku je obvykle iracionální. Ovlivňují nás totiž tři velké omyly:


 1. Máme tendenci se zamilovat do každé věci, kterou už vlastníme. (Když bychom chtěli prodat své auto, tak hned na začátku prodeje si vzpomeneme na super výlety, které jsme s autem podnikli.)

 2. Více se soustředíme na to, co můžeme ztratit než na to, co můžeme získat. (Při prodeji auta hned vidíme všechno, o co přicházíme, ale už mnohem méně vnímáme to, co získáme – peníze na jiné věci.)

 3. Předpokládáme, že ostatní lidé budou k transakci přistupovat jako my. (Myslíme si, že kupec získá stejně báječné zážitky a vzpomínky na zábavu, kterou jsme s autem prožili my.)


Po přečtení této knihy mě napadlo nové nacenění pro naše služby:

Pokud u nás budete někdy muset úklid reklamovat, druhý dostanete celý ZDARMA.


Kanceláře:

A)       Úklid kanceláře za 240 Kč/hod, v ceně nejsou zahrnuty čistící prostředky ani toaletní papír

B)       Úklid kanceláře za 290 Kč/hod, v ceně jsou zahrnuty čistící prostředky a toaletní papír

C)       Úklid kanceláře za 290 Kč/hod, v ceně jsou zahrnuty čistící prostředky a toaletní papír + praní utěrek a ručníků




Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 19.01.2021 - 18:04


Super! Na konci eseje je zmínka o tom, jak můžeš znalost využít v praxi. Využil jsi ji? Jak to fungovalo? Co se osvědčilo a co ne? Pracuješ nějak s touto psychologií cen?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: