Tato kniha mi sloužila jako zdroj pro získání znalostí týkající se (měsíční) účetní uzávěrky pro týmovou training seshion. Zde, co jsem se naučil…
Nejprve názvosloví:
- Uzávěrka – účetní práce spojené s uzavřením jednotlivých účtů za dané účetní období
- Závěrka – sestavení/vyhotovení účetních výkazů (následuje po uzávěrce), které informují o celkovém hospodaření firmy
Zdroj Fakturoid popisuje fáze uzávěrky následovně:
1) „Inventura“ majetků a závazků – skutečný stav vs. hodnota v účetnictví / provádí se:
a. Fyzicky – přepočítáváním
b. Dokladově – nehmotné závazky
2) Korekce oceňování – odpisy a opravné položky, kurzovné rozdíly
3) Hrubý výsledek hospodaření – obraty účtů vs. jejich zůstatky
4) Daň z příjmu – vypočte se z HVH, základ daně se upraví o odčitatelné položky + nezdanitelnou část daně, tuto část ponížíme o slevy a daň. Úlevy
5) Uzavření účetních knih – závěr
Zdroj Fakturoid popisuje dokumenty potřebné do závěrky:
1) Rozvaha – aktiva/pasiva
2) Výkaz zisků a ztrát (výsledovka)
3) Přehled o změnách vlast. kapitálu
4) Cash flow – příjem jako aktual. stav na b.ú. a v pokladně, výdaj jako uhrazené náklady
Co to účetní uzávěrka (ÚU) je?
Jedná se o soubor činností a kroků, které vedou k uzavření účetního období. Probíhá ke konci účetního období. Patří sem kontrola účetních vazeb, opravy, odpisy, rezervy, zásoby, kurz. rozdíly, a další.
Inventarizace majetku zahrnuje kontrolu skutečného stavu veškerého majetku a závazků versus evidovanému stavu v účetnictví. Rozlišujeme periodickou (jednou ročně) a průběžnou (této se budeme, v rámci projektů družstva, věnovat).
Daňová analýza zahrnuje základ daně, splatnou daň z příjmu (VH před a po zdanění), odloženou daň z příjmu (konsolidační celek a účet. jednotky).
Dalším, posledním, krokem je uzavření účetních knih, což spočívá obraty stran MD a D, konečným zůstatku, VH.
Co je účetní závěrka (ÚZ)?
Cílem je podat informace o majetku, závazcích, vlast. kapitálu, nákladech, výnosech a VH ÚJ, které jsou užitečné pro uživatele. Musí obsahovat:
- Název firmy, sídlo
- IČ
- Zápis do OR
- Právní formu ÚJ
- Předmět podnikání (účel)
- Rozvahový den
- Okamžik sestavení ÚZ
- Podpis statutárního orgánu
Účetní výkazy, které tvoří ÚZ, lze sestavit v plném či zkráceném rozsahu.
Vysvětlíme si následující pojmy:
- Rozvaha (bilance) podává přehled o stavu majetku podle likvidnosti a zdrojích jeho krytí k určitému datu – celková aktiva se rovnají celkovým pasivům.
o Aktiva obsahují tři sloupce: brutto (stav jednotlivých majetkových položek na aktivních účtech), korekce (výše opravných položek a oprávek účtů), netto (aktiva snížená o opravné položky; brutto – korekce = netto)
o Pasiva obsahují dva sloupce: běžné a minulé období
- Výkaz zisků a ztrát podává přehled o tvorbě VH v průběhu účetního období za běžné a minulé období.
- Přehled o peněžních tocích (cash flow) informuje o příjmech a výdajích peněžních prostředků v průběhu období. Při platební schopnosti, řízení likvidity, hodnocení investic a finančním plánování.
- Přehled o změnách vlastního kapitálu informuje o uspořádání položek vlastního kapitálu, které vyjadřují celkovou změnu za období – změny v transakcích a dalších operací.
Následuje zpráva o platbách, o vztazích a výroční závěrečná zpráva, kterou vede auditor.