Jak drahé je zdarma
Dan Ariely
Proč jsem si knihu vybrala?
Knihu jsem si vybrala z důvodu toto, že z mé vlastní zkušenosti je někdy ZDARMA mnohem dražší, než když bych si to musela koupit. Ke službám, či produktům, které jsou zdarma sama přistupuji s větší pokorou a vděčností. Oproti tomu k věcem, které si zaplatím přistupuji způsobem „zaplatila jsem si za to, tak mi to náleží/očekávám kvalitu“ (hodně nadsazeno). Zajímalo mě tedy pojetí autora na toto téma.
Co si z knihy odnáším
Behaviorální ekonomie - obor, který se zabývá tím, jak lidé skutečně rozhodují a jak se jejich rozhodování liší od modelů rozhodování. Behaviorální ekonomie ukazuje, že naše rozhodování může být ovlivněno mnoha faktory, jako jsou emocionální stavy, nálady, sociální normy, postoj k riziku, vnímání času a mnoho dalších. Lidé jsou ochotni zaplatit více za produkt, když si myslí, že je dražší, než když si myslí, že je levnější. Také ukazuje, že nabídka zdarma může mít silný vliv na naše rozhodování a může nás vést k nákupu dalších produktů.
Lidé často nevědí, jakou hodnotu má něco, co dostávají zdarma, a tudíž k němu přistupují jinak, než kdyby si to museli koupit. Lidé často podceňují hodnotu věcí, které dostávají zdarma. Je to způsobeno tím, že když něco dostaneme zdarma, nejsme schopni ocenit jeho skutečnou hodnotu. Máme tendenci vnímat věci, které jsou zdarma, jako méně kvalitní, nebo jako něco, co nemá příliš velkou cenu.
Sama jsem od malička vedená k pokoře a vděčnosti. Pamatuji si na jednu situaci z minulého roku, kdy jsem byla v práci oslovena elitním koučem NN pojišťovny, zda chci být o něj koučována. Koučoval tenkrát mého tátu v jeho začátcích podnikání, nyní táta vede úspěšnou firmu, kde se kolegové cítí dobře a firma prosperuje. Kouč mi nabídl možnost koučování, což pro mě bylo poctěním. Z výsledků táty a dalších podnikatelů, kteří mu prošli pod rukama jsem uvěřila jeho kvalitám. Zarazila mě však jeho cena. Když se mě zeptal, kolik bych byla ochotná zaplatit za hodinové sezení s ním, odpověděla jsem 1000 Kč. Odpověděl, že je dražší a že jeho cena je 0 Kč. Zaskočilo mě to, takový profikouč a neúčtuje si nic? V tu chvíli jsem si uvědomila jeho hodnotu. Pro něj je koučování vedlejší prací/koníčkem. Zastyděla jsem se, takovým lidem mám tendenci dávat za takové služby peníze. Řekl mi, že pro spoustu lidí je tato cena drahá a spolupráci nenavážou. S touto cenou se totiž pojí fakt, že mám potřebu jeho čas využít na maximum a nepromarnit ani vteřinu, nezapomenout ani slovo z jeho úst. Když bych si za jeho služby zaplatila, přistupovala bych k tomu možná i méně zodpovědně. Na spolupráci jsem mu kývla a začnu po studiu, jelikož chci jeho služeb využít na plno.
Efekt relativního porovnání - hodnotíme věci v porovnání s jinými věcmi a ne s jejich objektivní hodnotou. To může vést k tomu, že si vybereme méně kvalitní produkt, protože se nám zdá být v daném kontextu levnější než jiný
Mýtus o nulové ceně - vše, co je zdarma, je dobré a vše, co stojí peníze, musí být lepší. Lidé často podceňují hodnotu věcí, které dostávají zdarma, a mohou být ochotni utrácet peníze za něco, co není nutné, pouze proto, že to má cenu.
Většina lidí si myslí, že když něco dostanou zdarma, nemají s tím žádné náklady. Nicméně výrobci a prodejci zboží nebo služeb, které nabízejí zdarma, mají stále náklady na výrobu, distribuci, reklamu a další náklady spojené s podnikáním. Tyto náklady musí být pokryty z jiných zdrojů, jako jsou například zisk z prodeje dalších produktů nebo placená reklama. Toto se mi pojí s mou bakalářskou prací, kterou jsem psala na téma podnikatelský plán pro realitní kancelář. Součástí služeb realitní kanceláře, je poskytování poradenství v oblasti nacenění nemovitosti, financování nemovitosti, pojištění, převodu energií a podobně. To že makléř dorazí na schůzku a jede autem klienta, který si nakonec nemovitost nekoupí, nestojí nic než vlastní náklady. Makléře to ale stojí čas a palivo. Náklady z neúspěšných schůzek musí makléři pokrýt z úspěšných obchodů.
Velká očekávání – když dopředu věříme že něco bude dobré, tak nám to také dobře připadá a naopak. Luxusní obal na kávu - luxusní káva. Vzhled prodává.
Cenové kotvy - body, které nám umožňují srovnat ceny produktů a posoudit, zda jsou drahé nebo levné. Společnosti používají cenové kotvy k manipulaci s cenami a přilákání zákazníků. Například mohou nabízet "slevu" na produkt, který je stále dražší než konkurenční produkty, ale díky kotvě si zákazníci myslí, že to je dobrá cena.
Závěr
Kniha je plná experimentů a výzkumů, některé pro mě byli zajímavé, některé byly neskutečně zdlouhavé a vyvolaly ve mně negativní pocity.
Z experimentů a příkladů uvedených v knize jsi odnáším hlavně zamyšlení se nad určitými situacemi v běžném životě které se podobají těmto experimentům, zda jsem se já nechala na nějakou z těchto technik nachytat. Hned první co mě napadá, je obal. Obal který vypadá luxusně ve mně vzbuzuje vyšší kvalitu, přitom složení produktu je stejné, možná horší. Ráda bych se na tyto metody zaměřila ve svém životě a nenechala se nachytat.